arni_poznań
Zweryfikowany Mechanik
Cześć wszystkim
przyszło mi na myśl założyć taki temat bo w moje ręce wpadły akumulatory AGM Varta-Mercedes 92Ah za darmoszkę i postanowiłem wypróbować na nich metody regeneracji jutubowych szarlatanów, ku mojemu zdziwieniu dają efekty toteż tutaj opiszę moje doświadczenia, narzędzia, materiały których używam i może ktoś też doda coś od siebie i może poprawi/uzupełni moje opisy
To są takie trzy akusy:
Wszystkie w podobnej kondycji, najlepszy ma 20% SOH i pozostałe kolejno 13 i 14%
Zasadniczo na YT znalazłem trzy metody, zalanie elektrolitem, wodą destylowaną/demineralizowaną i mieszaniną obydwu, tego na zdjęciu jeszcze nie otwierałem, do tego co ma 13% nalałem po 50ml elektrolitu do każdej celi, praktycznie po niedługim czasie SOH podniosło się o 5%, z tym co ma 20% byłem ostrożny i dałem mu na początek mieszankę 30ml(10 wody i 20 elektrolit) do każdej celi, efekt był podobny, wzrost SOH o 5%, toteż dziś od rana pojechałem na bazę z zamiarem wymiany akulca, który mam w Touaregu Varta s3 silver 100Ah na jeden z tych "z gwiazdą" ale stwierdziłem że jak już to zaryzykuję i naleję trochę więcej
i dałem mu po 50ml elektrolitu do każdej celi, SOH tym razem podskoczyło już do 39% i w tym egzemplarzu na razie na tym poprzestanę, Touareg zazwyczaj stoi na parkingu więc skupię się na tym pierwszym 13%-wym i jego będę ćwiczyć.
Poniżej podaję linki do filmów:
Tutaj dowiedziałem się najwięcej i to nie z filmu tylko z komentarza:
Początkowo tam było więcej napisane ale z jakiegoś powodu autor obciął/edytował swoją wypowiedź, ogólnie to chodziło mu o to że główną przyczyną awarii AGM-ów jest wysuszenie mat pomiędzy płytami, dolanie samej wody nie wystarczy bo zachodzą reakcje w których część kwasu zostaje utracona, dalej pisał że trzeba zalać akumulator pod korki elektrolitem, zostawić go na trzy dni żeby maty nasiąkły nim, odwrócić do góry dupą, pozwolić aby nadmiar wyleciał i w tej pozycji ładować akumulator
z odkręconymi korkami, zastanawiam się czy aby na pewno tak zrobić bo nie wiem czy nie wypłynie go za dużo, raczej jak wyleci co za dużo, zakręcę VRL-e i będę go tak ładować bo nie wiem czy wiecie ale AGM musi pracować pod ciśnieniem z tego względu że właśnie nie ma płynnego elektrolitu, ciśnienie ma zapewnić kontakt płyt z matami na całej powierzchni.
No i to było by na tyle, odnośnie narzędzi, których używam to:
Autool BT-360
5l elektrolitu zakupiony na allegro na fakturę na firmę i do tego potrzeba ładowarkę która ładuje max 14.7 V, próbowałem wpierw obniżyć napięcie zwykłego prostownika do ładowania akumulatorów takim oto układem:
I wszystko było by ok ale elektronika prostownika wariowała a nie chciałem jej uszkodzić toteż poszedłem w drugą stronę, wykorzystałem zasilacz komputerowy w połączeniu z układem step-up:
Zasilacz daje 12v, przetwornica podwyższa do zadanego napięcia 14.7 czy też 14.4, ile tam się wyreguluje i było by spoko ale tutaj z kolei wyłączał się zasilacz zaraz po podłączeniu do aku, trzeba było każdorazowo skręcać napięcie do 13v-podłączyć aku-podkrecic napięcie do 14.5
i to mnie wk...ło
Już zamówiłem profesjonalną ładowarkę za 533 zł i po problemie
Ciąg dalszy w przyszłym tygodniu
Jestem jeszcze w trakcie budowy rozładowalnicy celem sprawdzenia pojemności, już mam zakupioną nagrzewnicę elektryczną z Toyoty Verso
Kumpel mi dziś przywiózł wiatraczki:
I może nawet będą działać, zmontuję obudowę, podłączę to poprzez układ:
Zmierzę czas rozładowania do napięcia 10.5v no było by na tyle


To są takie trzy akusy:

Wszystkie w podobnej kondycji, najlepszy ma 20% SOH i pozostałe kolejno 13 i 14%
Zasadniczo na YT znalazłem trzy metody, zalanie elektrolitem, wodą destylowaną/demineralizowaną i mieszaniną obydwu, tego na zdjęciu jeszcze nie otwierałem, do tego co ma 13% nalałem po 50ml elektrolitu do każdej celi, praktycznie po niedługim czasie SOH podniosło się o 5%, z tym co ma 20% byłem ostrożny i dałem mu na początek mieszankę 30ml(10 wody i 20 elektrolit) do każdej celi, efekt był podobny, wzrost SOH o 5%, toteż dziś od rana pojechałem na bazę z zamiarem wymiany akulca, który mam w Touaregu Varta s3 silver 100Ah na jeden z tych "z gwiazdą" ale stwierdziłem że jak już to zaryzykuję i naleję trochę więcej

Poniżej podaję linki do filmów:

Początkowo tam było więcej napisane ale z jakiegoś powodu autor obciął/edytował swoją wypowiedź, ogólnie to chodziło mu o to że główną przyczyną awarii AGM-ów jest wysuszenie mat pomiędzy płytami, dolanie samej wody nie wystarczy bo zachodzą reakcje w których część kwasu zostaje utracona, dalej pisał że trzeba zalać akumulator pod korki elektrolitem, zostawić go na trzy dni żeby maty nasiąkły nim, odwrócić do góry dupą, pozwolić aby nadmiar wyleciał i w tej pozycji ładować akumulator

No i to było by na tyle, odnośnie narzędzi, których używam to:
Autool BT-360

5l elektrolitu zakupiony na allegro na fakturę na firmę i do tego potrzeba ładowarkę która ładuje max 14.7 V, próbowałem wpierw obniżyć napięcie zwykłego prostownika do ładowania akumulatorów takim oto układem:

I wszystko było by ok ale elektronika prostownika wariowała a nie chciałem jej uszkodzić toteż poszedłem w drugą stronę, wykorzystałem zasilacz komputerowy w połączeniu z układem step-up:

Zasilacz daje 12v, przetwornica podwyższa do zadanego napięcia 14.7 czy też 14.4, ile tam się wyreguluje i było by spoko ale tutaj z kolei wyłączał się zasilacz zaraz po podłączeniu do aku, trzeba było każdorazowo skręcać napięcie do 13v-podłączyć aku-podkrecic napięcie do 14.5

Już zamówiłem profesjonalną ładowarkę za 533 zł i po problemie

Ciąg dalszy w przyszłym tygodniu

Jestem jeszcze w trakcie budowy rozładowalnicy celem sprawdzenia pojemności, już mam zakupioną nagrzewnicę elektryczną z Toyoty Verso

Kumpel mi dziś przywiózł wiatraczki:

I może nawet będą działać, zmontuję obudowę, podłączę to poprzez układ:

Zmierzę czas rozładowania do napięcia 10.5v no było by na tyle
