1. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Dowiedz się więcej.
  2. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Diagnostyka nieszczelność klimatyzacji - jaka sprawdzona metoda

Dyskusja w 'Ogrzewanie/klimatyzacja' rozpoczęta przez użytkownika Sebastian_wroc, 20-02 20.

  1. Sebastian_wroc

    Sebastian_wroc Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    1-10 16
    Postów:
    4
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Wrocław
    Witam,

    Pytanie, gdzie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale każda opinia kogoś kto przetestował daną metodę jest na wagę złota :)

    otóż..jakimi metodami sprawdzacie nieszczelność klimatyzacji (prócz standardowej próżni z maszyny, gdzie tylko przy bardzo dużych dziurach się to sprawdza).
    Azot?
    Hydrogen?
    czy coś innego?

    Za każdą opinię będę bardzo wdzięczny, gdyż chcę dokupić jakiś zestaw do sprawdzania i mam mętlik w głowie.
     
  2. toomii76

    toomii76 toomi

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    10 544
    Docenione treści:
    5 715
    Miasto:
    turek
    Hydrogen.
     
    adam89 i gtszudi lubią to.
  3. selim

    selim Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    1-01 14
    Postów:
    1 451
    Docenione treści:
    216
    Miasto:
    Sląsk
    nie wiem co jest najlepsze
    ale
    najgorsze.... to z petem w ustach się kręcić w dzisiejszych czasach koło zaworów
     
  4. gtszudi

    gtszudi Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    18-08 17
    Postów:
    2 202
    Docenione treści:
    638
    Miasto:
    Pruszcz Gdański
    dodaj ze aut po 2015r produkcji lub napelnianych przez diagboxa
     
    szachu41 lubi to.
  5. dominik.mar

    dominik.mar Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    23-02 18
    Postów:
    71
    Docenione treści:
    31
    Miasto:
    Ruda
    Hydrogen, ale azot też warto mieć.
     
  6. Kris.79

    Kris.79 Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    1-05 15
    Postów:
    297
    Docenione treści:
    182
    Miasto:
    Toruń
    Tak jak koledzy piszą. Hydrogen jest najlepszy do wyszukiwania nieszczelności, a do testu szczelności wystarczy azot. Jeśli masz hydrogen to tak samo na nim wykonasz test szczelności ;)
     
    toomii76 lubi to.
  7. N.O.R.

    N.O.R. Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-01 16
    Postów:
    197
    Docenione treści:
    24
    Miasto:
    Suwałki
    Jednoznacznej odpowiedzi nie ma, czasami kilkoma na raz metodami musisz działać, zrobisz z 500 aut to będzie ci wystarczał azot, dobra maszyna z wykresem szczelności, spryskiwacz z mydlinami i lampa UV, dojdziesz do perfekcji to będziesz wiedział gdzie szukac nieszczelności zanim wjedzie dany model auta, każdy ma swoje wady i najczęstrza przyczyna nieszczelności to jest utlenianie aluminium.
     
  8. Kris.79

    Kris.79 Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    1-05 15
    Postów:
    297
    Docenione treści:
    182
    Miasto:
    Toruń
    Ciekaw jestem jak znajdziesz mała nieszczelność na parowniku bez hydrogenu?
     
    adam89 i dejot43 lubią to.
  9. N.O.R.

    N.O.R. Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-01 16
    Postów:
    197
    Docenione treści:
    24
    Miasto:
    Suwałki
    Nie widzę problemu, nie ukrywam że w tym przypadku odgrywa dużą rolę uv, miałem przypadki że skraplająca się woda z parownika spływała pod podwoziem " ZIELONA " :) , a i kamerka inpekcyjna pomaga, jak na razie 100% przypadków naprawionych.
    Stopień trudności zależy od modelu, najłatwiej mi się wykryło na parowniku w renault espace, w podwoziu ściągasz osłonę plastikową i wszystko jak na doni :)
     
  10. dominik.mar

    dominik.mar Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    23-02 18
    Postów:
    71
    Docenione treści:
    31
    Miasto:
    Ruda
    Z całym szacunkiem Panie N.O.R ale ze Św. Krzysztofem, patronem szczelności, proszę się nie kłócić bo braknie argumentów, on ma zawsze rację. Szukanie nieszczelności na parownikach, ale nie tylko, wyłącznie za pomocą UV czy mydełka to nieporozumienie, ale kiedyś to sam zrozumiesz. Pozwoliłem sobie zajrzeć na Twojego facebooka, warsztat ładny, czysty, bardzo szanuję, ale w dziedzinie klimatyzacji proszę nie obrastać w piórka bo jeszcze troszkę wiedzy i doświadczenia brakuje ;) Życzę udanego sezonu ;)
     
    Kris.79 i toomii76 lubią to.
  11. euroserwis8

    euroserwis8 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    13-03 17
    Postów:
    28
    Docenione treści:
    10
    Miasto:
    Piaski
    Hydrogen to 95% azotu i 5% wodoru.
     
