1. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Dowiedz się więcej.
  2. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Bujanie szarpanie kierownicą prawo/lewo na nierównościach

Dyskusja w 'Pytanie do mechanika' rozpoczęta przez użytkownika deterek123, 29-03 17.

  1. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    Witam, sprawa dotyczy Laguny II kombi po lifcie 1,9Dci i mam taki oto problem :
    Kierownica wykonuje szarpnięcia/ruchy/buja nią na lewo/prawo podczas jazdy (nawet wolnej) na nierównościach typu ostre krótkie dziury, kostka brukowa, wystająca studzienka itp, strasznie te wszystkie nierówności (nawet drobne) przenoszą się na koło kierownicy, zakres ruchu kierownicy i siła nerwowego ruchu zależy od tego jak ostra jest nierówność.. a podczas jazdy po polnej drodze z duży ilością krótkich nierówności jedzie się jaz wozem drabiniastym - aż wali w kiere... na równym o gładkim asfalcie jest wszystko OK, wygląda to mniej więcej tak jak tym filmiku :


    Poprzedni właściciel wymieniał sporo w zawieszeniu jakieś 2/3 lata temu : drążki, końcówki, gumy i łączniki stabilizatora, sworznie, tuleje wahaczy...


    co wykonałem/sprawdziłem :
    - Felgi proste i wyważone
    - Opony 205/55R16 na zimowych i letnich to samo
    - Geometria i zbieżnosć sprawdzone wszystko w normie
    - wymienione obie końcówki drążków, bo były wywalone - żadnej poprawy
    - nowe tuleje na tylnej belce (oryginalne), amorki też dobre
    - auto sprawdzone na dwóch stacjach SKP - brak luzów, sprawność amorów przednich około 68% (wiem to niewiele mówi o ich stanie)
    - luzy w zawieszeniu breszką i łomikiem sprawdzał też mechanik i ten nic nie wykrył - gumy na wahaczu nie wyglądały na popękane, na krzyżakach kolumny nie było luzów, są jakieś luz w maglownicy - słychać lekkie stukanie przy szybkim ruszaniu kierownicy na zgaszonym silniku, wycieków brak...
    - wspomaganie działa płynnie, brak jakiś przeskoków czy hałasów

    W domu mam jeszcze corsę B i megankę II (też ma lekkie luzy na maglu) i w tych autach kierownica na tych samych nierównościach zachowuje się spokojnie...

    Mam takie teorie, które wywołują ten problem :

    1. Problem z maglownicą
    2. Zbyt miękkie gumy na wahaczach i jak koło wpada w dziurę to następuje szarpnięcie zwrotnicą co przenosi się na maglownice i ostatecznie objawia się szarpnięciem kiery - te stare końcówki to były założone jakieś no-name i jak reszta jest też taka co napisałem wyżej to kto wie...
    3. Jakiś problem w mcpersonach : walnięte amory lub wybite ich poduszki

    Tak wygląda przedni zawias w lagunie II :
    https://imged.pl/zawieszenie-przod-renault-laguna-ii-1-9-dci-2-2418917.html

    Wszelkie porady mile widziane, pozdrawiam
     
  2. tomi4m10

    tomi4m10 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    11-07 12
    Postów:
    419
    Docenione treści:
    27
    Miasto:
    Trojmiasto
    Wygląda na to, że auto nie generuje siły która zapewnia stateczność czyli powrót kół do pozycji na wprost, lub coś tej sile przeszkadza osiągnąć pełną wartość. Spróbuje podnieść przód auta i rękami skręcać za lewe i prawe koło na wył silniku, powinno iść leciutko, bez zacięć i zmian siły potrzebnej do skrętu, jeśli czujesz opór musisz zlokalizować co go wytwarza, może być maglownica, może być łożysko mcpherson. W moim wypadku był to wygięty w pałąk drążek kier, który w zależności od ustawienia przy zbieżności dawał całemu układowi kierowniczemu opór lub nie, może być też jakiś element kolumny kierowniczej i kierownicy, np brak jakiegoś dystansu miedzy kolem kierowniczym a łożyskiem kolumny, co przy mocnym dociągnięciu je zblokowuje (też miałem taki przypadek, ktoś uznał, że za trudno włożyć zabezpieczenie które przy dociąganiu kierownicy nie powoduje przyciśnięcia łożyska)
     
    Ostatnio edytowano: 30-03 17
  3. baton180

    baton180 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    28-06 12
    Postów:
    987
    Docenione treści:
    161
    Miasto:
    Glasgow - Szkocja Tarnobrzeg-Mielec
    Ja to bym jeszcze na geometrię pojechał
    Wiem ze byłeś ale coś mi się wydaje ze powinieneś potwierdzić w innym warsztacie
     
  4. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    czyli teoria z gumami na wahaczach lub mcpersonami raczej odpada?
     
    Ostatnio edytowano: 30-03 17
  5. tomi4m10

    tomi4m10 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    11-07 12
    Postów:
    419
    Docenione treści:
    27
    Miasto:
    Trojmiasto
    a jak wychodzisz z zakretu na 2 ce, dajmy na to 90 stopni na skrzyzowaniu, to czujesz na kole kierownicy sile prostujaca? powinna byc jak najmocniejsza, porownaj z innymi autami.
    Czy ogólnie jak jedziesz na równej drodze szybciej, to jak delikatnie ruszysz kierownicę to raczej zostaje, czy wraca powoli? Powinien być wyczuwalny duży opór przy zmianie kierunku i szybko wracać.
     
