1. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Sprzęgło.... he, he, he....... Zetor Proxima 8441.

Dyskusja w 'Układ napędowy' rozpoczęta przez użytkownika greghorn, 12-01 15.

  1. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    Chłopaki rozbierał ktoś kiedyś sprzęgło w takim sprzęcie? Albo może ma dostęp do fachowej literatury? Traktor jest stosunkowo młody 8-10 lat. Podejrzewam że ustawienia sprzęgła są takie same w starszych modelach. W necie znalazłem łapki sprzęgła ustawia się w odległości 25 mm dla tarczy jezdnej i 37 mm dla tarczy WOM-u, problem jednak w tym że nie wiem za bardzo od czego liczyć tą odległość. Podejrzenia mam takie że trzeba to liczyć w taki sposób jak pokazałem na zdjęciu - czyli odległość między łapką a końcem freza tarczy WOM-u.
    Dobrze myślę czy nie?
    IMAG0481.jpg
     
    szymonl lubi to.
  2. maxsslko

    maxsslko Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    30-11 14
    Postów:
    2 773
    Docenione treści:
    292
    sprzeglo jak w ursusie:D jesli masz rewizje do ustawienia na zlozonym ciagniku doregulujesz juz zlozony:)
     
    greghorn lubi to.
  3. arni_poznań

    arni_poznań Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-11 10
    Postów:
    9 271
    Docenione treści:
    1 466
    Miasto:
    PZ
    Szwagier mówi że to się reguluje na założonym na aucie docisku, łożysko oporowe ma cały czas dolegac do łapek
     
    greghorn lubi to.
  4. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    Łapki od sprzęgła jezdnego rzeczywiście można wyregulować na zjechanym ciągniku, natomiast łapki od WOM-u można regulować tylko w takim stanie - jak się docisk wrzuci na koło zamachowe to śruby regulacyjne się chowają.
    Żółta strzałka regulacja sprzęgła jezdnego, niebieska regulacja WOM-u
    IMAG0481.jpg
    W starszych modelach obie tarcze były regulowane w taki sposób jak sprzęgło jezdne, w tym zrobili zmiany.

    Ale tu chodzi o jeszcze jeden bajer; mianowicie poprawnie wyregulowane sprzęgło jezdne, z zachowaniem odpowiednich odległości zaczyna uślizgiwać w momencie gdy tarcza dochodzi do nitów, dzięki czemu mamy sygnał że tarcza się kończy zanim zacznie brać nitami koło. Jak wyreguluję "na pałę" to sygnał będzie taki że traktor stanie i będzie dobrze jak jeszcze, będzie się dało koło przetoczyć.
     
  5. szymonl

    szymonl Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    6-01 14
    Postów:
    99
    Docenione treści:
    7
    Miasto:
    Śląsk
    A nie chodzi tu o odległość od powierzchni łożyska oporowego? Sprawdź o ile się łożysko przesuwa, powinno to pasować mniej więcej pod te wymiary.
     
  6. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    Nie. Łożysko oporowe sprzęgła jezdnego opiera się na swoich łapkach, a łożysko sprzęgła WOM-u ma być w odległości 2 mm od łapek.
     
    arni_poznań lubi to.
  7. szymonl

    szymonl Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    6-01 14
    Postów:
    99
    Docenione treści:
    7
    Miasto:
    Śląsk
    Ale wtopa, teraz zupełnie nie wiem jak wczoraj do tego doszedłem..
     
  8. Kuba-majster

    Kuba-majster Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    27-01 13
    Postów:
    70
    Docenione treści:
    7
    Miasto:
    Wrocław
    Niech ktoś Ci wciska sprzęgło od wom'u i sprawdzaj ręcznie czy wałek się kręci czy ciągnie.
     
    greghorn lubi to.
  9. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    Qńwa..... jakie to proste.......:oops:
    Chyba mnie zaćmiło. :confused:
    Dzięki Kuba, co prawda trochę za późno bo już połowa poskręcana....
     
  10. Kuba-majster

    Kuba-majster Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    27-01 13
    Postów:
    70
    Docenione treści:
    7
    Miasto:
    Wrocław
    Chodziło mi o ustawinie przez rewizję jak będzie skręcony ciągnik w całość.
    Czasami lepiej usiąść i się długo zastanowić, bo tak naprawdę wszystko da sie zrobić kombinując.
     
