1. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Szkolenie z obsługi pojazdów hybrydowych

Dyskusja w 'Szkolenia dla mechaników' rozpoczęta przez użytkownika szachu41, 19-04 17.

  1. szachu41

    szachu41 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    19-05 11
    Postów:
    938
    Docenione treści:
    133
    Miasto:
    Ząbki
    Adres strony:
    Szkolenie odbędzie się w siedzibie firmy AD w Warszawie przy ulicy Szyszkowej 27 kwietnia.
    Prowadzącym będzie firma BETIS.
    Koszt 250zł netto.
    Jak ktoś nie współpracuje z AD to można do mnie na priv.
     
    Misiek lubi to.
  2. Stefan Myszkowski

    Stefan Myszkowski Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    2-06 12
    Postów:
    26
    Docenione treści:
    23
    Miasto:
    Wrocław
    Szanowni Forumowicze,

    w tym i innych postach czytam o zainteresowaniu obsługą samochodów hybrydowych. Absolutnie nie jestem przeciwko szkoleniom ich dotyczących - nie chcę, aby mój wpis tak traktować.
    Mam jednak duże wątpliwości, czy jest obecnie sens, by niezależne serwisy, przynajmniej większa ich ilość, zajmowała się obsługą samochodów hybrydowych. Powody są trzy. Pierwszy - wiedza i dostęp do dokumentacji serwisowych. Tu nie ma miejsca na pomyłki czy wiedzę z Internetu.
    Przepłyniecie napięcia o wartości ok. 500V przez serce (od ręki przez ciało do ziemi), może spowodować śmierć. Prąd płynie przez organizm najkrótszą drogą, więc jeśli obwód zamknie się „szczęśliwie” pomiędzy np., rękami, to może się tylko skończyć na typowym porażeniu, które odczujemy tylko jako "drgawki".
    Drugi problem (wg mnie) to narzędzia mechaniczne, wyposażenie pomiarowe oraz środki ochrony mechaników obsługujących hybrydy. Tu nie miejsca na oszczędności.
    Trzeci powód, lepiej wymóg, to ogólnie rzecz biorąc kultura techniczna i organizacja pracy w serwisie. Obsługa samochodu musi odbywać się pod nadzorem JEDNEJ OSOBY, która przed obsługą samochodu dopuszcza mechanika do pracy i przygotowuję samochód do obsługi. Po obsłudze sprawdza wykonaną pracę i przywraca stan umożliwiający jego eksploatację. Ta wiedza pochodzi między innymi z dokumentacji serwisowych Mercedesa i Audi.
    Posiadam trochę materiałów o samochodach hybrydowych. Ostatnio, na prośbę pewnego prelegenta, zeskanowałem dwa z nich. Jeden materiał, w dwóch częściach, załączam do postu. Mam nadzieję, że pozostaną przy poście (tzn. nie okażą się za duże). Jest to rozdział z amerykańskiego podręcznika szkoleniowego dla mechaników samochodowych, zgodnego z wymaganiami organizacji ASE NATEF. W tym rozdziale są omówione zagadnienia bezpieczeństwa przy obsłudze samochodów hybrydowych. Wprawdzie jest on po angielsku, ale już same ilustracje mówią wiele.
    Jeździe Państwo na szkolenie firmy BETIS (co do innych, ze względu na jakość miałbym poważne wątpliwości). Z pewnością kwestie bezpieczeństwa, będą obszernie omówione.
    Dla informacji dodam (no pochwalę się!), że ze względów na moją współpracę z miesięcznikiem auto motor i sport (oceniam dla nich część samochodów), jeździłem większością samochodów hybrydowych dostępnych na rynku europejskim - od Toyoty Prius 1 generacji, przez wersję Plugin, Toyotę Yaris, Audi, Peugeot, Porsche, czy takie cuda jak Lexus 600hl.
    Przeważnie przejeździłem każdym z nim kilkaset kilometrów. Ciekawe konstrukcje. Jazda jest naprawdę dynamiczna. Przy ruszaniu „z pod świateł”, właściwie mało który samochód potrafi „dotrzymać kroku”. Należy jednak zrozumieć idę tych samochodów i jeśli jest tylko możliwość, odzyskiwać energię. Np. w Toyocie Prius umożliwiają to elektryczno-hydrauliczne hamulce. Przy lekkich hamowaniach, de facto napędzana jest tylko prądnica, ale tak by odbierała wiele energii. Dopiero przy mocniejszym hamowaniu, uruchamiane są hamulce.
    Od strony technicznej, wg. mojej opinii, firmy japońskie (Toyota, Lexus, Mitsubishi) są zdecydowanie lepsze od europejskiej konkurencji. Firmy niemieckie muszą się jeszcze trochę nauczyć i zmienić koncepcję swoich napędów hybrydowych. Jechałem kiedyś trasę Wrocław - Poznań hybrydą Peugeota, z układem hybrydowym firmy Bosch - męcząca podróż. Zmiany biegów trwały ok 1,5 do 2 sekund, co przy wyprzedzaniu było nie do zaakceptowania. Trzeba było wówczas przechodzić na ręczne sterowanie skrzynią biegów i wyprzedać bez zmiany biegu. W Toyocie Prius, dzięki przekładni ECVT (to jest coś innego niż CVT) przełożenie zmienia się płynnie.

