1. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

tolerancja bicia tarczy hamulcowej, piasty

Dyskusja w 'Układ hamulcowy' rozpoczęta przez użytkownika Auto-Port, 29-05 13.

  1. shrek

    shrek Moderator Car Audio Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-11 11
    Postów:
    3 230
    Docenione treści:
    1 218
    Miasto:
    Pyrlandia
    Adres strony:
    Po serwisie trafiają auta z nie odklejonymi "papierkami" z klocków ;)
     
    jacek grabowski lubi to.
  2. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Ludzie maja ciekawe pomysły, w ubiegłym roku trafił mi się samochód w którym cztery koła na stalowych felgach były przykręcone nakrętkami zakręconymi odwrotnie, stożkami na zewnątrz. podobno wulkanizator mu zmieniał koła na zimowe.
     
  3. autozibi

    autozibi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-01 13
    Postów:
    2 833
    Docenione treści:
    589
    Tutaj pisze Pan , że jak nie ma czasu

    Tutaj natomiast , że zawsze Pan sprawdza bo trzeba dobrze robić.

    Napiszę tak nie wolno popadać w skrajności. Przecież nikt nie będzie sprawdzał tarcz jak klient o tym nie zgłasza problemu.
    Zresztą ja i pewnie większość nas tj. mechaników ma klientów , którzy niestety zostają na warsztacie w czasie naprawy auta.
    Nikt nie będzie robił czegoś dodatkowo przede wszystkim za "free" a po za tym po co ?

    I odgrzewając kotleta to skąd mam pewność , że to jest krzywa tarcza po takiej diagnozie ???
    A może jest krzywa tarcza i piasta koła ?
    A może klient wczoraj był na wulkanizacji i było zdejmowane koło a tarcza hamulcowa nie była przykręcona do piasty
    bo nie było śrubki lub się urwała. Po między tarczę hamulcową a piastę dostał się brud i tarcza wibruje.
    Po za tym wiele metod jakich my mechanicy stosujemy podczas napraw aut można powiedzieć , że nie jest zgodna ze sztuką napraw.
    Przecież nie raz coś robi się na skróty i nikt się tym nie przejmuje ale robimy to wtedy kiedy klient nie widzi.
    Oczywiście robimy to też wtedy kiedy naprawa jest skuteczna i udana , klient jest zadowolony i nie pyta się jak pan to zrobił ,
    czy robił pan to zgodnie z procedurami napraw.
    Piszę tutaj o tym ponieważ o wielu takich naprawach klient nie powinien wiedzieć w ogóle , ponieważ wielu właścicieli aut chce naprawiać
    swoje samochody za pomocą internetu. Jeżeli naczytają się tutaj takich czy innych ciekawostek to później niestety my mechanicy mamy problemy.
    Klient jest bardzo mądry , wszystko wie a czasami wie jeszcze więcej jak mechanik. :p:p:p
     
  4. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Witam.
    Napisałem, że zawsze sprawdzam i to jest prawda, ale nie napisałem jaką metodą. Jeżeli stwierdzam, że tarcza jest krzywa, a właściciela samochodu niema w pobliżu, to do niego dzwonię i ustalamy co z tym zrobić. Masz rację, że tarcza może bić na boki z różnych powodów, nie ważne z jakiego powodu, moim zadaniem jest zrobić by było dobrze. Czasami przy równej tarczy trzeba tylko oczyścić piastę, albo wyrównać szlifierką. Podczas pracy bardzo rzadko ktoś jest, zawsze powtarzam, że jak robię sam, to sam biorę odpowiedzialność za to co robię, a jak patrzy się klient, no to on bierze odpowiedzialność, bo po to się przecież patrzy, by było dobrze:)
    Pozdrawiam.
    Jacek.
     
    sok z kota i croc lubią to.
  5. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Witam.
    By nic nie wpadło pomiędzy piastę a tarczę podczas wymiany klocków, na wszelki wypadek po zdjęciu koła tarczę dociskam do piasty jedną nakrętką, czy śrubą z podłożoną większą nakrętką zamiast felgi. Jeszcze trzeba pamiętać, by przed odkręceniem nakrętki wcisnąć lekko kilka razy pedał hamulca, by klocki doszły do tarczy i nie pozwoliły odchylić się tarczy od piasty.
    Pozdrawiam.
     

