1. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Dowiedz się więcej.
  2. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

AUDI A4 B7 3.0tdi rozrząd

Dyskusja w 'Silniki diesel' rozpoczęta przez użytkownika chrn1, 16-06 17.

  1. chrn1

    chrn1 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    15-08 16
    Postów:
    87
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Trójmiasto
    Witam , chodzi o schemat ustawienia rozrządu kod silnika BKN z góry bardzo dziękuje .
     
  2. mechanik.k

    mechanik.k Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-02 15
    Postów:
    4 555
    Docenione treści:
    1 532
    Miasto:
    London Tottenham
    Adres strony:
  3. chrn1

    chrn1 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    15-08 16
    Postów:
    87
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Trójmiasto
    dziękuje bardzo .
     
  4. ericsson

    ericsson Nowy

    Offline
    Dołączył:
    14-11 18
    Postów:
    24
    Docenione treści:
    2
    Witajcie Panowie, nie chcąc zakładać nowego tematu podpinam się tutaj i serdecznie proszę o pomoc, bo już zgłupiałem.

    Na wstępie dodam, że nie jestem profesjonalnym mechanikiem, ale amatorem lubującym się w temacie i zajmuję się wyłącznie własnymi samochodami - więc proszę wziąć na to poprawkę jeśli mój błąd okaże się idiotyczny..

    Mam problem z ustawieniem rozrządu w moim 3.0 TDI BMK (czyli w zasadzie dokładnie ten sam silnik co BKN) i zachodzę w głowę co robię źle (lub źle rozumiem z instrukcji). Podane jest, żeby ustawić TDC na pierwszym cylindrze, a następnie zablokować wał przy pomocy bolca/blokady wkręcanej w otwór miski olejowej.
    Tutaj już pojawiają się u mnie dwa problemy:
    1 - ustawienie TDC na cyl. nr. 1 nie daje na wale pozycji, gdzie na czopie nawiercony jest otwór w który wkręca się blokadę wału
    2 - mając tłok na pierwszym cylindrze w górnym, martwym punkcie nie jestem w stanie założyć wałków na znaki/ ustawić według blokad, ponieważ w tym układzie krzywki wałka wydechowego są w pozycji otwierania zaworów na cyl. 1 (na co nie zwróciłem uwagi i przy skręcaniu podstawy wałków rozrządu doprowadziłem do pęknięcia jednego aluminiowego mostka podstawy :grumpy:)

    Szukając odpowiedzi na mój debilizm (czy też niezrozumienie wytycznych podanych w powyższej instrukcji, a także AutoDacie), przekręciłem sobie silnik na bok, tak żebym mógł zaglądać przez otwór blokady wału i kręciłem nim do momentu aż pojawił się czop z nawierconym otworem na bolec blokujący i wówczas wkręciłem blokadę.

    Mając niby poprawnie zblokowany wał (bo przecież blokada trafiła w otwór nawiercony na czopie) postanowiłem sprawdzić w jakim układzie są tłoki i wyszło, że tłok na cylindrze pierwszym jest gdzieś na dole (daaaaleko od TDC), natomiast w górnych pozycjach są tłoki w cylindrze 3 i 5 :wideyed:

    Teraz już zupełnie nie wiem, czy ja źle rozumiem określenie "TDC on cylinder 1", czy też błędnie odczytuję położenie/numerację cylindrów - sprawdzałem w kilku miejscach i za każdym razem potwierdzał się poniższy schemat:

    ŚCIANA GRODZIOWA
    | 3 | | 6 |
    | 2 | | 5 |
    | 1 | | 4 |
    CHŁODNICA

    kolejność zapłonu:
    1-4-3-6-2-5

    Poza tym, że uszkodziłem sobie podstawę mocowania wałków rozrządu (może nie jest to jakaś tragiczna kwota, ale i tak szkoda roboty, ponownego oczyszczania z silikonu oraz generalnie strata pracy/życia) nie ruszyłem z tematem nigdzie do przodu, a wręcz doszło więcej zagadek z ustawieniem TDC na pierwszym cylindrze, a rzeczywistym ustawieniem wału/czopu na punkcie nawierconym do blokady (gdzie jak pisałem w górnych położeniach są tłoki 3 i 5 - o ile schemat który posiadam jest prawidłowy).


    Czy ktoś lepiej zorientowany w temacie byłby w stanie mi wyjaśnić o co chodzi i udzielić jakichś wskazówek, bo jestem w tarapatach i nie będę stanie sobie z tym poradzić samemu :blackeye:

    Z góry dziękuję za jakąkolwiek pomoc i pozdrawiam,
    e.
     