  12. N.O.R.

    N.O.R. Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-01 16
    Postów:
    197
    Docenione treści:
    24
    Miasto:
    Suwałki
    Czy ja się z kimś kłócę ? Nie mam zamiaru się szarpać na słówka z nikim, po prostu doświadczenie zdobyłem dzięki tylko i wyłącznie sobie, sporo lat temu zacząłem interesować się klimatyzacją i wtedy nikt nie słyszał o hydrogenie tylko teraz każdy mówi że bez tego ani rusz, no śmiech na sali, dzięki swojemu uporowi i ciężkiej pracy od rana do nocy w pojedynkę mam sporo wiedzy zdobytej w warsztacie ale i tak nie uważam się za mega fachowca w mojej działalności. Szanuję także wypowiedzi innych bo zawsze można czegoś więcej się dowiedzieć i nauczyć ale z całym szacunkiem, hydrogen to nie święty ogień w ręku boga że bez tego nie można żyć i nawet jak ktoś tego używa to jeżeli nie ma samozaparcia, uporczości i pracowitości w sobie to ciężko i z tym coś zrobić, oczywiście pomaga w bardzo dużym stopniu w wykryciu nieszczelności ale w moim przypadku by się nie sprawdził i mam prawo wyrazić szczerą i dość wymowną opinię na ten temat. Miego łikendu :)
     
    szachu41 lubi to.
  13. toomii76

    toomii76 toomi

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    10 544
    Docenione treści:
    5 715
    Miasto:
    turek
    Na YouTube jest jeden taki, co pokazywał jak się szuka nieszczelności i powiedział że najlepszy sposób to woda z mydłem. Rozbierał cały przód żeby sprawdzić skraplacz. Okazało się że to jednak nie on był winny. Napisałem komentarz, czy nie taniej dla klienta by było, gdyby napełnić hydrogenem układ i wszystko jasne byłoby po 10min. Zapytałem się, jak wytłumaczy klientowi koszty takiego poszukiwania, jeśli ktoś ze sprzętem zrobi to w parę minut i za 50zl nawet, to usunął mój komentarz hehe.
     
    Kris.79 i gtszudi lubią to.
  14. dominik.mar

    dominik.mar Uczestnik

    Offline
    Dołączył:
    23-02 18
    Postów:
    71
    Docenione treści:
    31
    Miasto:
    Ruda
    Spokojnie, ja tak bardziej w formie żartów to wszystko ;) No, że się starasz to widać, warto też docenić, że nie jesteś typowym automaciarzem, ale dla własnego dobra nie zamykaj sobie głowy na nowe rzeczy ;)
    I muszę to powiedzieć, przestań nazywać skraplacz parownikiem!!! :D Pokój bracia kapitaliści i złodzieje.
     
    Kris.79 i toomii76 lubią to.
  15. N.O.R.

    N.O.R. Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-01 16
    Postów:
    197
    Docenione treści:
    24
    Miasto:
    Suwałki
    Matko bosko, toz to ja miałem na myśli ale pisałem co innego ktos mnie namówił
     
