1. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Dowiedz się więcej.
  2. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Diagnostyka bez tajemnic za pomocą testera DS150E

Dyskusja w 'Diagnostyka' rozpoczęta przez użytkownika Delphi, 1-10 18.

  1. Delphi

    Delphi OFICJALNY PROFIL
    DELPHI.COM

    Offline
    Dołączył:
    2-04 17
    Postów:
    8
    Docenione treści:
    6
    Czy znasz funkcje testera diagnostycznego DS150E?

    Diagnostyka bez tajemnic za pomocą testera DS150E

    Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i pytaniom zadawanym przez użytkowników testerów, przez najbliższy miesiąc przybliżymy w tym wątku najważniejsze funkcje oprogramowania CAR MAX.

    Poruszymy m.in. zagadnienia dotyczące:
    1. Trybu eOBD - możliwości diagnostyczne, wykorzystanie parametrów rzeczywistych do diagnostyki problemów z sondą lambda,

    2. Trybu Expert – rozszerzenie możliwości diagnostycznych testera,

    3. funkcji Flight Recorder – wykorzystanie funkcji zapisu parametrów rzeczywistych do określenia przyczyny usterki,

    4. Korzystania z bazy danych Direct Evolution – VTI.

    Zachęcamy również do zadawania pytań. Z przyjemnością podzielimy się z Wami naszą wiedzą.


    Zanim przejdziemy do opisu działania trybu eOBD na konkretnym przykładzie, czy potraficie odpowiedzieć na poniższe pytania?

    1. Do czego jest używana sonda lambda?

    a) Sonda lambda mierzy ilość sadzy w spalinach.
    b) Sonda lambda mierzy ilość NOx w spalinach.
    c) Sonda lambda mierzy ilość tlenu w spalinach.
    d) Sonda lambda steruje bezpośrednio dawką paliwa.



    2. Jaka jest różnica pomiędzy sondą lambda dwustanową a szerokopasmową?

    a) Na podstawie wskazań z sondy dwustanowej sterownik ECU odczytuje informację czy mieszanka paliwa jest bogata czy uboga. Na podstawie wskazań z sondy szerokopasmowej sterownik silnika odczytuje informacje w jakim stopniu mieszanka jest bogata czy uboga.
    b) Różnica pomiędzy sondami polega na szybkości działania.
    c) Sonda dwustanowa steruje sondą szerokopasmową.
    d) Sonda szerokopasmowa steruje sondą dwustanową.



    3. Dlaczego w nowoczesnych autach stosuje się sondy lambda przed i za katalizatorem?

    a) Sondy lambda przed i za katalizatorem stosuje się, aby wzbogacać mieszankę paliwowo-powietrzną
    b) Ten układ sond służy do wykrywania wypadania zapłonu
    c) Przy pomocy tych sond sterujemy w silniku ciśnieniem doładowania
    d) Jedna z sond jest sondą prowadzącą, a druga regulacyjną. Na tej podstawie diagnozujemy sprawność działania katalizatora.


    4. Skład stechiometryczny mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym– co to jest?

    a) Przy składzie stechiometrycznym mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym lambda=1
    b) Przy składzie stechiometrycznym mieszanki paliwowo-powietrznej lambda=1,5
    c) W składzie stechiometrycznym mieszanki paliwowo-powietrznej na 14,7kg powietrza przypada 1kg paliwa, wtedy lambda=1
    d) Przy składzie stechiometrycznym mieszanki paliwowo-powietrznej lambda=0,8


    5. Kiedy mieszanka paliwowo powietrzna jest uboga?

    a) Lambda=1,5
    b) Lambda=1
    c) Lambda=0,8


    6. Kiedy mieszanka paliwowo powietrzna jest bogata?

    a) Lambda=1,5
    b) Lambda=1
    c) Lambda=0,8


    7. Czy możliwe jest sprawdzenie sprawności katalizatora za pomocą sond lambda?

    a) Tak
    b) Nie
    c) Tylko w specyficznych przypadkach
     
  2. Diagbox10

    Diagbox10 Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    5-04 18
    Postów:
    3 582
    Docenione treści:
    418
    Miasto:
    trasa lublin siedlce
  3. Josep

    Josep Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    25-03 15
    Postów:
    386
    Docenione treści:
    36
    Miasto:
    Bytom
    Adres strony:
    1. C
    2. A
    3.D
    4. C
    5. A
    6. C
    7. A
     
  4. Lechtak

    Lechtak Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    12-01 16
    Postów:
    386
    Docenione treści:
    211
    Miasto:
    Wrocław
    Czy to quiz?
    1. c
    2. a
    3. d
    4. c
    5. a
    6. c
    7. a
     