  11. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    Wiem. Tylko że.... Przyjrzyj się zdjęciu z czwartego postu - śruba regulacyjna do łapki WOM-u, po złożeniu sprzęgła, chowa się w kole zamachowym. Po przykręceniu docisku nie ma już możliwości wyregulowania, a co dopiero po zjechaniu ciągnika, przez rewizję.
    Przez otwór rewizyjny można wyregulować tylko sprzęgło jezdne.
    Pisząc to:
    Miałem coś innego na myśli. Mianowicie jakoś... niby wiedziałem że WOM- jest napędzany przez przekładnię zębatą, ale nie wiem czemu się nastawiłem że żeby sprawdzić czy sprzęgło wysprzęgla, muszę mieć pompę od hydrauliki zalaną olejem, cały ciągnik poskładany i pracujący silnik....
    Mówię; zaćmiło mnie....
    Dobra temat prawie ogarnięty; zjechaliśmy połówki, wszystko poskręcane, jeszcze tylko drobne regulacje i wyjazd.
     
  12. greghorn

    greghorn Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-11 13
    Postów:
    1 322
    Docenione treści:
    415
    Miasto:
    Miechów
    To jeszcze tak informacyjnie jakby komuś kiedyś było potrzebne:
    Ustawiłem na rozjechanym ciągniku, tak jak pokazałem w pierwszym poście, na odległości 25 - jezdne 37 WOM.
    Trzeba to wstępnie ustawić na jeszcze przed połączeniem gdyż każda łapka ma być w tej samej odległości (różnica dopuszczalna przez fabrykę to bodajże 0,15 mm). Po połączeniu raczej nie uda się nam ustawić tego z takim marginesem błędu.
    Po zjechaniu połówkami wygląda to tak:
    IMAG0486.jpg
    Sprzęgło jezdne jest hydrauliczne więc po przepompowaniu łożysko opiera się nam na łapkach i tak już pozostaje. Później, jak już tarcza się zużyje i sprzęgło zacznie ślizgać, można go "popuścić" przez otwór rewizyjny, popuszczając widoczne na zdjęciu nakrętki. Oczywiście kręcąc każdą o tyle samo. Z tym że jeśli tak zrobimy to raczej na pewno tarcza wyrysuje nam docisk nitami, więc zamach i docisk będzie do przetoczenia.
    Teraz o WOM-ie:
    WOM jest wysprzęglany wajchą, taką jak ham. ręczny. W starszych modelach można było łapki WOM-u wyregulować przez otwór rewizyjny, w taki sam sposób jak sprzęgło jezdne. W tym modelu nie ma takiej możliwości. Ustawiamy więc na 37 a po zjechaniu, regulacją na lince ustawiamy tak aby łapka była w odległości 2 mm od łożyska:
    IMAG0488.jpg
    Jest to o tyle ważne, że jeśli łożysko będzie nam się opierać o łapkę to szybciej je wykończymy.


    I tyle jeśli chodzi o regulacje.

    Natomiast przy okazji jak już piszę to zapytam jeszcze o hamulce.
    Jest tak: na rozłączonych pedałach hamulec jest, jak je połączę to jest lipa. Obstawiam zawór wyrównujący ciśnienia. Słusznie?
     
    arni_poznań i Misiek lubią to.
  13. tarczyn

    tarczyn Nowy

    Offline
    Dołączył:
    15-11 16
    Postów:
    1
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    łódz
    Mam pytanie odnośnie regulacji sprzęgła, czyli jak dobrze rozumiem to łożysko oporowe cały czas się kreci
     

Użytkownicy odwiedzili tę stronę szukając:

  1. zetor proxima regulacja sprzęgła

    ,
  2. regulacja sprzegla zetor

    ,
  3. ZETOR PROXIMA 8441 LINKA SPRZĘGŁA

    ,
  4. na ile ustawic lapki od sprzegla zetor 7211,
  5. zetor 8441 chamulce,
  6. jak się ustawia docisk do łożyska oporowego w zetorze proxima 8441