1. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Nietypowo o pasach i kołach rozrządu

Dyskusja w 'Pozostałe' rozpoczęta przez użytkownika Makongo, 31-12 16.

  1. Makongo

    Makongo Nowy

    Offline
    Dołączył:
    31-12 16
    Postów:
    2
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Kolickowo
    Witam,

    Mam pewien projekt gdzie muszę zastosować przekładnię, idealnie 10:1, z typowych popularnych elementów.
    Pomyślałem o kołach i pasach zębatych z rozrządu silników.
    Panowie, mam kilka nietypowych pytań:
    1. Kiedyś widziałem, ale teraz nie mogę znaleźć: jaka część mocy silnika jest zużywana na rozrząd?
    Kołacze mi po głowie wartość 2-3%, ale nie jestem pewien.
    2. Są silniki, np. VW 1,6, gdzie oprócz koła zębatego na wale i na rozrządzie, pas zębaty napędza jeszcze coś, zazwyczaj pompę wody.
    Jaki silnik, dowolnego producenta, ma największy stosunek średnicy/zębów koła rozrządu do koła pompy?
    3. Czy producenci, stosują jeden rodzaj pasa zębatego do całej swojej gamy silników, czy każdy ma inny?
    Nie chodzi mi o długość, ale o kształt/skok zębów. To się chyba nazywa moduł...

    Pozdrawiam
    Mirek
     
  2. arni_poznań

    arni_poznań Grupa Wsparcia Technicznego

    Online
    Dołączył:
    29-11 10
    Postów:
    9 380
    Docenione treści:
    1 489
    Miasto:
    PZ
    1. Nie wiem jak to wygląda w liczbach ale w różnych silnikach różnie to wygląda, zależy co jest napędzane rozrządem, taki najprostszy to np. Silnik 1.6 benzyna ADP VW, ma jeden wałek rozrządu i pompa wody jest w nim napędzana osobnym paskiem klinowym. Później masz zazwyczaj silniki z napędem pompy wody na rozrządzie, do tego jest dużo silników 16 zaworowych czyli zazwyczaj z dwoma wałkami rozrządu. Najbardziej obciążony jest pasek w dieslach i tym samym jest szerszy bo tam dochodzi pompa wtryskowa napędzana paskiem rozrządu albo pompowtryskiwacze które moim zdaniem najbardziej obciążają ten cały system.
     
  3. maxsslko

    maxsslko Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    30-11 14
    Postów:
    2 773
    Docenione treści:
    292
    Rozrzad w 4 suwach ma zawsze przekladnie 1:2 wiec realizacja 1:10 z elementow rozrzadu raczej odpada, chyba ze dorobisz sobie dole koło. I tak bedzie ciezko, najwieksze koła jakie widzialem miala ok 50 zebow wiec dolne musialo by miec 5 zebow:) To raczej nie wypali:) Ale pasek jak najbardziej mozesz wykorzystac, powinien utrzymac ok 3-4kN spokojnie:)
     
  4. Makongo

    Makongo Nowy

    Offline
    Dołączył:
    31-12 16
    Postów:
    2
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Kolickowo
    Dzięki za odpowiedzi.

    Może nie wszystko wiem, ale akurat zależność pomiędzy kołem na wale, a kołem na rozrządzie znam :) Dlatego właśnie dopytywałem o te koła dodatkowe od pompy wodnej. Na przykład z manuala http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/pl_PL/pl_pl_c2_2003.pdf strona 72.
    Zdaję sobie sprawę, że jednostopniowej przekładni nie zrobię, ale może dwustopniowa... Jeśli nie, to będę musiał pomyśleć o czymś innym.

    Czy pasy u danego producenta są zamienne? To znaczy czy mają ten sam moduł?
     
  5. maxsslko

    maxsslko Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    30-11 14
    Postów:
    2 773
    Docenione treści:
    292
    Wiekszosc paskow jest zamienna:) Dalej nie widze sensu robienia tego z kol rozrzadu:) Pasek owszem, koła sobie dorobisz:)