1. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Wymiana czy szpachlowanie?.Standardy w ASO,standardy producentów-nic już z tego nie rozumiem!

Dyskusja w 'Blacharstwo i lakiernictwo' rozpoczęta przez użytkownika Kapitaniec, 30-04 16.

  1. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Witam.

    Zakładam ten temat zwracając się z prośbą do obecnych tu ekspertów blacharzy/lakierników by odpowiedzieli mi,wyjaśnili i zajęli stanowisko w kwestii napraw blacharskich które można wykonywać jak i tych których nie powinno się/nie należy robić a które być może wykonuje się powszechnie.

    Na wstępie zaznaczę o co mi chodzi.

    Założenia są takie że do naprawy blacharskiej/lakierniczej jest auto po stłuczce/wypadku.Naprawa ma być wykonana PROFESJONALNIE,W AUTORYZOWANEJ STACJI OBSŁUGI I ZGODNIE Z ZALECENIAMI PRODUCENTA I SZTUKĄ BLACHARSKĄ.

    Zakładając jak powyżej mam kilka istotnych pytań:

    1.Stosowanie szpachli-jak to w końcu z nią jest?,podobno wytyczne,prawa konsumenta jak i praktyka w ASO są takie że SZPACHLI SIĘ NIE STOSUJE/NIE WOLNO STOSOWAĆ.Czy rzeczywiście stosowanie szpachli jest naprawą NIEZGODNĄ Z PRAWAMI KONSUMENTA/NIEPROFESJONALNĄ?.Podobno konsument ma prawo żądać by samochód był doprowadzony do stanu sprzed wypadku-czyli mam rozumieć że w przypadku półcentymetrowego wgniecenia na drzwiach jedyną PROFESJONALNĄ formą naprawy jest wyrzucenie drzwi na śmietnik i wstawienie nowych?.Proszę o konkretne wyjaśnienie kiedy dopuszczalne jest użycie szpachli tak aby auto nie straciło na wartości a kiedy jest to niezgodne z zaleceniami producenta?

    kolejna ważna sprawa-szpachlowanie elementów nadwozia które pracują czyli np.Maska,drzwi,klapa bagażnika-podobno elementów tych NIE WOLNO SZPACHLOWAĆ-jest to niezgodne z zaleceniami producenta.Czy mam rozumieć że w przypadki milimetrowego wgniecenia na masce mam prawo żądać w ASO wymiany CAŁEJ MASKI NA NOWĄ?!

    Jak to w końcu wygląda?

    2.Naprawy profili zamkniętych,elementów nośnych,podłużnic-sztuka blacharska i wytyczne bezpieczeństwa mówią że elementów tych NIE WOLNO NAPRAWIAĆ/PROSTOWAĆ.Absolutnie zakazane i nieprofesjonalne jest prostowanie tych elementów na ciepło.Czyli mam rozumieć że milimetrowe zagięcie na szkielecie drzwi czy maski powoduje że trzeba ją wyrzucić do kosza? Czy jako konsument mam prawo żądać wymiany tych elementów na nowe? Raz miałem podobną sytuację-w samochodzie uszkodzona została maska-była delikatnie zgięta na szkielecie-każdy blacharz mówił że bez problemu można to wyprostować,poszpachlować i pomalować.I każdy zarzekał się że jest to naprawa profesjonalna.Zasięgnąłem rady u rzeczoznawcy samochodowego-ten powiedział że MASKA NADAJE SIĘ NA ŚMIETNIK-nie wolno prostować elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.W ASO maska została wymieniona na zupełnie nową.

    Co do podłużnic-skoro jakiekolwiek prostowanie,naprawy,spawanie tych elementów JEST ZAKAZANE to w takim razie w jaki sposób PROFESJONALNIE NAPRAWIĆ SAMOCHÓD Z USZKODZONĄ PODŁUŻNICĄ? czy w ogóle da się przeprowadzić taką naprawę? słyszałem że jedyna możliwość to usunięcie starej podłużnicy(odcięcie/odspawanie?) i przyspawanie nowej najlepiej na linii montażowej w fabryce :). Jak powinna wyglądać profesjonalna naprawa podłużnic?