  5. pawel2406

    pawel2406 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    9-08 18
    Postów:
    1 402
    Docenione treści:
    679
    Miasto:
    łódź
    upload_2018-11-17_11-32-22.png

    upload_2018-11-17_11-33-21.png
     
    ericsson lubi to.
  6. kamil03

    kamil03 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    15-01 13
    Postów:
    107
    Docenione treści:
    35
    Miasto:
    kraków
    Gratuluje odwagi ucząc sie mechaniki na 3.0 tdi :D i to jeszcze na rozrządzie . Ja bym sie bał :D
     
  7. pawel2406

    pawel2406 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    9-08 18
    Postów:
    1 402
    Docenione treści:
    679
    Miasto:
    łódź
    strach ma wielkie oczy ;)
     
  8. ericsson

    ericsson Nowy

    Offline
    Dołączył:
    14-11 18
    Postów:
    24
    Docenione treści:
    2
    Dziękuję Paweł - jak pisałem, korzystałem z Auto Daty i przy ustawieniu GMP na pierwszym cylindrze nie ma możliwości poprawnego (całościowego) zainstalowania blokady/bolca blokującego wał korbowy, ani też zainstalowania wałków rozrządu (a konkretnie problemem jest wałek wydechowy na pierwszym cylindrze) bez zniszczenia podstawy wałków - o czym już się boleśnie przekonałem..

    Mógłbyś przy okazji potwierdzić czy powyższa numeracja/układ cylindrów jest poprawna (mam zdemontowane koło pasowe, więc GMP na pierwszym cylindrze ustalam przez otwór wtryskiwacza - szukając najwyższego punktu "wypchnięcia" śrubokrętu).
    Dopiero po ustaleniu, czy ten "mój" pierwszy cylinder na 100% jest pierwszym cylindrem założę koło pasowe na znak / pionową kreskę zgraną z kreską na obudowie.

    W instrukcji jest napisane, żeby następnie powoli obracać wałem w prawo (czyli jak rozumiem zgodnie ze wskazówkami zegara) do momentu natrafienia na otwór blokujący w czopie wału korbowego - ale jak rozumiem powinna to być tylko niewielka "korekta" położenia wału/tłoka w GMP na pierwszym cylindrze. Tymczasem, ja muszę wykonać ładnych kilka obrotów by natrafić na ten otwór i tak jak napisałem, kiedy otwór jest "na linii" bolca blokującego to wówczas tłoki w cyl. 3 i 5 są w górnych pozycjach, a tłok z cyl. 1 jest gdzieś na dole. Gdyby tak miało być, to po jaką cholerę kazaliby ustawiać GMP na pierwszym cylindrze (gdyż z tego co weryfikowałem, po to jest GMP na cyl. 1 /oraz znaki na kole pasowym do zgrania ze znakiem na obudowie/, żeby właśnie w tym układzie trafić prosto na ten otwór blokujący w czopie wału [ewentualnie z lekką korektą, gdyż każą następnie powoli obracać kołem pasowy w prawo]).

    No i teraz nie wiem, czy ja jestem jakiś otępiały i lepiej powinienem się zająć rękodziełem oraz sztuką medytacji, czy też coś jest u mnie nie tak? Raz jeszcze proszę o pomoc! :)

    Heh, no może i lekko porwałem się z motyką na słońce, ale z drugiej strony silnik jak silnik - a mając komplet blokad, teoretycznie ustawienie rozrządu wydawało się dość proste :hungry: Odnośnie strachu, to nie powiem, że kiedy sobie lekko dociągałem podstawę wałków i usłyszałem charakterystyczny dźwięk, nieuchronnie oznaczający śmierć czegoś istotnego to nieco popuściłem w pampersa :jawdrop: no ale człowiek na błędach się uczy (w moim przypadku na szczęście też na moich autach) - pozostaje mieć nadzieję, że uda mi się to rozwikłać i potraktuję to jako cenne doświadczenie na przyszłość.

    Nie wiem czy mnie pokonało jakieś niezrozumienie języka pisanego / instrukcji czy ten GMP na cyl. 1 jest podany "tak sobie", a wał ma być po prostu zblokowany na otworze w czopie w takim układzie, jaki wychodzi u mnie (czyli daaaaleko od GMP na pierwszym cylindrze..).
     