    Załączone pliki:

  6. Ondraszek

    Ondraszek Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    24-08 13
    Postów:
    514
    Docenione treści:
    25
    Miasto:
    Nowy Sącz
    Firma MIKODA dopuszcza bicie rzędu 0.o2mm,odpowiedź już masz.
     
  7. Łukaszo

    Łukaszo Nowy

    Offline
    Dołączył:
    5-11 13
    Postów:
    2
    Docenione treści:
    0
    Witam! A czy spotkał się ktoś kiedyś z opinią, że uczucie krzywej tarczy może wynikać niekoniecznie z jej krzywizny, a po prostu z faktu odlewu z niejednolitej stali? Mnie tak powiedział znajomy mechanik, który posiadał specjalną tokareczkę do toczenia tarcz. Miałem kiedyś taki problem (niby bicie tarcz). W miejscu, gdzie przylegały klocki widać było takie jakby "przerosty" (ślady przedstawiające kontur klocka). Kolega zapiął tarcze do urządzenia, stoczył najpierw delikatnie, potem drugi raz konkretniej i stwierdził, że teraz tarcze są na pewno proste, choć przed toczeniem jakieś specjalnie krzywe nie były. Pojeździłem trochę i początkowo hamowały super. Kiedy jednak dotarły się na połysk, problem powrócił. Powtórzyliśmy procedurę, podczas której kolega stwierdził, że tym razem tarcze zapiął na urządzenie idealnie proste. Po jakimś czasie "bicie" powróciło. Stwierdził on wówczas, że może się tak zdarzyć, że tarcze są odlane z różnych mieszanek stali i że to nie krzywizna zakłóca płynność hamowania, ale ten właśnie fakt, mianowicie podczas wykonywania jednego obrotu tarczy w czasie hamowania, klocek w jednym miejscu ma większą przyczepność do stali, a w innym mniejszą, stwarzając uczucie pulsowania podczas hamowania i tym samym stwarzając wrażenie krzywej tarczy, która tak naprawdę jest prosta. Co Wy na to? To w ogóle możliwe czy raczej należałoby w takiej sytuacji pójść w stronę jakichś luzów na zaciskach itp.?
     
  8. autozibi

    autozibi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-01 13
    Postów:
    2 833
    Docenione treści:
    589
    Według mnie to co napisałeś to nie ma w ogóle sensu .
    1. Tarcze przede wszystkim są odlewane z żeliwa a nie stali .
    2. Jeżeli pedał hamulca pulsuje podczas hamowania to z powodu krzywizny tarczy
    a nie z powodu materiału tarczy .
    3. Nieprawidłowy montaż tarczy , luzu w układzie zawieszenia lub usterki łożysk , piast - powoduje bicie tarczy hamulcowej ,
    tarcza podczas obrotu sekwencyjnie ociera cały czas o klocki i powoduje to zmianę struktury żeliwa w tarczy hamulcowej.
     
  9. Łukaszo

    Łukaszo Nowy

    Offline
    Dołączył:
    5-11 13
    Postów:
    2
    Docenione treści:
    0
    Cóż... Stal czy żeliwo - chyba nie czyni to tutaj jakiejś zasadniczej kwestii, choć oczywiście dobrze, że to wyjaśniłeś. A cały mój wywód o niejednolitym odlewie w ogóle wziął się stąd, że tarcze bezpośrednio po przetoczeniu nie biją, a dzieje się tak od momentu ich właściwego dotarcia, tzn. na połysk. Miałem toczone tarcze, które były na aucie od momentu kupna auta i nowe tarcze, które zakupiłem w sklepie (Febi). Z obydwoma kompletami był identyczny problem. Piasty były wymieniane wraz z łożyskami, ale i to nic nie dało. Natomiast tą samą tokarką toczyłem tarcze do innego auta, w którym zmieniałem klocki i chciałem po prostu pozbyć się progów w tarczach po poprzednich klockach. W przypadku tego auta i przed toczeniem i po, wszystko było i jest w porządku. Zaryzykuję chyba jeszcze raz i kupię jakieś TRW czy ATE i się przekonam. Dodam jeszcze, że luzów w układzie zawieszenia nie mam. Tuleje i sworznie mam powymieniane, zresztą włażę do kanału na każdym przeglądzie i sprawdzam osobiście, jak przyrządy próbują bezskutecznie coś wykryć.
     