    Z serdecznymi pozdrowieniami
    Stefan Myszkowski :rolleyes:
     

    Załączone pliki:

    igltokz i Misiek lubią to.
  3. Stanisław 1946

    Stanisław 1946 Weteran Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    23-08 13
    Postów:
    3 128
    Docenione treści:
    391
    Miasto:
    Szczecin
    Mamy super kolegę w Anglii i często nam coś "podrzuca" np. taki temat z Priusem

    Jestem zainteresowany bo tym jeżdżę, może kiedyś się trafi do naprawy.
     
  4. mechanik.k

    mechanik.k Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-02 15
    Postów:
    2 835
    Docenione treści:
    714
    Miasto:
    London Tottenham
    Adres strony:
  5. Stanisław 1946

    Stanisław 1946 Weteran Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    23-08 13
    Postów:
    3 128
    Docenione treści:
    391
    Miasto:
    Szczecin
    Moja bateria ma 300V w nowych bateria ma 200 V ale konwerter podnosi do 500 V.

    Na US stronkach podają sposób naprawy hv batery.
    Dzięki mister mechanik.k
     
  6. szachu41

    szachu41 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    19-05 11
    Postów:
    938
    Docenione treści:
    133
    Miasto:
    Ząbki
    Adres strony:
    Byłem na szkoleniu. Z ważniejszych zagadnień:
    - w autach hybrydach nie ma co się psuć
    - w rękawiczkach przeznaczonych do naprawy tych aut nie da się pracować
    - ogniwa w akumulatorach wymienia się banalnie
    - przy każdej naprawie (dosłownie każdej!!!) należy wyciągać główny bezpiecznik
    - kluczyki od auta trzymać jak najdalej od niego wykonując czynności serwisowe
    - w przyszłym roku firma IBM ma wypuścić akumulatory nowej generacji (dwudziestokrotnie pojemniejsze od obecnych)
    - w Peugeocie 508 "ładowanie" wynosi 12V i nie jest to wina uszkodzonego altka

    Jak sobie coś przypomnę to dopiszę :)
     
    Stanisław 1946 i Misiek lubią to.
  7. Stanisław 1946

    Stanisław 1946 Weteran Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    23-08 13
    Postów:
    3 128
    Docenione treści:
    391
    Miasto:
    Szczecin
    System hamulcowy jest bardzo ciekawy. Jedyny w swoim rodzaju, niespotykany w innych
    autach.Nasz sympatyczny kolega z Londynu coś w temacie znajdzie. Proszę.
     
  8. mechanik.k

    mechanik.k Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-02 15
    Postów:
    2 835
    Docenione treści:
    714
    Miasto:
    London Tottenham
    Adres strony:
  9. darek ru

    darek ru Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    13-09 15
    Postów:
    42
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    warszawa
    podstawa to demontaz duzego bezpiecznika z baterii hybrydowej ewentualnie odczekac 10 min na rozladowanie kondensatorow i do roboty,
    pozatym usterki w tych autach to po dzwonach i wodzie to nie niemiecki szajs
     
  10. Zimoon

    Zimoon Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    28-02 15
    Postów:
    923
    Docenione treści:
    114
    Miasto:
    Gdańsk
    klimę lubię odgrzybiać w tych wozach;] Stoi przed warsztatem klima chodzi a wokół auta cisza;] No miód. W lexie tak przynajmniej było;]