    Ostatnio edytowano: 17-11 18
  9. fructon

    fructon Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    26-04 12
    Postów:
    1 707
    Docenione treści:
    584
    Miasto:
    Kraków
    Adres strony:
    Ostatnio edytowano: 17-11 18
    komar200, toomii76 oraz pawel2406 lubią to.
  10. kamil03

    kamil03 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    15-01 13
    Postów:
    107
    Docenione treści:
    35
    Miasto:
    kraków
    masz już wszystko rozebrane czy "orginalnie " złożone ?
     
  11. pawel2406

    pawel2406 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    9-08 18
    Postów:
    1 402
    Docenione treści:
    679
    Miasto:
    łódź
  12. kamil03

    kamil03 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    15-01 13
    Postów:
    107
    Docenione treści:
    35
    Miasto:
    kraków
    A po co odkrecałes wałki ? moze miedzy sobą je źle złożyłes? Będziesz teraz wymienial podstawe wałków a z tego co pamietam tam chyba nie ma panewek ...
     
  13. ObelixSP

    ObelixSP Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    1-04 12
    Postów:
    445
    Docenione treści:
    81
    Miasto:
    Łódź
    Odnośnie nauki to trzeba by zacząć od poczytania lektury.

    Zeszyt do samodzielnego kształcenia nr 350 Silnik 3,0 l V6 TDI Budowa i zasada działania
    https://www71.zippyshare.com/v/cFeSwQ0Q/file.html

    do tego silnika tez bym podszedł z lekką dozą nieśmiałości
     
    s2ławek lubi to.
  14. ericsson

    ericsson Nowy

    Offline
    Dołączył:
    14-11 18
    Postów:
    24
    Docenione treści:
    2
    Również dziękuję za Twój post.
    W takim razie będę musiał raz jeszcze zweryfikować sprawę (choć wydawało mi się, że zrobiłem kilka "rund" wałem w poszukiwaniu otworu i zawsze trafiałem na ten sam - z cylindrami w tej samej pozycji).

    Teraz jeszcze jedna rzecz przyszła mi do głowy, ale to prawdopodobnie abstrakcja spowodowana zbyt intensywnym rozmyślaniem nad czarnymi scenariuszami - mianowicie:

    W moim silniku poszła panewka (kupiłem auto, w którym stukała), po weryfikacji okazało się, że to panewka korbowodowa na 6 cyl. Niestety uszkodzenie panewki (i zapewne odpalanie auta w takim stanie przez poprzedniego właściciela) spowodowało uszkodzenie czopu na wale na tyle, że nie mieścił się w tolerancji pod drugi szlif. Naczytałem i nasłuchałem się o tym, że niby tych wałów nie powinno się szlifować, więc kupiłem drugi, nominalny wał w bardzo ładnym stanie. Oczywiście dodam, że pochodzący z tego samego silnika i z takimi samymi numerami/oznaczeniami. Chyba więc nie ma możliwości, żeby na "tym samym" wale korbowym punkt / otwór blokujący nie znalazł się w pozycji TDC na cyl. 1

    Dodatkowo, jeśli tłok na pierwszym cylindrze ma być w górnym martwym punkcie to mam kolejny problem, bo jak pisałem w takim układzie tłok jest na samym szczycie, a krzywki wałka wydechowego na samym dole / naciskające na dźwigienki, przez co (najprawdopodobniej) wczoraj złamałem mostek podstawy wałków rozrządu (ten najbliżej krzywek wałka wydechowego na pierwszym cylindrze). Wklejam zdjęcia:

    IMG_20181116_201015.jpg IMG_20181116_200819.jpg

    Szczerze mówiąc teraz już całkowicie zgłupiałem, bo ani nie mogę znaleźć bolca blokującego na TDC 1 (zweryfikuję to raz jeszcze po południu), ani nie byłem w stanie założyć wałków w pozycji TDC 1 (po prostu zblokowałem wał blokadą jak tłok na pierwszym cylindrze był w maksymalnym górnym położeniu, nie zważając na to, że bolec nie wchodzi do otworu /tak czy inaczej zablokował czop/).
    Wobec tego tym bardziej muszę poprosić wszystkie tęgie umysły by pochylić się nad moim przypadkiem, bo ginę :hurting:
     
  15. fructon

    fructon Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    26-04 12
    Postów:
    1 707
    Docenione treści:
    584
    Miasto:
    Kraków
    Adres strony:
    KOLEGO ustawiasz wał na blokade w gmp 1 cylindra to podstawa, a następnie dopasowujesz całą góre na znaki to wszystko.
     
