• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

I30 1,6 CDRI 2016r sterowanie świec żarowych

WGMMOTO

Początkujący
Dołączył
15.11.2021
Postów
5
Punktów
0
Witam,
W moim aucie Hyundai I30 1,6CRDI (110KM) 2016r., występuje od niedawna problem z przykopceniem po odpaleniu na zimno.
Rok temu zmieniałem świece na nowe (przy okazji popełniłem błąd, sugerując się katalogiem części inter-cars i zamontowałem świece Boscha 11V - a fabrycznie były 5V)
Ostatecznie zamontowane są właściwe 5V.
W związku z pojawiającym się dymieniem zacząłem ponownie podejrzewać świece, więc najpierw miernikiem cęgowym (prądu stałego) sprawdziłem pobór prądu po nocy na zimnym silniku - było około 15A (na wspólnym zasilaniu dla czterech świec)
Świece były producenta Yura, jak fabryczne. Nigdzie nie mogłem znaleźć informacji ile one mają faktycznie pojedynczo poboru.
Słyszałem, że bywają świece, które maja mały pobór rzędu 5A, więc pomyślałem, że może po prostu jedna świeca padła.
Dobrałem się więc ponownie do świec i sprawdziłem każdą z osobna.
Okazało się, że każda pobiera początkowo od 15A do 10A w miarę rozgrzewania - podając zasilanie oddzielnie na każdą.
Oporność mają około 1oma każda.
Złożyłem więc wszystko na nowo, podłączyłem cęgi na wspólnym zasilaniu i wpiąłem dodatkowo woltomierz i tu było moje zaskoczenie.
Początkowo pojawiło się zasilanie około 11V, ale szybko zaczyna spadać do około 2V.
Sprawdziłem wejście na przekaźniku świec żarowych i jest ponad 12V, a po załączeniu stacyjki na wyjściu to samo co na listwie zasilającej czyli szybki spadek napięcia do 2V.
Sytuacja jest trochę dziwna, ponieważ próbowałem podać prąd na cewkę przekaźnik i nie słyszę aby się załączał. Z drugiej strony jednak jakiś prąd przez niego przechodzi...
Może ktoś z bardziej doświadczonych kolegów miał podobną sytuację.
Zastanawiam się nad zakupem przekaźnika, ale jest cholernie drogi (prawie 700pln) a oddać się nie da (jeśli to będzie nie to) sami rozumiecie:(
Proszę o ewentualnie sugestie. Może powinienem coś jeszcze sprawdzić?
z góry dziękuję
D.
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
928
Porady
1
Punktów
221
a ile kilometrów ma to nalatane?
 

Serwismiechów

SuperMechanior
Dołączył
18.11.2016
Postów
437
Punktów
50
Wiek
36
Sprawdz w schemacie czy jest w tej instalacji przewód diagnostyczny od tych swiec. Jeżeli on będzie gdzieś uszkodzony to będą takie właśnie kwiatki
 

WGMMOTO

Początkujący
Dołączył
15.11.2021
Postów
5
Punktów
0
Witam,
sytuacja rozwiązana,
może komuś się kiedyś przyda. Sterownik świec żarowych podłożony i nic się nie zmieniło, natężenie i napięcie modulowane podobnie jak na starym. Winowajcami okazały się jednak świece... Trzy nie grzały. Okazuje się, że nie do końca można ufać miernikowi...
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
928
Porady
1
Punktów
221
Winowajcami okazały się jednak świece... Trzy nie grzały. Okazuje się, że nie do końca można ufać miernikowi...
byłem przekonany, że sprawdziłeś świece na zewnątrz

Dobrałem się więc ponownie do świec i sprawdziłem każdą z osobna. Złożyłem więc wszystko na nowo,
Jakoś wszelkie sprawdzanie świec na samochodzie, pobory prądu to dla mnie nie jest 100% pewność. Najlepiej robić to starą szkołą: na zewnątrz i na krótko do akumulatora.
Od razu widać jak się grzeje, jak długo :)

Najważniejsze, że kolejny dyliżans uratowany od zgłady :)
 
Do góry Bottom