  10. Stanisław 1946

    Stanisław 1946 Weteran Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    23-08 13
    Postów:
    2 842
    Docenione treści:
    358
    Miasto:
    Szczecin
    Do produkcji tarcz hamulcowych uzywa się STALIWA SFEROIDALNEGO! A to staliwo jak by ktoś nie wiedział to odlew, który jest potem odpowiednio obrabiany. Cytat z innego forum. Dzisiaj tarcze sprowadzone z Chin wytrzymują jeden sezon.
    Dlatego trzeba kupić markowe i trzymać paragon lub fakturę na reklamację.
     
  11. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Witam.
    Łukaszo, czy po rozpoczęciu jazdy podczas pierwszego hamowania objaw bicia jest mniejszy, a przy częstych kolejnych hamowaniach jest większy. To by znaczyło, że tarcza krzywi się podczas nagrzewania i trzeba wymienić na nowe.
    Pozdrawiam.
     
  12. autozibi

    autozibi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-01 13
    Postów:
    2 833
    Docenione treści:
    589
    Staliwo sferoidalne ??? :eek: :p :eek:
    Ja o żeliwie sferoidalnym słyszałem ...
    A tutaj masz odpowiedź na temat stali i żeliwa - http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/m.3.pdf
     
  13. RABANTI

    RABANTI Nowy

    Offline
    Dołączył:
    18-09 13
    Postów:
    2
    Docenione treści:
    2
    Miasto:
    Łódź
    I w moim aucie bicie kierownicy przy hamowaniu zrobiło się dokuczliwe. Dziś sobota i spokojniej więc sprawdziłem czujnikiem zegarowym bicie przednich tarcz i tak lewe 0,12 prawe 0,10 . Po zdjęciu tarcz wyczyściłem piasty szczotą na wiertarce, a następnie papierem ściernym (do błysku) następnie sprawdziłem wewnętrzną stronę tarczy i też trochę rdzy, wiertarka z zamontowaną twardą szczotą dużo pomogła ale dopiero papier ścierny doprowadził wszystko do połysku. Po zamontowaniu tarcz ponownie kontrola i tak lewe koło 0,06 prawe 0,05 . Jazda próbna i uśmiech na twarzy bo dwie godziny własnej pracy i zerowe koszty, a wynik bezcenny...
     
    donlukasz i Misiek lubią to.
  14. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Witam.
    RABANTI, skoro w poprzednim wieku tarcze nie biły do o,o7, bo taka była norma, to i teraz nie będą, ale by więcej kupować nowych tarcz, to tolerancja bicia tarczy jest co kilka lat zmniejszana i są tego zmniejszania zagorzali zwolennicy. Ja od czasu gdy na płocie było napisane dupa, a chciałem ją pogłaskać i mi zadra weszła, to do słowa pisanego mam ograniczone zaufanie.
    Zanim się dostosuję, to pomyślę sobie, jakie intencje miał twórca tekstu. :)
    Pozdrawiam.
     
  15. autozibi

    autozibi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-01 13
    Postów:
    2 833
    Docenione treści:
    589
    Panie Jacku tak do końca z tymi tolerancjami to nie jest . Tolerancje bicia są coraz mniejsze bo technologia współczesnych
    układów hamulcowych tak wymusiła , tzn. są coraz większe średnice tarcz hamulcowych a przez to są
    większe wektory prędkości na tarczy hamulcowej .
    Tłumacząc na "prosty" bardziej zrozumiały język - czym większa średnica tarczy , tym większa musi być dokładność ,
    tzn: musi być bardzo mała tolerancja bicia tarczy .
    Tego nie wymyślili konstruktorzy , tak zmusiły konstruktorów prawa fizyki .
     
  16. WMserwis

    WMserwis Grupa Wsparcia Technicznego

    Online
    Dołączył:
    18-12 11
    Postów:
    1 733
    Docenione treści:
    257
    Miasto:
    Wołomin
    Adres strony:
    Ot mądrych to miło posłuchać:)
     
