• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Audi 2,0TDI CGLB ubywa oleju - odma?

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Panowie,

Audi 2,0TDI CGLB, przebieg 174000 (potwierdzony przez ASO) - ubywa sporo oleju - 1 litr na mniej niż 1000 km. Żadnych wycieków na zewnątrz. Wydech czyściutki, jak nowy - zapewne za sprawą filtra DPF, jednak olej musi być z jakiegoś powodu spalany. Podejrzewam niesprawną odmę i przymierzam się do wymiany całej pokrywy zaworów, z którą jest ona zintegrowana - wymiana samej membrany nic nie dała, gumowa rura dochodząca do turbiny jest w środku w oleju, na dole stoi mała kałuża oleju. Załączam zdjęcia. Proszę o potwierdzenie czy moja diagnoza jest trafna? Oleju tam chyba nie powinno być, na pewno nie tyle. Będę wdzięczny za pomoc, żeby nie władować się w niepotrzebne koszty...

Zdjęcie nr 1 - rura od strony filtra powietrza
Zdjęcie nr 2 i 3 - rura od strony turbiny, nieco wyżej wchodzi w nią rurka od odmy, jak widać na dole stoi kałuża oleju
 

Załączniki

  • IMG20241203193227.jpg
    IMG20241203193227.jpg
    1,6 MB · Wyświetleń: 28
  • IMG20241203193318.jpg
    IMG20241203193318.jpg
    2 MB · Wyświetleń: 27
  • IMG20241203193340.jpg
    IMG20241203193340.jpg
    2,2 MB · Wyświetleń: 25
  • IMG20241203193603.jpg
    IMG20241203193603.jpg
    2,2 MB · Wyświetleń: 28

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Faktycznie turbina na zdjęciu wygląda na czystą, ale jest na niej taki olejowy nalot. Na jednej łopatce też widać osad z oleju. Za to w samej gumie oleju jest całkiem sporo.

A z tą butelką to bezpieczne? Tylko w jaki sposób i czym zatkać dziurę od przewodu z odmy, żeby czegoś tam mi turbina nie wciągnęła.
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3265
Porady
4
Punktów
518
Czymkolwiek, koszt jeden złoty.
 

Załączniki

  • Screenshot_2024-12-03-21-39-08-75_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-12-03-21-39-08-75_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    162,9 KB · Wyświetleń: 25

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4501
Porady
5
Punktów
1371
A z tą butelką to bezpieczne?

kiedyś auta miały odmę puszczoną w atmosferę- ale to to troche nieekologiczne
niektórzy montują specjalne pojemniki na olej, żeby silnik nie spalał oleju i miał więcej mocy ;)
można nawet kupić gotowe zestawy.

Tylko w jaki sposób i czym zatkać dziurę od przewodu z odmy, żeby czegoś tam mi turbina nie wciągnęła.

nawet czymś takim:
1733309188980.png
do tego opaska zaciskowa na wężu żeby nie wypadło

1733309234482.png
tylko szmat czy papieru nie używaj
 

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Panowie,

Zgodnie z sugestią przewód od odmy włożyłem w butelkę, a otwór po nim zaślepiłem. Pewnie to niewiele żeby już wyciągnąć jakieś konkretne wnioski, ale przejechałem z 50 km i w butelce ani śladu oleju, za to zebrało się w niej trochę... wody - pewnie coś tam się skropliło z uwagi na różnicę temperatury oparów z silnika i temperatury na zewnątrz. Niby nie wiele, ale przy "znikaniu" litra oleju na 2000 km przeliczając wychodzi na to, że po przejechaniu 50 km w butelce powinno znaleźć się jakieś 25 ml oleju, a tam nie ma nic. Pojeżdżę z tą butelką kilka dni, ale coś mi się wydaje, że odma to jednak zła diagnoza...