    3.Naprawa słupków,wymiana dachu-wytyczne bezpieczeństwa i zalecenia producenta wyglądają zapewne jak powyżej zatem wytłumaczcie mi w jaki sposób ma wyglądać profesjonalna wymiana uszkodzonego słupka? należy przyspawać nowy w miejscu fabrycznego zgrzewu? a może wraz z jednym słupkiem konieczna jest wymiana pozostałych trzech łącznie z dachem i przyspawanie tego w fabrycznych punktach zgrzewu?

    4.Wygięta rama,zostawianie czterech śladów-rozumiem że skoro nie wolno prostować/naprawiać elementów nośnych to taka S klasa z lekko wygiętą ramą zgodnie z zasadami bezpieczeństwa powinna zostać zezłomowana?

    I na koniec bardzo ważna kwestia-istnieje wiele przyrządów do powypadkowej naprawy samochodów,jednym z nich ich jest rama(taka z łańcuchami) do naciągania ram,prostowania podłużnic itp.Jak już wcześniej napisałem-nie wolno naprawiać w ten sposób samochodu-czyli mam rozumieć że producent takiego urządzenia z pełną świadomością i premedytacją sprzedaje maszynę służącą do NIEPROFESJONALNYCH I ZAKAZANYCH napraw? Jak to w końcu jest? Od razu mówię że nie jestem tym specjalnie oburzony-wszak producent zestawów do napełniania kardridży w drukarkach też z pełną świadomością sprzedaje produkt nieprofesjonalny i niezalecany do stosowania przez producentów drukarek(w instrukcji każdej drukarki pisze że należy stosować tylko oryginalne kardridże-w innym przypadku tracimy gwarancję/może dojść do uszkodzenia drukarki).

    Jak wygląda odpowiedzialność karna w przypadku mechanika który prostował na ciepło podłużnice w samochodzie jeżeli biegły stwierdzi że przyczyniło się to/spowodowało śmierć kierowcy który wylądował na drzewie?

    Na koniec proszę wszystkich obecnych tu blacharzy-tylko szczerze i bez pier....lenia :).Jak często wykonujecie naprawy karoserii których nie powinno się wykonywać albo które ze względu na stopień uszkodzenia zamiast do szpachlowania kwalifikują element do wymiany? Na naprawę jakich elementów najczęściej decydują się klienci mimo iż według zaleceń bezpieczeństwa i producenta samochodu powinny być wymienione na nowe?
     
    Mat3usz08 lubi to.
  2. AutoKlinika.Wasiewicz

    AutoKlinika.Wasiewicz Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-02 16
    Postów:
    1 276
    Docenione treści:
    224
    Miasto:
    Zielona Góra
    Chłopie o co Ci chodzi? Szukasz igły w stogu siana, przejdź się po warsztatach blacharskich w wielu stoją ramy do naciagania i zapewne nie puste żeby zajmowały miejsce tylko jeszcze gorące od prostowania. Jaka odpowiedzialność za śmierć kierowcy, każdy ma głowę i wie co da się naprawić a co zezlomowac, to jest cały proces naprawy prostowania, spawania zbieżności, przeglady i nikt nie odda Ci auta które ściąga w którąś stronę, bądź nie hamuje lub ma jakąś wadę która dyskwalifikuje go z dalszej jazdy. Nie wiem, czy szukasz haka na kogoś, czy pytasz jako klient, blacharz ale w ASO często trzeba wymienić pół samochodu żeby to jechało niezależnie czy mechanika czy blacharstwo, a tutaj dążymy do fachowej naprawy a nie jakoś to będzie
     
    eltechsam lubi to.
  3. Autoelektronika

    Autoelektronika Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    30-09 15
    Postów:
    2 530
    Docenione treści:
    483
    Miasto:
    RDE,RMI,KT
    Adres strony:
    a co to za auto?
     
  4. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Auto klinika-nie wiem po co się spinasz.Nie szukam na nikogo haków i nie zamierzam nikogo ścigać za to jak naprawia samochody.Oczywistym jest że wiele pojazdów naprawia się w taki a nie inny sposób ze ze względu na oszczędności.Chcę tylko mieć jasną odpowiedź na pytanie jak powinny wyglądać profesjonalne naprawy blacharskie,zgodne z wytycznymi producentów samochodów i ASO.Nie rzucam się do tych co spawają podłużnice-niech robią to dalej tylko ja jako posiadacz nowego samochodu z salonu chciałbym wiedzieć jak wygląda naprawa takiego pojazdu w ASO zgodnie z ich super wysokomi standardami i super wysoką ceną.

