• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Akumulatory - kompendium wiedzy

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16270
Punktów
3315
Wiek
42
Miasto
PZ
Cześć wszystkim:) przyszło mi na myśl założyć taki temat bo w moje ręce wpadły akumulatory AGM Varta-Mercedes 92Ah za darmoszkę i postanowiłem wypróbować na nich metody regeneracji jutubowych szarlatanów, ku mojemu zdziwieniu dają efekty toteż tutaj opiszę moje doświadczenia, narzędzia, materiały których używam i może ktoś też doda coś od siebie i może poprawi/uzupełni moje opisy :)

To są takie trzy akusy:
IMG_20240127_165916.jpg
Wszystkie w podobnej kondycji, najlepszy ma 20% SOH i pozostałe kolejno 13 i 14%

Zasadniczo na YT znalazłem trzy metody, zalanie elektrolitem, wodą destylowaną/demineralizowaną i mieszaniną obydwu, tego na zdjęciu jeszcze nie otwierałem, do tego co ma 13% nalałem po 50ml elektrolitu do każdej celi, praktycznie po niedługim czasie SOH podniosło się o 5%, z tym co ma 20% byłem ostrożny i dałem mu na początek mieszankę 30ml(10 wody i 20 elektrolit) do każdej celi, efekt był podobny, wzrost SOH o 5%, toteż dziś od rana pojechałem na bazę z zamiarem wymiany akulca, który mam w Touaregu Varta s3 silver 100Ah na jeden z tych "z gwiazdą" ale stwierdziłem że jak już to zaryzykuję i naleję trochę więcej:) i dałem mu po 50ml elektrolitu do każdej celi, SOH tym razem podskoczyło już do 39% i w tym egzemplarzu na razie na tym poprzestanę, Touareg zazwyczaj stoi na parkingu więc skupię się na tym pierwszym 13%-wym i jego będę ćwiczyć.

Poniżej podaję linki do filmów:
Tutaj dowiedziałem się najwięcej i to nie z filmu tylko z komentarza:
Screenshot_2024-01-27-17-52-01-519.jpg
Początkowo tam było więcej napisane ale z jakiegoś powodu autor obciął/edytował swoją wypowiedź, ogólnie to chodziło mu o to że główną przyczyną awarii AGM-ów jest wysuszenie mat pomiędzy płytami, dolanie samej wody nie wystarczy bo zachodzą reakcje w których część kwasu zostaje utracona, dalej pisał że trzeba zalać akumulator pod korki elektrolitem, zostawić go na trzy dni żeby maty nasiąkły nim, odwrócić do góry dupą, pozwolić aby nadmiar wyleciał i w tej pozycji ładować akumulator:) z odkręconymi korkami, zastanawiam się czy aby na pewno tak zrobić bo nie wiem czy nie wypłynie go za dużo, raczej jak wyleci co za dużo, zakręcę VRL-e i będę go tak ładować bo nie wiem czy wiecie ale AGM musi pracować pod ciśnieniem z tego względu że właśnie nie ma płynnego elektrolitu, ciśnienie ma zapewnić kontakt płyt z matami na całej powierzchni.

No i to było by na tyle, odnośnie narzędzi, których używam to:
Autool BT-360
IMG_20240126_105326.jpg
5l elektrolitu zakupiony na allegro na fakturę na firmę i do tego potrzeba ładowarkę która ładuje max 14.7 V, próbowałem wpierw obniżyć napięcie zwykłego prostownika do ładowania akumulatorów takim oto układem:
Screenshot_2024-01-27-18-16-40-156.jpg
I wszystko było by ok ale elektronika prostownika wariowała a nie chciałem jej uszkodzić toteż poszedłem w drugą stronę, wykorzystałem zasilacz komputerowy w połączeniu z układem step-up:
Screenshot_2024-01-27-18-16-40-156.jpg
Zasilacz daje 12v, przetwornica podwyższa do zadanego napięcia 14.7 czy też 14.4, ile tam się wyreguluje i było by spoko ale tutaj z kolei wyłączał się zasilacz zaraz po podłączeniu do aku, trzeba było każdorazowo skręcać napięcie do 13v-podłączyć aku-podkrecic napięcie do 14.5 :mad: i to mnie wk...ło
Już zamówiłem profesjonalną ładowarkę za 533 zł i po problemie
Screenshot_2024-01-27-18-26-20-505.jpg
Ciąg dalszy w przyszłym tygodniu:)

Jestem jeszcze w trakcie budowy rozładowalnicy celem sprawdzenia pojemności, już mam zakupioną nagrzewnicę elektryczną z Toyoty Verso
Screenshot_2024-01-27-18-28-42-472.jpg
Kumpel mi dziś przywiózł wiatraczki:
IMG_20240127_182954.jpg
I może nawet będą działać, zmontuję obudowę, podłączę to poprzez układ:
Screenshot_2024-01-27-18-31-33-633.jpg
Zmierzę czas rozładowania do napięcia 10.5v no było by na tyle :)
 

Załączniki

  • Screenshot_2024-01-27-18-20-08-065.jpg
    Screenshot_2024-01-27-18-20-08-065.jpg
    254 KB · Wyświetleń: 8

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3259
Porady
4
Punktów
451
Pięknie, pięknie...