  17. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Witam.
    Ale jakie prawa fizyki wpływają na to, że tolerancja bicia tarczy hamulcowej o średnicy 280mm z roku 1973 wynosiła o,o7 mm.
    A tolerancja bicia tarczy hamulcowej o średnicy 280 mm z roku 1013 wynosi 0,04 mm, czy nawet 0,02 mm.
    Jeszcze jedna sprawa, posłużę się przykładem.
    BMW E12 525 z roku 1973 ma tarcze hamulcowe o średnicy 280 mm.
    BMW E60 525 z roku 2007 ma tarcze hamulcowe o średnicy 324 mm.
    Różnica promienia tych tarcz to 22 mm, a wysokość klocka hamulcowego BMW E60 wynosi 68 mm, czyli 46 mm klocka pracuje na średnicy tarczy z 1973 roku, a tylko 22 mm na dołożonej powierzchni tarczy z 2007 roku. Czyli tarcza się powiększyła tylko o 1/3 wysokości klocka.
    Jeszcze jedna sprawa, większość popularnych samochodów produkowanych obecnie ma tarcze hamulcowe mniejszej średnicy niż 280 mm.
    I na koniec, z mojej praktyki wynika, że zaczynają się problemy, jak tarcza bije więcej niż 0,07 mm.
    A co do wymuszonej technologii, to dlatego pewnie zamienili tanie łożyska w kołach na drogie całe piasty z łożyskami.
    Pozdrawiam.
     
  18. arni_poznań

    arni_poznań Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-11 10
    Postów:
    9 194
    Docenione treści:
    1 451
    Miasto:
    PZ
    te łożyska wymienne z piastami to jeden z wielu modułów które trzeba obecnie wymieniać zamiast uskuteczniać tanie naprawy tych modułów
     
    jacek grabowski lubi to.
  19. autozibi

    autozibi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-01 13
    Postów:
    2 833
    Docenione treści:
    589
    I niestety będzie jeszcze gorzej z tymi naprawami .... :(
    Po za tym nie jest jeszcze tak źle z tymi łożyskami , problem to jest w "odchudzaniu"piast ,
    które i tak są już bardzo słabe a już nie jeden wulkanizator je "załatwił" i bicie tarcz gotowe.

    Po za tym nie wiem dlaczego :p pan Jacek ponownie zagłębia się w skrajności ... :D:D
    Po za tym według mnie Pan celowo przytoczył markę BMW ponieważ auta te miały
    przeważnie większe moce silników co za tym idzie i bardziej wymagające hamulce
    a i przez to mniejsze tolerancje bicia tarcz hamulcowych.
    Już na pewno nikt z nas nic więcej nie wymyśli , bo kolejny raz napiszę :
    im większa średnica tarczy hamulcowej tym większe są problemy z ich biciem .
    Czy to auto było z 1973 czy 2013 nikt tego nie zmieni .
    Dlatego auta stare czy nowe , czy z XX w. czy z XXI jak będą miały duże średnice tarcz
    hamulcowych to będą miały większe tendencje do bicia tarcz hamulcowych ,
    takie hamulce też będą bardziej wymagające .

    Inny jeszcze przykład przytoczę to nasz Polonez już nie istniejący .
    Tarcze hamulcowe od powstania tego układu hamulcowego nigdy nie zmieniły
    swojej średnicy ponieważ gama silnikowa była znikoma albo można powiedzieć
    nie istniała . Nie było potrzeby konstruowania nowego systemu hamulcowego .
    Po za tym konstruowanie układów hamulcowych nie zajmuje się producent danej marki
    samochodu a zewnętrzne firmy , np: ATE , TRW , BREMBO itd .
    Konstruowanie nowego systemu było bezcelowe m.in. na kwestię finansową .

    To tyle , chyba już każdy wie co i jak .
     
  20. jacek grabowski

    jacek grabowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    29-04 13
    Postów:
    1 045
    Docenione treści:
    748
    Miasto:
    Warszawa, Białołęka ul. N. Gąsiorowskiej 29A
    Adres strony:
    Autozibi, piszesz o większych wektorach prędkości, bo większe średnice tarcz, a koło od wagonu kolejowego jest dużo większe i ma dużo większe wektory prędkości od tarczy hamulcowej i koło wagonu kolejowego do prędkości 200 km/godz ma tolerancje 0,1 mm
    I to jest logiczne, bo gdy tarcza 320mm przy zewnętrznej krawędzi będzie biła 0,07mm i tarcza 280 mm będzie biła przy zewnętrznej krawędzi 0,07 mm, to bardziej krzywa będzie ta o średnicy 280 mm, bo kąt krzywizny od osi tarczy będzie większy, ponieważ promień jest krótszy.
     
    Ostatnio edytowano: 11-11 13

Użytkownicy odwiedzili tę stronę szukając:

  1. bicie tarcz norma

    ,
  2. krzywe yarcze bmw e61