    Ostatnio edytowano: 1-10 18
  5. toomii76

    toomii76 toomi

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    4 071
    Docenione treści:
    2 111
    Miasto:
    turek
    kupuję samogłoskę!
     
    hiwat, Dawidek126 oraz winetoo lubią to.
  6. winetoo

    winetoo Gaduła

    Online
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 608
    Docenione treści:
    397
    Miasto:
    Radom
    Magda pocałuj pana.
     
    hiwat, komar200 oraz toomii76 lubią to.
  7. pawcar

    pawcar Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    6-02 17
    Postów:
    541
    Docenione treści:
    119
    Miasto:
    Bristol
    Tak juz bez ironii, to zima idzie, polarek sie przyda ;>

    :D
     
  8. winetoo

    winetoo Gaduła

    Online
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 608
    Docenione treści:
    397
    Miasto:
    Radom
    A nie pisali że są nagrody, na wcześniejszym nadmieniali.
     
  9. Lechtak

    Lechtak Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    12-01 16
    Postów:
    386
    Docenione treści:
    211
    Miasto:
    Wrocław
    Zostało mi trochę wazeliny..
     
    toomii76 lubi to.
  10. pawcar

    pawcar Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    6-02 17
    Postów:
    541
    Docenione treści:
    119
    Miasto:
    Bristol
    Heh. Zastanawiam sie tylko, dlaczego tak wszyscy podchodza po macoszemu do tego ... reklama dla nich to raczej marna ... a konkursow nigdy za duzo. Nie chodzi o nagrody... a o sam fakt zabawy.

    Tak mi sie przynajmniej wydaje :D

    Chociaz raczej jako nagrode fajnie widziec jakis kurs badz szkolenie techniczne ... a polarek w gratisie.

    Troche tego pewnie delphi robi ... (szkoleń, nie polarków :D)

    :>
     
  11. winetoo

    winetoo Gaduła

    Online
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 608
    Docenione treści:
    397
    Miasto:
    Radom
    A po co ci była?
     
  12. Lechtak

    Lechtak Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    12-01 16
    Postów:
    386
    Docenione treści:
    211
    Miasto:
    Wrocław
  13. Diagbox10

    Diagbox10 Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    5-04 18
    Postów:
    3 582
    Docenione treści:
    418
    Miasto:
    trasa lublin siedlce
    I pomyslec ze rzesza ludzi pracuje na np takim delphi a druga rzesza niższych i skosnych ludzi pracuje nad tym zeby biednym udostepnic to
     
  14. Misiakowski

    Misiakowski Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    1-06 14
    Postów:
    765
    Docenione treści:
    92
    Miasto:
    Gdansk
    1c
    2a
    3d
    4c
    5a
    6c
    7a
     
  15. SajmonMB

    SajmonMB Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    13-02 15
    Postów:
    243
    Docenione treści:
    53
    1c 2a 3d 4c 5a 6c 7a
     
  16. Delphi

    Delphi OFICJALNY PROFIL
    DELPHI.COM

    Offline
    Dołączył:
    2-04 17
    Postów:
    8
    Docenione treści:
    6
    Poniżej znajdziecie prawidłowe odpowiedzi do zadanych przez nas pytań.

    1. Do czego jest używana sonda lambda?
    c) Sonda lambda mierzy ilość tlenu w spalinach.

    2. Jaka jest różnica pomiędzy sondą lambda dwustanową a szerokopasmową?
    a) Na podstawie wskazań z sondy dwustanowej sterownik ECU odczytuje informację czy mieszanka paliwa jest bogata czy uboga. Na podstawie wskazań z sondy szerokopasmowej sterownik silnika odczytuje informacje w jakim stopniu mieszanka jest bogata czy uboga.

    3. Dlaczego w nowoczesnych autach stosuje się sondy lambda przed i za katalizatorem?
    d) Jedna z sond jest sondą prowadzącą, a druga regulacyjną. Na tej podstawie diagnozujemy sprawność działania katalizatora.

    4. Skład stechiometryczny mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym– co to jest?
    a) Przy składzie stechiometrycznym mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku benzynowym lambda=1

    5. Kiedy mieszanka paliwowo powietrzna jest uboga?
    a) Lambda=1,5

    6. Kiedy mieszanka paliwowo powietrzna jest bogata?
    c) Lambda=0,8

    7. Czy możliwe jest sprawdzenie sprawności katalizatora za pomocą sond lambda?
    a) Tak
    Dziękujemy wszystkim, którzy udzielili odpowiedziJ


    A teraz przejdźmy do dalszej części diagnostyki bez tajemnic za pomocą testera DS150E

    PRZEDSTAWIAMY FUNKCJĘ NR 1: Tryb eOBD.