  6. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    sprawdzę to, na postoju jak kręcę kierownica i to działa ona płynie w obie strony bez żadnych zacięć czy przeskoków
     
    Ostatnio edytowano: 30-03 17
  7. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    tak po wykonaniu zakrętu np. 90 stopni czuję na kole kierownicy siłę powrotu do jazdy na wprost im obroty wyższe tym siła chyba większa, a przy jeździe na wprost na ruszyć delikatnie kierę w prawo lub lewo tak ze 2/3 cm to czasem wraca na wprost czasem nie... ogólnie czuć na kole kierownicy wszystkie nierówności- lekko wystające studzienki, łaty na asfalcie,nawet leciutko pofalowany asfalt, nie mówiąc już o ostrych - krótkich nierównościach, dodatkowo jak asfalt jest pochylony w którąś ze strony to trzeba lekko kontrować w drugą strony, bo auto ciągnie w kierunku pochylenia.

    Czasem też na równym asfalcie jak dam mocno w pedał gazu to czuj znoszenie na prawą stronę, przy spokojnej jednostajnie jeździe jest ok, chyba że asfalt ma większy pochylenie to wtedy ciągnie w stronę pochylenia

    Jak złapię (element miedzy maglem a kolumną) w miejscu zaznaczonym na foto (w kabinie pod w okolicach pedałów) i szarpię na boki to wyczuwam lekki luz i słychać pukanie - czy mały luz jest dopuszczalny?
     

    Załączone pliki:

  8. tomi4m10

    tomi4m10 Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    11-07 12
    Postów:
    419
    Docenione treści:
    27
    Miasto:
    Trojmiasto
    na temat luzu to może koledzy coś więcej napiszą, wg mnie auto powinno zachowywać się stabilnie tzn kiera powinna przy jeździe na wprost nie poddawać się zbyt łatwo, a przy nieznacznym odchyleniu szybko i z dużą siłą powracać, brak tego może powodować sumaryczny luz w układzie kierowniczym, to by też tłumaczyło przenoszenie drgań na koło kierownicze. Jak będziesz sprawdzał luzy na maglu to na wyłączonym silniku, bo jak nabije ciśnienie oleju to jest mniej wyczuwalne. Moim zdaniem, jeśli te dolegliwości są mocno odczuwalne to i wyraźnie widoczna powinna być jakaś nieprawidłowość na szarpakach.
     
  9. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    na szarpakach nie stwierdzają luzów...mechanik badał drążki, końcówki, sworznie - brak luzów, jedynie jest jakiś luz na maglu - słychać stukanie przy szybkich ruchach kierownicą na zgaszonym silniku, w megance też miałem lekki luz na maglu a kiera była spokojna na nierównościach - może ktoś jeszcze coś podpowie?
     
  10. samspec13

    samspec13 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    3-01 14
    Postów:
    6 080
    Docenione treści:
    544
    Miasto:
    europolonia
    Lekki zawsze będzie, bo brak ciśnienia oleju. Zrób test amorków na dwu różnych przyżądach.
     
  11. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    Nagrałem u siebie jak to wygląda - zarówno na polnej drodze jak i na asfalcie, jakość na tyle na ile mogłem (czasem korygowałem kierę ręką żeby nie zjechać z drogi), bo nagrywałem sam :



    Droga polna nierówna z dziurami itp. :





    Droga asfaltowa też ze sporą ilości mniejszych i większych nierówności, łat itp. :





    Ogólnie męcząca jazda - kiera ma cały czas tendencje do pracowania na boki, dodatkowo jak jadę gładką jezdnią na wprost to przy lekkich ruchach kierownicy lewo-prawo tak o 2-3cm to czuć w kierownicy takie pulsowanie, gdy jezdnia jest pochylona to te ściga w stronę pochylenia ale nawet gdy jezdna jest bez pochyleń to też ma tendencję do ściągania na prawo.. ogólnie kicha
     
  12. suse1

    suse1 Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    18-01 15
    Postów:
    926
    Docenione treści:
    164
    Miasto:
    Olkusz
    oddaj auto do mechanika :D
     
  13. deterek123

    deterek123 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    30-12 16
    Postów:
    32
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Łódzkie
    taaa byłem u dwóch mechaników i na dwóch stacjach SKP i nikt nic wie...
     
  14. renodamian

    renodamian Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    25-06 16
    Postów:
    1
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Poznań
    Witam, czy udało Ci się uporać z w/w dolegliwościami zawiesznia?
    Pytam, bo mam dokładnie ten sam problem w Espace IV. Remont kpl. zawieszenia, nowa przekładnia, geometria i ten sam problem.
    Pozdrawiam
     
  15. Batronix

    Batronix Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    16-01 15
    Postów:
    33
    Docenione treści:
    2
    Przy szerokich i dużych felgach oraz wybitnej maglownicy owe objawy mogą być
     

Użytkownicy odwiedzili tę stronę szukając:

  1. szarpanie kierownicą na nierównościach

    ,
  2. szarpie kierownicą na nierównościach

    ,
  3. bmw e46 buja na dziurach

    ,
  4. przy szybkich ruchach kierownica mocno buja tylem przyczyny ar156,
  5. czy kierownica powinna sie ruszac na nierownosciach,
  6. opór kierownicy i luz na zakrętach i nierównościach,
  7. bujanie szarpanie kierownica w lewo w prawo