W sumie to nawet kiedyś regenerowałem akumulator. I więcej z tym jest pierd. niż pożytku.

Konkluzja jest taka, że pomysł dobry...ale to bardziej pod auto handel żeby wypchnąć samochód z akumulatorem co to miesiąc podziała lub do pierwszych mrozów.

Mhm...to popracuj z nimi trochę...szybko wrócisz do punktu wyjścia.
 

Pangia

SuperMechanior
Dołączył
12.03.2023
Postów
992
Porady
2
Punktów
220
Wiek
30
Miasto
Rzeszów
A dla zwykłego użytkownika to skórka za wyprawkę. Zwykłe aku kupi za 300-600 zł, wytrzyma 3-6 lat i taki koszt jest do zaakceptowania dla każdego, kto ma auto i z niego normalnie korzysta. O AGM-ach nie wspominam, bo zwykle w nowszych autach inaczej wygląda temat ładowania akumulatora przez alternator i generalnie dłużej wytrzymują baterie.
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16270
Punktów
3315
Wiek
42
Miasto
PZ
Także zmagań z akusami ciąg dalszy, rozładownica zmontowana działa jak należy, pobiera 10-12 A w zależności od stopnia naładowania akumulatora, jak narazie żadne z moich eksperymentów nie zakończyły się sukcesem:D aktualnie te trzy AGM-y, które wpadły w moje ręce ostatnio jeżdżą w moich pojazdach i spisują się ok, dolewanie do nich wody, elektrolitu czy też mieszaniny tych dwóch nic wielkiego nie wniosło ale też nie zaszkodziło, mam teraz na tapecie takie dwa zwykłe kwasiaki, jednego prawdopodobnie uwaliłem doszczętnie, sprawdziłem na nim odwrócenie biegunów i na czterech celach nawet udało się uzyskać gęstość 1.28 ale za to dwie pozostałe padły doszczętnie:)
Drugi Akumulator ponoć z 21 roku był niewłaściwe użytkowany przez poprzedniego właściciela co skutkowało zasiarczeniem i przedwczesną degradacją, zrobiłem mu powolne ładowanie prądem 1.5 ampera przy napięciu 15.5V i tak 48 godzin sobie stał we wiadrze z wodą (do chłodzenia) i nawet całkiem nieźle to wyszło, na 5 celach doszło do gęstości 1.28 a na jednej 1.20.
Następnie zakręciłem korki, potrząsnąłem nim żeby wymieszać ten cały siuwax na dnie, wylałem to, nalałem świeżej wody destylowanej i jeszcze 8 godzin poladowalem go małym prądem i nawet na wszystkich celach Zrobił się elektrolit, słabej gęstości bo słabej ale zawsze, napięcie znamionowe na takiej rzadkiej zupie spadło do 11V, znowu zamieszałem, wylałem ten syf i tym razem nalałem świeżego elektrolitu 1.28 gęstości i tak zostawiłem go przez noc, napięcie znamionowe wzrosło do 12.3V, parametry na testerze się nie poprawiły mimo wszystko:) SOH 34% prąd rozruchowy 400A (z 640 deklarowanych) także podejrzewam że zbędne były moje zabiegi ale jeszcze sprawdzę pojemność;) przy czasie
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4467
Porady
5
Punktów
1330
Arni, jak siuwax wyleciał z akusa, to ch*j z niego, bo bez masy czynnej na płytach, sam elektrolit prądu nie zrobi.

krótko, zwięźle i na temat. i bez zbędnego p###lenia :D
lubię tak- rzeczowa odpowiedź w zrozumianym języku
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4467
Porady
5
Punktów
1330
Czasami to u was na forum lepsze informacje można wyciagnąć niż na elektrodzie czy w google.

Próbowałem kilka razy na elektrodzie...
Dosłownie chyba na 10 rozpoczętych pytan tylko jeden raz mi tam pomogli. Niedawno nawet dostałem maila, że mam prywatną wiadomość. Zalogowałem się na forum a tam informacja od moderatora, że poprawił mojego posta. Bo mu się przecinki nie zgadzały. I że mam zwracać uwagę na styl pisania. Świetnie. I teraz puenta: poprawiany wątek był z początku 2021. Dawno temu zamkniety i właśnie ten rozwiązany. Bez komentarza.
 

Bartek4x4

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.02.2016
Postów
6673
Porady
2
Punktów
1864
Miasto
Koszęcin
W moim puncioku Aku robiło losowo zwarcie. Do tego stopnia, że ciemność silnik gaśnie. Mało mi się dzisiaj auto nie sfajcylo
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16270
Punktów
3315
Wiek
42
Miasto
PZ
W moim puncioku Aku robiło losowo zwarcie. Do tego stopnia, że ciemność silnik gaśnie. Mało mi się dzisiaj auto nie sfajcylo
Fajny przypadek:) ja aktualnie po tych wszystkich moich zabiegach mam 4 akumulatory do wywiezienia na złom:D tylko jeszcze się zastanawiam czy by ich nie pootwierać i luknąć jak to w środku wygląda a i jak jesteśmy przy temacie ładowania alternatora to z tych wszystkich moich samochodów tylko Touareg ma prawidłowe ładowanie około 14V a pozostałe to porażka jakaś mimo że alternatory porobiłem ale to w przyszłości zagłębię się w to.
 
Do góry Bottom