  16. ericsson

    ericsson Nowy

    Offline
    Dołączył:
    14-11 18
    Postów:
    24
    Docenione treści:
    2
    Silnik był cały rozłożony.

    Wałki były wyjmowane do obróbki głowicy, zaworów oraz wymiany uszczelniaczy.
    Wałki rozrządu nie mają panewek, w podstawie są łoża, w których osadzane są ich czopy/bieżnie.

    Niezbyt rozumiem co w tym przypadku miałaby pomóc Twoja uwaga pt "trzeba było", ani tym bardziej te ogólnikowe schematy z zasadami działania silnika, które podesłałeś - mimo wszystko dzięki za chęci i cenne porady.
     
  17. kamil03

    kamil03 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    15-01 13
    Postów:
    107
    Docenione treści:
    35
    Miasto:
    kraków
    znalazłem jakies swoje stare fotki i widać że włożona jest blokada od balansu i u góry tłok 3i5 . Głowy nie dam sobie uciąć .
     

    Załączone pliki:

    ericsson lubi to.
  18. ericsson

    ericsson Nowy

    Offline
    Dołączył:
    14-11 18
    Postów:
    24
    Docenione treści:
    2
    Dziś jeszcze spróbuję poszukać otworu w przeciwwadze wału w "okolicach" GMP pierwszego cylindra by się kolejny raz upewnić czy go gdzieś nie przeoczyłem.

    Jeśli chodzi o wałki to blokadą można ustawić jedynie wałki z zębatkami (ssące,) wydechowe natomiast dopasowuję do ich ustawienia (oraz znaki/nacięcia na wałkach wydechowych zrównuję w stosunku do linii głowicy). Jak były ustawione widać na zdjęciach, tylko jak napisałem w tym układzie na pierwszym cylindrze krzywki wałka wydechowego "pchają" na dźwigienki zaworowe i niezbyt rozumiem jak to miałoby się zgrać z GMP na pierwszym cylindrze.
    Być może natrafiając na otwór blokujący wał w okolicach GMP cyl. 1 /jeśli go znajdę/ tłok już opuści się na tyle, że pozwoli krzywkom nacisnąć na popychacze i wówczas skręcić podstawę wałków bez jej uszkodzenia.
    Jadę spróbować (przynajmniej potwierdzić temat z otworem w przeciwwadze w okolicach GMP cyl. 1).

    No to jasny gwint, dokładnie tak jak u mnie kiedy zblokuję wał na otworze w przeciwwadze (a nie w GMP pierwszego tłoka, gdzie jest po prostu "goła" powierzchnia przeciwwagi i blokada się nie wkręca do końca) :eek:
    Bardzo ciekawa sprawa - bo tak jak położenie balansu można sobie zmienić, tak przecież nie da się "ustawić" silnika, by mi na otwór blokujący wał wypadły cyl. 3 i 5 jak na Twoim zdjęciu..

    Ludzie kochani, to jak to w końcu jest - GMP cyl. 1, czy GMP cyl. 3 i 5, bo przecież można zwariować.. :nailbiting:
     
    Ostatnio edytowano: 17-11 18
  19. kamil03

    kamil03 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    15-01 13
    Postów:
    107
    Docenione treści:
    35
    Miasto:
    kraków
    Nie masz otworu w przeciwadze? Jaką ty masz tą blokade ? Co cię w ogóle podkusiło żeby brać sie z robote tego silnika ? Patrz juz ułamałeś podstawe wałków (moze zaworu nie skrzywiłes ?) Założysz z innej głowicy ? tak jak pisałem panewek nie masz . To tak jakbyś powiedzmy górne panewki założył z innego używanego silnika. I dalej nie masz pewności czy to odpalisz. Za bardzo uwierzyłeś w swoje umiejętności kolego , Przeceż ci złodzieje mechanicy tyle pieniedzy bierą za remont silnika a to takie proste ..


    p.s. Sprzedam silnik 3.0 TDI bmk goły słupiek :)
     
    wyderka lubi to.
  20. fructon

    fructon Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    26-04 12
    Postów:
    1 707
    Docenione treści:
    584
    Miasto:
    Kraków
    Adres strony:
    Odpocznij troche w poniedziałek jak dotre do roboty to sprawdze to wszystko w dokumentacji bo gdzies sie zamotalismy z tym gmp . jak masz stary wał to zobacz na wierzchu otwór do ustalania gmp jesli jest tylko jeden to ustawiaj wał na nim i nie sugeruj sie wtedy pozycją tłoka w 1 cylindrze
     
    ericsson lubi to.