    Autoelektronika-nie mam rozbitego samochodu.zadałem hipotetyczne pytanie i chciałbym żebyście na nie odpowiedzieli
     
  5. eltechsam

    eltechsam Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-01 15
    Postów:
    5 097
    Docenione treści:
    1 208
    Miasto:
    Wysoka
    Więc poczytaj sobie procedury producentów a nie pytaj na forum w swoim pierwszym poście...
     
  6. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Nie mam dostępu do takich materiałów.

    Liczę że wy jako doświadczeni blacharze zajmiecie stanowisko jak powinny wyglądać naprawy zgodne z procedurami.
     
  7. eltechsam

    eltechsam Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-01 15
    Postów:
    5 097
    Docenione treści:
    1 208
    Miasto:
    Wysoka
    Jak jako blachara po każdym dzwonie albo nawet parkingowej obcierce kupuję nowe auto bo nie lubię szpachli... :p
     
  8. Mat3usz08

    Mat3usz08 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    11-11 15
    Postów:
    64
    Docenione treści:
    4
    Miasto:
    Gdańsk
    Temat ciekawy, czekam na jakieś merytoryczne odpowiedzi.
     
  9. MTM

    MTM Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    11-08 14
    Postów:
    2 981
    Docenione treści:
    460
    Miasto:
    z charakterem
    A ja zadam pytanie od dupy strony.
    Ile mieliście aut rocznych czy wręcz nowych które były już szpachlowanie? Bo osobiście kupowałem takie NOWE... Pier... kotka za pomocą młotka. Rozumujac tokiem myślenia założyciela watku, powinniśmy zamknąć wszystkie szkoły zawodowe kształcące w kierunku blaharza samochodowego, firmy produkujące szpachle etc etc...
    Chłopie, pomysl o czym Ty piszesz. Jak maska czytaj - pokrywa komory silnika , która ma wyprawkę po wgniocie w której , jest szpachel wpływa na twoje bezpieczeństwo?!
    Mało w życiu widziałeś...
    Na moje sprawa wygląda następująco: ktoś ci przyiwanil a ty chciał byś NOWE auto... I szukasz dziury w całym...
     
  10. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    veet i pozostali tu piszący-nie wiem o co te wasze spiny,nie interesuje mnie kto co gdzie miał szpachlowane,kto gdzie miał walone,NIE SZUKAM ŻADNEJ DZIURY W CAŁYM!

    Zadałem techniczne pytanie i chcę merytorycznej odpowiedzi-czy to tak wiele?

    Dobrze,widzę że masz coś do powiedzenie-kupowałeś auto nowe z salonu z poprawkami balcharskimi-zatem pytam ciebie czy stosowanie szpachli w ASO jest dopuszczalne?,kiedy można stosować szpachlę w jakich elementach stosowanie szpachli nie wpływa na bezpieczeństwo-bardzo chcę poznać twoją opinię jako eksperta.

    Nie wiem kompletnie do czego pijesz.Powtarzam jeszcze raz NIE INTERESUJE MNIE ŻE KTOŚ SZPACHLUJE PÓŁ SAMOCHODU.Pytam kiedy stosuje się szpachlowanie,na jakich elementach można to robić i kiedy taka naprawa jest profesjonalna-tylko tyle i aż tyle
     
  11. samspec13

    samspec13 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-01 14
    Postów:
    4 857
    Docenione treści:
    375
    Miasto:
    europolonia
    To co zalewają w ASO i nasi wspaniali rzeczoznawcy , to część wyssane z palca i jak zwykle chodzi o kasę . Na zachodzie gdzie możesz wziąć kasę z wyliczenia rzeczoznawcy i naprawiać jak chcesz , masz odliczone za zużycie auta . Nikt nie da np. nowego pasa tylnego i podłogi bagażnika jeśli jest uszkodzenie ca 25% a auto 10 - letni śrut . Ale to jak chłopom puszczono bombę , że krowy mają
    mieć lepiej jak chłop w łazience , by wielu zbiło kasię na tanich ceramikach z odrzutu . Tu też ASO , rzeczoznawcy i przedstawiciele ubezpieczeń robią byznes na d.....e ubezpieczonego i oczywiście
    producenci , którym na rękę złomować jak najwięcej . Skąd indziej pajace w Brukseli smażą na cześć właścicieli koncernów samochodowych kolejną dyrektywę , że auta powypadkowe będą złomowane,
    Zależy tylko czy od stopnia uderzenia , czy nie , ale w i tak następstwem będzie zakaz naprawy powypadkowych nie mylić stłuczek . To temat rzeka i aby go omówić , to nie w jednym poście . Ta ustawa
    nie pozostanie martwa , jak ta o prostowaniu bananów , czy owalizacji jabłek i innych pierdołach niczym nie odbiegających od podobnych dyrdymał za czasów komuszych .
     
