• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Citroen C4 THP 1,6 156KM gotuje wodę

ma_ko

Początkujący
Dołączył
15.01.2023
Postów
10
Punktów
1
Witam kupiłem tydzień temu C4 z 2011r. z silnikiem 1,6 THP wiem ze problemy że silnik kiepski itp.
Zaraz po zakupie po kilku dniach otworzyłem korek zbiorniczka na płyn chłodzący, nie miałem wcześniej takich nowoczesnych silników. Płyn wyleciał spod korka z dużym ciśnieniem - gejzer, zrobiłem to bo wąż powrotu taki ok 2cm średnicy wydawał mi sie napuchnięty. Chciałem sprawdzić: zalałem jak ostygł takim "zwykłym" płynem z marketu - czerwonym. Teraz sa problemy bo auto gotuje płyn. Jak sie rozgrzeje, płyn sie gotuje wywala go korkiem. Wcześniej przejechałem tym autem po zakupie 500km i było ok. Doczytałem że teraz do układów leje sie płyn o tzw podwyzszonej temperaturze wrzenia który ma ok 130stopni tę temperaturę a wlałem zwykły.
Jak myslicie czy to ma znaczenie? |
Widziałem film na Youtubie gdzie machanik uporał się z tym w Skodzie - właśnie wymieniając płyn na ten mocniejszy (też klient wymieniał zbiorniczek i zalał najtańszy)
Jak macie? też wąż wchodzący na powrocie do zbiorniczka wyrównawczego jest lekko napuchnięty i szerszy? Chyba sam sobie zrobiłem problem odkrecając korek. Wygląda na to ze oryg autko było zalane innym i nic sie nie działo.
Kiedyś cisnienie w autach było niewielkie, teraz podobno, może być i 1,5 bara?
Dodam że jak pozostawiłem pracujący silnik z odkręconym korkiem płynu, płyn dużo szybciej sie 'zagotował ' ale to chyba normalne bo cisnienie w układnie było mniejsze. Obawiałem sie o uszczelkę pod głowicą - zrobiłem test - 10 min i kolor płynu był nadal granatowy, więc chyba nie uszczelka...
Planuje wlać Valeo do 140st, podobno taki powinien być, i obserwować.
 
Ostatnia edycja:

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
2734
Porady
2
Punktów
295
płyn dużo szybciej sie 'zagotował ' ale to chyba normalne bo cisnienie w układnie było mniejsze
Przy wyższym ciśnieniu woda gotuje się w niższej temperaturze, czyli w krótszym czasie osiąga wrzenie. Dlatego człowiek wynalazł szybkowar.
Planuje wlać Valeo do 140st, podobno taki powinien być, i obserwować.
Na początek pyszny plan.
 

ma_ko

Początkujący
Dołączył
15.01.2023
Postów
10
Punktów
1
Dzieki ale może do rzeczy -) uzywa się płynów o wyższej temeraturze wrzenia ? do takich silników ? spotkaliście się z tym ?
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
2734
Porady
2
Punktów
295
Jak zwykle najwyższy poziom wiedzy i fachowości.
...ty nic nie umiesz napisać...
Tylko zapomniałem, że żeby coś napisać trzeba mieć dwie wolne ręce. A tu jedna przecież cały czas zajęta polerowaniem ręcznego w Cadillacu.
Automatyczne połączenie postów:

Dzieki ale może do rzeczy -) uzywa się płynów o wyższej temeraturze wrzenia ? do takich silników ? spotkaliście się z tym ?
@MIKUr1 vel Ręczny wie, ale nie powie.
 

lukkiwlkp

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
19.12.2015
Postów
3595
Porady
2
Punktów
915
Wiek
37
Miasto
PGS
Odpowietrzyles dobrze układ? Czy jak wlaczycz ogrzewanie w kabinie to leci ciepłe powietrz ( gorące) ?
 

