• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Ford S-Max 1,8 TDCi wymiana rozrządu - wyjaśnienie poproszę

kakaligo

Początkujący
Dołączył
13.08.2022
Postów
5
Punktów
1
Hejo,
wybaczcie być może durne pytanie: jakiś czas temu w aucie, które chcę sprzedać, był wymieniany "rozrząd" - tak jest napisane (plus obok napisali "pasek wielorowkowy", ale on chyba idzie od wału korbowego do innych akcesoriów, jeśli dobrze rozumiem, i nie zahacza o rozrząd? Czy chodzi o jeszcze inny pasek?).
Ale co wiem na pewno to że NIE BYŁ wymieniany łańcuch rozrządu, bo to jeszcze trzeba będzie zrobić.
Nie mogę zadzwonić do mechanika aż do wtorku, a potrzebuję wiedzieć (odgadnąć :/), co właściwe było wymieniane - tj. co się może kryć pod hasłem "rozrząd"? Napinacze, rolki chyba nie, skoro łańcuch nie był wymieniany? To co to mogło być, cały wałek z popychaczami? Zawory? Ktoś jest w stanie mi to wywróżyć? ;)
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:
Solution
Układ jest podzielony na dwie części pewnie, w którym występuję łańcuch oraz dodatkowo pasek i tutaj zazwyczaj każdy wymienia tylko ten "rozrząd" który jest na pasku, a nikt nie zagląda wgłąb silnika.

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
1497
Porady
1
Punktów
365
Aha, dziękuję. Czyli to by było wszystko, co wchodzi skład rozrządu, ale bez napędu rozrządu.
Jeżeli "wymienia się rozrząd" to powinno się wymienić: pasek i elementy bezpośrednio z nim współpracujące: łożyska, rolki, napinacze. W przypadku łańcuszkowego zamiast paska będzie oczywiście łańcuszek i ślizgi. może dodatkowo koła zębate. Tak powinno być zrobione w teorii. Czyli pakiet premium za pincet. Przy pakiecie normalnym za czysta to potrafią fachowcy wymienić tylko sam pasek albo tylko łańcuszek.

No i pasek osprzętu (klinowy, wielorowkowy) to coś zupełnie innego. Z wierzchu, łatwiej wymienić i jest dużo tańszy
 

kakaligo

Początkujący
Dołączył
13.08.2022
Postów
5
Punktów
1
Dziękuję serdecznie chłopaki / Panowie za poświęcony czas! Autko się sprzedało szczęśliwie i bez tej informacji, ale chyba z ciekawości i tak się przejdę do mechanika (wykonawcy) w tygodniu dopytać, bo od dłuższego czasu mnie to nurtuje .
 

Devias

SuperMechanior
Dołączył
29.06.2013
Postów
316
Porady
1
Punktów
15
Wiek
39
Układ jest podzielony na dwie części pewnie, w którym występuję łańcuch oraz dodatkowo pasek i tutaj zazwyczaj każdy wymienia tylko ten "rozrząd" który jest na pasku, a nikt nie zagląda wgłąb silnika.
 
Solution

kakaligo

Początkujący
Dołączył
13.08.2022
Postów
5
Punktów
1
Układ jest podzielony na dwie części pewnie, w którym występuję łańcuch oraz dodatkowo pasek i tutaj zazwyczaj każdy wymienia tylko ten "rozrząd" który jest na pasku, a nikt nie zagląda wgłąb silnika.
Oo! A jak to wygląda? Po co pasek poza łańcuchem? Są dwa wałki rozrządu i jeden jest napędzany od wału łańcuchem, a drugi od pierwszego paskiem czy jak? Jest gdzieś jakiś schemat na necie? Da się w ogóle gdzieś dobić do informacji, jak jest zbudowany dany model (np. S-max, vivaro)?
 

botek

SuperMechanior
Dołączył
25.02.2020
Postów
248
Punktów
79
Wiek
19
Nas uczono, że rozrząd to zasadniczo wałki, zawory, sprężyny i szklanki lub dźwigienki potocznie nazywane klawiaturą. A rozrząd ten może być napędzany paskiem zębatym, łańcuchem, kołami zębatymi lub w systemie mieszanym.
 

Psikuta1994

SuperMechanior
Dołączył
21.05.2020
Postów
636
Punktów
115
Wiek
28
Nas uczono, że rozrząd to zasadniczo wałki, zawory, sprężyny i szklanki lub dźwigienki potocznie nazywane klawiaturą. A rozrząd ten może być napędzany paskiem zębatym, łańcuchem, kołami zębatymi lub w systemie mieszanym.
No to niech Was jeszcze uczą;)
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
1497
Porady
1
Punktów
365

kakaligo

Początkujący
Dołączył
13.08.2022
Postów
5
Punktów
1
Układ jest podzielony na dwie części pewnie, w którym występuję łańcuch oraz dodatkowo pasek i tutaj zazwyczaj każdy wymienia tylko ten "rozrząd" który jest na pasku, a nikt nie zagląda wgłąb silnika.
Naoglądałam się yt i mam już chyba jasność!!

To będzie mniej więcej tak:
Układ rozrządu jest faktycznie podzielony na dwie części: „dolną” i „górną”.
Górna, do której łatwiej się dostać, to pasek między wałkiem rozrządu a pompą paliwa, i prawdopodobnie to właśnie wymienili - czyli „rozrząd górny”.

Dolna część, „rozrząd dolny”, do którego trzeba się dobić rozkręcając rorząd górny, to albo łańcuch, albo pasek pracujący w oleju, i to będzie między wałem korbowym a pompą paliwa (? Dobrze rozumiem?). (Btw. notka na boku zmiana łańcucha na pasek w oleju w fordach mondeo i podobnych w roku 20xx mocno zdziwiła swojego czasu niektóre warsztaty - pasek trzeba wymienić wcześniej niż łańcuch, a spodziewali się łańcucha).

No i wszystko jasne. Wymienili rozrząd górny, ale powiedzieli, że niedługo trzeba będzie wziąć się za rozrząd dolny, i cała filizofia :) :) :)

Dzięki wszystkim!!
 
Do góry Bottom