Teraz zacząłem zastanawiać się nad turbiną. Od strony filtra powietrza wygląda raczej dobrze - w moim pierwszym poście wrzuciłem zdjęcie, jednakże po zdjęciu rury na jej końcu była spora ilość oleju. Teraz zdjąłem rurę z intercoolera (prowadzącą od turbiny) - spodziewałem się, że tam olej wyleje się, jednak nie ma go tam prawie wcale, od wewnątrz na ściankach rury jest tylko lekki nalot olejowy. Zauważyłem jednak znaczny luz na wirniku turbiny - może turbo puszcza olej do wydechu? Można to jakoś sprawdzić bez wymontowywania turbiny, czy pozostaje tylko demontaż? Dodam, że po odpaleniu zimnego silnika w lusterkach widzę dym, po rozgrzaniu już nie dymi wcale.

Może coś podpowiecie, co jeszcze może być powodem takiego dużego poboru oleju?
 

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Zalałem Motula 5W30, bo z tego co wiem poprzedni właściciel też jeździł na takim oleju. Żadnych płukanek póki co nie stosowałem (auto mam od kilku miesięcy), ale zamierzam przy najbliższej wymianie właśnie czegoś spróbować.

Jeśli chodzi o Twoje ostatnie pytanie to oczywiście domyślam się, dlatego póki właduję się właśnie w takie koszty o jakich piszesz próbuję cokolwiek zrobić samodzielnie zanim oddam auto "wymieniaczom", którzy metodą prób i błędów na mój koszt wymienią połowę silnika. Jest coś w tym dziwnego?
 

Ondraszek

SuperMechanior
Dołączył
24.08.2013
Postów
1522
Porady
1
Punktów
191
Miasto
Nowy Sącz
Przecież odmę jest b.łatwo zdiagnozować,korek wlewu na pracującym ,nie ma prawa nic dmuchać,wypychać.Jesli nie ma wycieku to silnik musi olej papać,jeśli ja wlewam do ON litr 2T na zbiornik 65 l i zrobię na nim na miejscu 650 km ,to na 1000 km wlewam 1.5 l, i rura wydechowa jest sucha tylko z lekkim nalotem sadzy,diesel to nie benzyna ,litr oleju na 1000 km zeżre bez cienia oznak.
 

Grzegorz.Józefów

SuperMechanior
Dołączył
31.08.2014
Postów
1273
Porady
1
Punktów
396
Miasto
Józefów
Panowie,

Zgodnie z sugestią przewód od odmy włożyłem w butelkę, a otwór po nim zaślepiłem. Pewnie to niewiele żeby już wyciągnąć jakieś konkretne wnioski, ale przejechałem z 50 km i w butelce ani śladu oleju, za to zebrało się w niej trochę... wody - pewnie coś tam się skropliło z uwagi na różnicę temperatury oparów z silnika i temperatury na zewnątrz. Niby nie wiele, ale przy "znikaniu" litra oleju na 2000 km przeliczając wychodzi na to, że po przejechaniu 50 km w butelce powinno znaleźć się jakieś 25 ml oleju, a tam nie ma nic. Pojeżdżę z tą butelką kilka dni, ale coś mi się wydaje, że odma to jednak zła diagnoza...

Teraz zacząłem zastanawiać się nad turbiną. Od strony filtra powietrza wygląda raczej dobrze - w moim pierwszym poście wrzuciłem zdjęcie, jednakże po zdjęciu rury na jej końcu była spora ilość oleju. Teraz zdjąłem rurę z intercoolera (prowadzącą od turbiny) - spodziewałem się, że tam olej wyleje się, jednak nie ma go tam prawie wcale, od wewnątrz na ściankach rury jest tylko lekki nalot olejowy. Zauważyłem jednak znaczny luz na wirniku turbiny - może turbo puszcza olej do wydechu? Można to jakoś sprawdzić bez wymontowywania turbiny, czy pozostaje tylko demontaż? Dodam, że po odpaleniu zimnego silnika w lusterkach widzę dym, po rozgrzaniu już nie dymi wcale.