ma_ko

Początkujący
Dołączył
15.01.2023
Postów
10
Punktów
1
Ogrzewanie prawidłowe ,temperatura chlodnicy silnika 105stopni mierzone pirometrem ,nie wiem czy dobrze odpowietrzyłem ,teraz po zalaniu będe naciskał węże i zobaczę ,
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
3828
Porady
4
Punktów
1092
Zaraz po zakupie po kilku dniach otworzyłem korek zbiorniczka na płyn chłodzący, nie miałem wcześniej takich nowoczesnych silników. Płyn wyleciał spod korka z dużym ciśnieniem - gejzer,

spadło ciśnienie w układzie, więc zmniejszyła się temperatura wrzenia. płyn się zagotował- to normalne.
mało to filmików na youtubie z geniuszami odkręcającymi korki na gorącym silniku?


zrobiłem to bo wąż powrotu taki ok 2cm średnicy wydawał mi sie napuchnięty.
od wielu lat chyba dosłownie wszystkie układy chłodzenia są ciśnieniowe. pracują na podwyższonym ciśnieniu. węże mają być "twarde" to nie czasy syreny i fiata 125p. chociaż w fiacie już był korek z zaworkiem :)

Doczytałem że teraz do układów leje sie płyn o tzw podwyzszonej temperaturze wrzenia który ma ok 130stopni tę temperaturę a wlałem zwykły.
Jak myslicie czy to ma znaczenie? |
tak.
i ważne, żeby jeździć z zakręconym korkiem
Jak macie? też wąż wchodzący na powrocie do zbiorniczka wyrównawczego jest lekko napuchnięty i szerszy?

jeżeli go nie rozsadza, nie robią się na nim bąble i ma za chwilę eksplodować to tak ma być :)

Kiedyś cisnienie w autach było niewielkie, teraz podobno, może być i 1,5 bara?
i więcej...

Dodam że jak pozostawiłem pracujący silnik z odkręconym korkiem płynu,
błąd. korek ma być zakręcony.

Planuje wlać Valeo do 140st, podobno taki powinien być, i obserwować.

bardzo dobrze. zlej tą mieszankę, która masz teraz, z układu. nalej właściwy płyn. jeżeli to koncentrat to obowiązkowo wymieszaj jak trzeba w odpowiednich proporcjach. zagrzej, poczekaj aż ostygnie i DELIKATNIE odkręć korek i uzupełnij płyn. później przez kilka dni sprawdzaj poziom płynu na ostudzonym silniku.
 

MIKUr1

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.12.2020
Postów
2050
Punktów
483
Wiek
34
Miasto
Okolice Krakowa
@heniek1000, bardzo jesteś ciekawy co przyciągnęło mnie do wątku, więc odpowiem. Jak w większości przypadków, Twoja głupota i durnoty które wciskasz ludziom :)
 

ma_ko

Początkujący
Dołączył
15.01.2023
Postów
10
Punktów
1
Już wszystko OK. Nalałem płyn Valeo 145C i wszystko jest okej.

Przy okazji naprawiliśmy wentylator chłodnicy bo okazało się że jest uszkodzony, nie obracał się wogóle. Wentylator nie działał bo w środku na szczotkotrzymaczu zamontowano bezpiecznik termiczny który się rozlutował. Prawdopodobnie zabezpieczenie przed przegrzaniem uzwojeń silnika. Nie było do tego dostępu musiałem silnik rozciąć (z ciekawości) Co ciekawe kupiłem drugi używkę z allegro i był uszkodzony w taki sam sposób. Potem kupiłem wentylator od innego sprzedawcy który wysłał mi wentylator z innym numerem z jakiejś cytryny z 2005r jednak pasujący Ten wentylator był pozbawiony "sprytnego" bezpiecznika termicznego (oba dławiki "w całości") i jak narazie działa OK. Stary wentylator można w sumie prosto naprawić bez robierania silnika jak się później okazało. Wystarczy zdemontować go z chłodnicy, zdjąć plastikową zaślepkę po drugiej stronie wentylatora i w obudowie silnika wyciąć dremelkiem otwór na wysokości tego termika. Wtedy można to bez problemu zlutować. Pytanie czy jest to bezpieczne bo może silnik miał zwarcie i dlatego bezpiecznik się przepalił...
 
Do góry Bottom