  16. Kris.79

    Kris.79 Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    1-05 15
    Postów:
    297
    Docenione treści:
    182
    Miasto:
    Toruń
    Miło że są tu doświadczeni fachowcy w branży klimatyzacji i wieloletnim doświadczeniem. Masz oczywiście rację że nie chodzi tu o kutnie i spory, bo nie o to nam tu chodzi ;) ale o fakty i argumenty :) Ja również kiedyś bez hydrogenu kilka lat pracowałem i się dało, aczkolwiek jak Toomii wspomniał jest to czasami bardzo trudne, czasochłonne, a nawet ośmielę się powiedzieć niemożliwe w skrajnych sytuacjach (opiszę to poniżej).
    No to miałeś dużo szczęścia z Twoimi przypadkami parownika. ;)
    UV w skroplinach jest to stara i dobrze znany sposób szukania nieszczelności. Aczkolwiek rzadko kiedy skuteczna.
    ARGUMENTY:
    1. około 50% wszystkich nieszczelności w całych układach klimatyzacji, nie są widoczne na UV, mimo że w układzie był kontrast (zaawansowani wiedzą dlaczego ;))
    2. W układzie nigdy nie był dany kontrast, układ masz pusty, i co ? dasz kontrast napełnisz czynnikiem i myślisz że w skroplinach zaraz poleci ślad UV ?
    3. Wiele aut ma tak zabudowany parownik że nie podejdziesz kamerką, no chyba że poświęcisz kilka godzin pracy.
    4. Większość nieszczelności parownika jest taka że nawet po wyjęciu parownika nie zobaczysz śladów UV na mim.
    W skrócie mówiąc twoje przypadki nieszczelności parownika były dla Ciebie bardzo łaskawe :) Albo jeszcze mało tego miałeś ;)
    Teraz inne sytuacje nieszczelności układów klimatyzacji:
    Auta SPA mają skraplacz (nie mylić z parownikiem :D) zabudowane wentylatorem i jak wiecie bardzo często jest nieszczelność centralnie na środku za wentylatorem. Dużą nieszczelność często widać na UV, a nawet bez UV, bo są duże tłuste plamy. Ale są na tych skraplaczach sytuacje (mówimy o małej nieszczelności) że nic nie zobaczysz, ani UV, ani kamera. I co wtedy robisz ? Demontujesz wentylator, lub odkręcasz skraplacz żeby podejrzeć i psiknąć mydełkiem. Tak oczywiście ze się da bez hydrogenu, ale kosztem olbrzymiego czasu. Hydrobenem to diagnozujesz w kilka minut (max 10).
    To są argumenty nie do odparcia kolego.
    A teraz przypadek nieszczelności jak wcześniej pisałem niemożliwe w zdiagnozowaniu bez hydrogenu - nieszczelny uszczelniacz czołowy kompresora. Są takie sytuacje że nie wydostaje się UV spod uszczelniacza czołowego a czynnik pomału ucieka. Nawet hydrogenem może być problem, na ciśnieniu po kilkunastu godzinach dopiero wyłapiesz.
    A tym to mnie ubawiłeś :D No pewnie że nie, bo to nie jest dla boga, ale dla nas żeby ułatwić diagnozowanie nieszczelności.:)
    Pewnie że masz prawo wyrażać opinię, ale z tego co piszesz to Ty nie robiłeś na hydrogenie, a wyrażasz negatywną opinię :confused:
    Praca z hydrogenem wymaga pomieszczenia zamkniętego, bez przewiewów i nic więcej, więc wytłumacz mi dlaczego u Ciebie by się nie sprawdził ?
    Aczkolwiek nie moja sprawa, i nie chodzi tu o namawianie kogokolwiek na hydrogen. Założyciel tematu chce poznać opinie sprawdzonych metod wyszukiwania nieszczelności, więc nie mów mu:
    wprowadzasz kolego w błąd :p
    A jednak jestem tępy i niedoświadczony bo nie słyszałem o maszynie z wykresem:eek: i pewnie jeszcze pokaże na wykresie gdzie nieszczelność :D. No chyba nie masz na myśli że manometry to maszyna ;)
    Odpowiadając na pytanie tego tematu (metody wyszukiwania nieszczelności)
    1. zestaw UV(latarka+okulary )
    2. zestaw hydrogen (manometry+detektor+gaz)
    3.woda z mydłem
    i nic więcej nie potrzeba ;)
    Aczkolwiek ja osobiście posiadam jeszcze coś, na sytuację (1%) bardzo ciężkie w zdiagnozowaniu nieszczelności. Myślę że można by było to nazwać: "święty ogień boga" :D
     
    toomii76 lubi to.
  17. toomii76

    toomii76 toomi

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    10 544
    Docenione treści:
    5 715
    Miasto:
    turek
    jakby nie Krzysiu, to dalej bym udawał, że szukam nieszczelności :) od Niego się wiele nauczyłem i jeszcze pewnie nauczę.
    mówisz o mieszance premium? :)
     
  18. elektryk1234

    elektryk1234 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    4-11 19
    Postów:
    277
    Docenione treści:
    21
    Ale żeś sie rozpisal. Ja nie mam pięknego warsztatu i nie szukam dziur, chyba ze ostro spierda.a. Przecież to zarobek jak są. A co powiesz jak zpieprza 10 kg czynnika z instalacji rocznie. Ja mowie na to czysty zysk. Mowa o chłodni dużej. Mozna zrobić wymiane za 200 000 zl calej chłodni. Co polecasz do lutowania kwasu z miedzia? Uzywam srebra 45 i sie zastanawiam czy użyć czegos innego.
     
  19. Kris.79

    Kris.79 Bywalec

    Offline
    Dołączył:
    1-05 15
    Postów:
    297
    Docenione treści:
    182
    Miasto:
    Toruń
    Ja robię tylko w klimatyzacji samochodowej, więc tu jest aluminium i węże gumowe. Nie odpowiem Ci na to czym się nie zajmuję ;)
    W autach skraplaczy nie spawam, bo to nie ma sensu tylko wymiana. Rurki naprawiam zestawem z Vulkan Lokring, jak się nie da to mam dobrego szpenia co spawa u mnie na miejscu. No i wiadomo prasa i zakuwanie przewodów.
    Ja też nie mam pięknego, jest jaki jest. Budowa pięknego dopiero w planach ;)
     
  20. elektryk1234

    elektryk1234 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    4-11 19
    Postów:
    277
    Docenione treści:
    21
    Swietny jest aluwelding. Do tego palnik propan tlen. I delikatnie idzie. Ja tam daje nakładki z rozcietych rurek i zajebiscie trzymaja. Nawet na stali siedzą o dziwo. Teraz bede mial do spawania lutowania autoklaw z orurowaniem miedzianym. Totalna w chuj..o grajnia. Plaszcz z kwasu a osprzęt z miedzi. I przy 140st miedz sie utlenia i wali tlenkiem po zaworach. Przeglad półroczny kosztuje 15tys zl tego szajsu i podbicie paszportu. Inaczej nie będzie proces zwalidowany i szpital stoi.
    Nie ma to jak instalacje z kwasu. Na wieki są