Może coś podpowiecie, co jeszcze może być powodem takiego dużego poboru oleju?
Sam tego raczej nie zrobisz ale objawy mogą mówić o zużytych bądź stwardniałych uszczelniaczach na zaworach czyli dymienie na zimnym
 

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Przecież odmę jest b.łatwo zdiagnozować,korek wlewu na pracującym ,nie ma prawa nic dmuchać,wypychać.Jesli nie ma wycieku to silnik musi olej papać,jeśli ja wlewam do ON litr 2T na zbiornik 65 l i zrobię na nim na miejscu 650 km ,to na 1000 km wlewam 1.5 l, i rura wydechowa jest sucha tylko z lekkim nalotem sadzy,diesel to nie benzyna ,litr oleju na 1000 km zeżre bez cienia oznak.
W moim przypadku właśnie dmucha lekko i puszcza dymka na rozgrzanym silniku. Żadnych wycieków na zewnątrz. Jedynie olej na turbinie od strony filtra powietrza, czyli jakby z odmy. Wymieniona została pokrywa zaworów z odmą (bo jest zintegrowana) i jest jeszcze gorzej. Jeszcze więcej oleju przed turbiną, a po przejechaniu około 250 km poziom oleju na miarce spadł o pół stanu czyli zginęło jakby 0,5 litra. Porażka... :(Niestety chcąc zaoszczędzić kupiłem zamiennik i wyszło jak wyszło.
Sam tego raczej nie zrobisz ale objawy mogą mówić o zużytych bądź stwardniałych uszczelniaczach na zaworach czyli dymienie na zimnym
No raczej na pewno nie, to już większa robota, nie jestem mechanikiem, no ale lubię coś tam samodzielnie pogrzebać i nawet mi to wychodzi, hehe. Też myślałem o uszczelniaczach zaworów, ale niepokoi mnie spora ilość oleju przy turbinie od strony filtra, czyli tam gdzie wchodzi rurka od odmy. Tam chyba nie powinno go być?
 

Ondraszek

SuperMechanior
Dołączył
24.08.2013
Postów
1522
Porady
1
Punktów
191
Miasto
Nowy Sącz
Dymek? No to wiadomo,silnik w najlepszej kondycji nie jest,lub pierścienie zablokowane,odma do wymiany,jaki olej jest zastosowany, jaki ma przebieg?
 

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Dymek? No to wiadomo,silnik w najlepszej kondycji nie jest,lub pierścienie zablokowane,odma do wymiany,jaki olej jest zastosowany, jaki ma przebieg?
Motul 5W30, 174000 przebiegu. Może źle to ująłem, może bardziej opary oleju. Nie wiem, nie znam się, ale z tego co widzę dużo ludzi twierdzi, że w tych silnikach to normalne i nawet w prawie nowych autach też tak jest.
 

Ondraszek

SuperMechanior
Dołączył
24.08.2013
Postów
1522
Porady
1
Punktów
191
Miasto
Nowy Sącz
Skoro wielu ludzi twierdzi,że w tych silnikach to normalne i dalej leją olej 5w30 to znak,że po prostu ,żaden nie stara się chcieć wyciągać wniosków,jestem ciekaw jakie jest zuzycie oleju zaraz po wymianie na świeży i czy wzrasta wraz z przebiegiem.Jest tak,czy nie?
 

mariusz_wierz

Początkujący
Dołączył
20.11.2024
Postów
21
Punktów
0
Czyli wg Ciebie jaki olej powinienem zastosować? Wydaje mi się, że taki właśnie jest zalecany przez producenta.

Jeśli chodzi o Twoje pytanie - trudno mi jest odpowiedzieć, auto kupiłem jakieś 2 miesiące temu, zaraz po zakupie wymieniłem olej i po przejechaniu jakiegoś tysiąca km musiałem dolać litr. Jak będzie dalej nie wiem.

Odnośnie tego "dymienia" z korka - są to wypowiedzi właścicieli aut, które mają przejechane np. 60 000 km. Przy takim przebiegu silniki wymagałyby już remontu?
 
Do góry Bottom