  12. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Samspec13-zmieniasz temat.

    Nadal czekam na fachowe odpowiedzi
     
  13. MTM

    MTM Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    11-08 14
    Postów:
    2 981
    Docenione treści:
    460
    Miasto:
    z charakterem
    Kolego. W tym wypadku powinieneś najpierw iść do szkoły zawodowej w kierunku blacharza, po tem technikum samochodowe w kierunku mechanika, następnie polibuda w kierunku materialozbastwa bądź budowy maszyn a następnie 5 lat praktyki i egzamin na diagnoste samochodowego. Koniec zatrudnij się w korporacji która spierze ci mózg i zostaniesz "rzeczoznawca"...

    Sam nie raz jedzilem anglikiem po przekładzce, autem złożonym z 3 po dzwonie , po wymianie dachu, podłogi, słupków, opon, licznika, zegarow, drzwi i innymi.

    Wszystko zależy jak ktoś się przyłożył do roboty. A ta ramę ktoś wymyślił po to, żeby zrobić to dobrze.
    Nie piję kolego do ciebie Ale zalatuje mi tu szukaniem odpowiedzi na pytania , na które odpowiedź znasz... Wystarczy kupić podstawowe podręczniki szkoły zawodowej w kierunku blacharza...

    A moja rada na przyszłość. Nie bierz wszystkiego do siebie od dużych korporacji które nastawione są tylko na zysk.

    Sugerowanie się, że aso coś mówi jest dla mnie śmiechu warte. Nie raz miałem do czynienia z ludźmi pracującymi w aso i jak dla mnie są jak konie... Klapki na oczach i ciągną ten wóz bo tak mówi instrukcja..
    Niejednokrotnie napisana przez ludzi którzy są cisnieci przez księgowego bo kasa przecież musi się zgadzać...
     
  14. samspec13

    samspec13 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-01 14
    Postów:
    4 857
    Docenione treści:
    375
    Miasto:
    europolonia
    Nic nie zmieniam , elementów konstrukcji nośnej przy karoseriach szkieletowych nie prostujesz , tylko wymieniasz . Służą do tego urządzenia typu włoski karbensz - pisownia słowa fonetyczna i podobnych urządzeniach . Wgniecenia małe , czy po gradzie nie potrzeba szpachlować , służy do tego zestaw (wymowa) bojlendoktor . Dachy wymieniasz zgrzewarką , płaty drzwi można kupić nowe a szkielet drzwi to nie element nośny , tak jak pokrywa silnika , czy bagażnika bo nie jest przytwierdzona do karoserii na stałe . Jest jeszcze aspekt gospodarczy elementy naprawialne są wtedy gdy naprawa nie przekracza 50% wartości elem.

    Tu Cię wet trochę objaśnił jak to jest z ASO i biciem piany a swoją drogą w Niemcy szukają fachowców do naprawy karoserii alu , więc masz szansę bdb. zarobić i dowiedzieć się co się naprawia co nie.
     
    Ostatnio edytowano: 1-05 16
    MTM lubi to.
  15. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Samspec-czyli potwierdzasz że nie prostujemy elementów nośnych-czyli nie należy prostować podłużnic-co w takim razie powinno się zrobić jeżeli samochód ma pogiętą albo pękniętą podłużnicę ? jak to rozwiązać?

    Mówisz że szkielet drzwi nie jest elementem nośnym-tak zgadza się ale jest elementem odpowiedzialnym za bezpieczeństwo-czy można prostować taki szkielet czy trzeba wyrzucić całe drzwi?(mi rzeczoznawca kazał wyrzucić delikatnie zgiętą maskę)

    Bojlendoktor-chodzi o to że robi się dziurkę w karoserii wsadza taki szpikulec z ciężsrkiem i uderzeniami wyciąga blachę? A Czy W ASO nie jest przypadkiem tak że przy perforacji karoserii wymienia się cały element? Byłbym wdzięczny gdybyś rozwinął temat.