    Wchodząc w tryb EOBD mamy możliwość kontroli wszystkich parametrów związanych z zarządzaniem procesem spalania i emisji spalin.

    Uwaga!

    Pamiętaj aby zaznaczyć w ustawieniach: Zaawansowany tryb eOBD.

    Przy pomocy trybu EOBD jesteśmy w stanie w prosty, czytelny sposób sprawdzić działanie sondy lambda.

    Wybierając z parametrów rzeczywistych takich jak status systemu paliwowego czy napięcie na sondzie przed i za katalizatorem, możemy obserwować pracę sondy lambda w momencie kiedy system działa w trybie Pętli Zamkniętej.

    Na poniższym wykresie (Rys. 1) widzimy, że sonda przed katalizatorem działa prawidłowo. Prawidłowo działa również sam katalizator, co możemy zaobserwować na wykresie sondy za katalizatorem.
    delphi.png

    Błędy związane ze zbyt ubogą lub zbyt bogatą mieszanką paliwa z powietrzem występują dosyć często. Możemy odczytać około 60 różnych kodów błędów związanych z funkcjonowaniem systemu zarządzania mieszanką paliwa.

    Zanim przystąpisz do wymiany podzespołu przeanalizuj dokładnie opis usterki.

    Należy podkreślić, że sondy lambda ze względu na swoją budowę podlegają zużyciu w trakcie pracy. Ich żywotność przewidziana jest na około 160 – 200 tysięcy kilometrów.

    Popularnymi kodami usterek są np. P0171/P0174. W praktyce są one najczęściej związane
    z nieszczelnością kolektora dolotowego, układu wydechowego, czujników MAP (czujników ciśnienia kolektora), czujników MAF (przepływomierzy), a w najmniejszym stopniu z samym działaniem sondy lambda.

    Warunki wystąpienia usterki można odczytać z tzw. Ramki Zamrożonej (Freeze Frame Data). Na podstawie analizy z Ramki można już wysunąć wstępną diagnozę. Wiemy przy jakiej prędkości obrotowej, jakiej temperaturze i innych istotnych warunkach pojawiła się usterka.

    Kolejnym krokiem jest sprawdzenie powiązania pracy sondy w stosunku do korekcji dawki paliwa - krótko i długoterminowej (Short Term Fuel Trim, Long Term Fuel Trim).

    Prawidłowe wartości dla

    · STFT mieszczą się w zakresie +/- 10%, ale mogą osiągnąć wartości nawet -25%, - 35%
    · LTFT to +/-10%, ale mogą zawierać się także w zakresie +/-25%.

    Przekroczenie wartości +/-25% skutkuje zapisaniem błędu w pamięci sterownika.

    W przypadku zbyt ubogiej mieszanki będziemy mieli do czynienia z LTFT powyżej 25%. Z kolei w przypadku zbyt bogatej mieszanki LTFT będzie osiągać wartości około -25%.

    Dalsza diagnoza wymaga od nas znajomości zasad działania badanego systemu.

    delphi 2.png
     
  17. Lechtak

    Lechtak Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    12-01 16
    Postów:
    386
    Docenione treści:
    211
    Miasto:
    Wrocław
    Jakaś „śpiąca” ta sonda. A korekty jak we Fiatach.
     
    Ostatnio edytowano: 5-10 18
  18. toomii76

    toomii76 toomi

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    4 071
    Docenione treści:
    2 111
    Miasto:
    turek
    delphi, serio? wydawało mi się, że to forum mechaników. przez chwilę pomyślałem, że "oglądam" tvn turbo 101 napraw:hungover:
     
    pawel2406, Mikidz, komar200 oraz 2 innych lubią to.
  19. Mikidz

    Mikidz Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    13-11 17
    Postów:
    512
    Docenione treści:
    183
    Miasto:
    Pomorskie
    Muszę Cię uświadomić... nie jest to forum mechaników :) nie zrozum mnie źle, mechanicy oczywiście też tu są, ale 50% forumowiczów to garażowcy, pozostałe 49% to ludzie szukający kogoś, kto im zdiagnozuje auto przez internet na podstawie "kontrolka mi się zapaliła, co to może być?"
     
    toomii76 lubi to.
  20. Diagbox10

    Diagbox10 Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    5-04 18
    Postów:
    3 582
    Docenione treści:
    418
    Miasto:
    trasa lublin siedlce
    To 1 procent to mechanicy?
     

Użytkownicy odwiedzili tę stronę szukając:

  1. djagnostyka auta za pomoca glowicy ds 150