    Jeżeli chodź o wymianę dachu-jak to jest W ASO można kupić osobno słupki przednie i tylne i osobno dach czy dach jest już sprzedawany ze słupkami jako całość.Chciałbym żebyś wypowiedział się jeszcze w kwestii wymiany słupków-często na zdjęciach z napraw powypadkowych widzę jak przednie słupki są ucinane w połowie i do tego spawa się cały dach ze słupkami(również tylko połówki) czy to jest prawidłowa i profesjonalna naprawa? Jak to powinno wyglądać

    Jeszcze raz szczerze proszę-odpowiedzcie czy naprawialiście kiedyś samochód w sposób w jaki nie powinno się tego robić chociażby na życzenie klienta(chciał żeby było tanio).Jakie najczęściej są to naprawy?
     
  16. eltechsam

    eltechsam Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-01 15
    Postów:
    5 097
    Docenione treści:
    1 208
    Miasto:
    Wysoka
    Jak pracowałam w ASO w Palermo to wszystkie przestrzelone drzwi zawsze wymienialiśmy na nowe.
    Niestety najczęściej szofer też szedł nowy, don lub consigliere jak przeżyli ostrzał to zostawali.... :D:p
     
    Dawidek126 lubi to.
  17. ZoZo

    ZoZo Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    4-02 13
    Postów:
    380
    Docenione treści:
    9
    Miasto:
    Gliwice
    moim zdaniem aso jako jako autoryzowana siec napraw danej marki nie prowadzi napraw po kolizyjnych polegających na artystycznym wykonaniu gładzi na aucie.. w trosce o klienta oraz dobro firmy el. wymienne drzwi blotnki maska wszystko podlega wymianie na nowe. zresztą każdy warsztat blacharski może wykonać naprawę na kilka sposobow ( wiem ktoś powie ze od tgo jest warsztat ze zna sie na technologi naprawy itd ) ale to klient za to płaci jeżeli np wykonuje naprawę we własnym zakresie bo ni zawsze ma sie AC lub jest sie poszkodowanym w kolizji ;) to wtedy naprawa opiera sie na $$. zreszta co tu gadac...

    zreszta idz na wycene blacharki do aso gdzie policza cie za nowe el. a idz do blacharza ktory drzwi kupi na szrocie maska podprostuje polakieruje ;) jak ni wiesz o co chodzi to chodzi o $$
     
    Ostatnio edytowano: 3-05 16
  18. DyziekVW

    DyziekVW Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    12-02 13
    Postów:
    1 525
    Docenione treści:
    328
    Miasto:
    Prudnik Opolskie
    Kapitaniem-odpowiem na pytanie odnośnie podłużnic- podłużnic nie powinno się naciągać/ prostować jeśli sa mocno uszkodzone ponieważ przy ponownej kolizji podłużnica sie złoży. Rozwiązaniem jest wymiana podłużnicy- wycięcie starej (a najczęściej rozwiercenie zgrzewów) i wstawienie nowej, samochód jest wtedy w 100% bezpieczny.Minimalne zniekształcenia naciąga sie na odpowiednich hydraulicznych ramach do prostowania.
     
    Dawidek126 lubi to.
  19. Kapitaniec

    Kapitaniec Nowy

    Offline
    Dołączył:
    30-04 16
    Postów:
    11
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Kalisz
    Zozo-nie wiem czemu mówisz o jakimś naciąganiu w ASO a inni wtrącają swoje trzy grosze o jakiś księgowych.Pytam o profesjonalną naprawę WYŁĄCZNIE W ASO NA ORYGINAŁACH-nie interesują mnie roboty u mirka,zamienniki i tona szpachli na masce.

    Odpowiadając na moje pytania uwzględniajcie założenia które napisałem w pierwszym poście
     
  20. eltechsam

    eltechsam Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    21-01 15
    Postów:
    5 097
    Docenione treści:
    1 208
    Miasto:
    Wysoka
    Ty to naprawdę jesteś ORYGINALNY ... :p
     

Użytkownicy odwiedzili tę stronę szukając:

  1. szpachlowanie czy wymiana elementu

    ,
  2. aso jak naciagaja

    ,
  3. auto naprawiane elementy nosne bezpieczenstwo

    ,
  4. wymiana dachu autocasco