• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Ibiza 1.4 16 V 2000 rok 100 KM brak komunikacji z ECU gaśnie, nie odpala

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
Witam mam następujący problem z autem marki Seat jest to Ibiza z 2000 roku z silnikiem 1.4 16 V 100 KM. Podczas jazdy auto zaczęło gubić obroty przy równoczesnym zapalaniu się kontrolki EPC, gdy kontrolka gasła obroty wracały do normy. Następnie auto kilka razy zgasło ale dało się normalnie uruchomić silnik i jechać dalej. Po zbadaniu VAG-iem używałem dwóch programów Polski VAG oraz VAG- COM żadne błędy nie zostały znalezione, przy obserwowaniu parametrów bieżących (auto odpalone) znów zaczęło się falowanie obrotów wtedy zauważyłem że przy każdym zapaleniu się kontrolki EPC interfejs tracił komunikację ze sterownikiem silnika. W pewnym momencie silnik zgasł a interfejs całkiem stracił połączenie i nie można było go ponownie nawiązać, po ponownym wyłączeniu oraz włączeniu zapłonu zauważyłem że wcale nie zapala się kontrolka EPC i oczywiście nie można nawiązać połączenia ze sterownikiem silnika. Auto kręci rozrusznikiem ale nie odpala wszystkie kontrolki poza EPC po włączeniu zapłonu zachowują się jak należy czyli zapalają na chwilę i gasną oczywiście oprócz kontrolki od ładowania. Podczas kręcenia rozrusznikiem miga również kontrolka od ABS-u. Następnie pozostawiłem z kluczykiem w pozycji zapłonu po jakiś 15 minutach zaobserwowałem że samoczynnie wróciła kontrolka EPC równocześnie słychać było że pompa paliwa zaczęła pracować, wyłączyłem zapłon włączyłem raz jeszcze i EPC znów się zapaliła auto dało się uruchomić silnik pracował jakieś 10 min i zgasł EPC znów zniknęło. Wymontowałem sterownik silnika znajdujący się na podszybiu i stwierdziłem po rozebraniu że jest w nim wilgoć więc wszystko dokładnie wysuszyłem i dla pewności przedmuchałem sprężonym powietrzem, nie znalazłem przypalonych elementów ani zimnych lutów, niestety nie dało to żadnego efektu, następnie sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i przekaźniki
które okazały się być sprawne wymontowałem licznik sprawdziłem moduł centralnego zamka oraz wszystkie wtyczki i przewody nie stwierdziłem żadnych nieprawidłowości. Przy tych czynnościach natknąłem się na dwa moduły a mianowicie system alarmowy:

i drugi moduł bez żadnych oznaczeń który wygląda tak od razu kieruje swoje pytanie co to dokładnie jest i za co odpowiada:
widać także że wyżej przedstawiony moduł był już kiedyś przez kogoś modyfikowany są poprzecinane i połączone ścieżki. Zastanawiam się czy ta modyfikacja została wykonana na potrzeby podłączenia alarmu.

Moim zdaniem alarm przeszkadza w prawidłowej komunikacji ze sterownikiem silnika uważam tak dlatego ponieważ ostatnio przestał działać prawidłowo centralny zamek raz reaguje na pilot raz nie oczywiście bateria w pilocie wymieniona. Do auta posiadam kluczyk oraz pilot
kluczyk oryginalny i pilot z jak uważam dokładanego alarmu. Auto nie reaguje na oryginalnego pilota w kluczyku próbowałem go zakodować według instrukcji serwisowej niestety bez rezultatu, na pilot od alarmu reagowało do pewnego czasu
w taki sposób iż przycisk X otwierał i zamykał auto a drugi przycisk od razu włączał
syrenę alarmową.
Czy mógłby mi ktoś pomóc przywrócić instalację elektryczną w tym aucie do normalnej postaci beż żadnych modyfikacji. Prosiłbym o schemat połączeń i jakiś opis słowny. Proszę także o sugestie co może być jeszcze nie tak, każda informacja jest dla mnie na wagę złota gdyż moje pomysły już się wyczerpały. Wstawiam jeszcze foto oryginalnego modułu zamka centralnego
Jeszcze raz proszę o pomoc przy rozwiązaniu problemu i Pozdrawiam.
 

BrayanLDZ

SuperMechanior
Dołączył
14.04.2012
Postów
470
Punktów
9
Wiek
32
Miasto
Łódź
kontrolka EPC nie sygnalizuje przypadkiem awarii w switłach stop? żarówki badz stycznika stopu? sterownik skoro miał wilgoc mogł ulec zniszczeniu najlepiej podlozyc jakis inny i sprawdzic czy nadal beda problemy z autem
 

rch11

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
7.07.2013
Postów
2841
Punktów
679
Miasto
NS
Sprawdź zasilanie ecu silnika
 

miedziak95

Bywalec
Dołączył
2.08.2014
Postów
47
Punktów
1
Wiek
30
Miasto
rybnik
odepnij egr z przodu silnika po prawej jak stoisz przed autem jak będzie działa i nie będzie gasł no to egr wyczyść bądź wymień
 

Polders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
2.07.2012
Postów
1660
Punktów
271
Jak rch11 napisał sprawdź zasilania i masy sterownika, te moduły które pokazujesz to alarm oraz centralny zamek, mówię tutaj o module z przekaźnikami. To jest dokładka.

Seaty niestety są bardzo ciężkie do naprawy bo sterowniki mają na podszybiu i najczęściej ulegają uszkodzeniu bo są po prostu zalane.

Tym bardziej, że jak auto zgaśnie i masz brak kumonikacji ze sterownikiem wszystko wskazuje na zasilania bądź problem sterownika. Sprawdź wiązki od wtyczki diagnostycznej do sterownika, zasilania i masy

Jeśli masz jakieś obawy co do błędnego działania proximy to ją usuń oraz wszystkie obwody które przecina proxima przywróć do normalnego stanu. Schematu niestety nie mam w pdf`ie
 

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
Witam dzisiaj pomierzyłem napięcia między pinami w kostkach podłączonych do sterownika silnika. Pomiaru dokonałem na włączonym zapłonie, przy wymontowanym liczniku, oryginalnym
module centralnego zamka znajdującym się za licznikiem, przy wypiętym z kostki dokładanym alarmie oraz module z dwoma przekaźnikami który jest podobno dokładanym modułem centralnego zamka. Poniżej przedstawiam wartości z pomiarów:
- kostka szeroka


-kostka wąska


Jutro lub w poniedziałek postaram się przywrócić instalację do stanu w jakim wyjechała z fabryki. Usunąć dokładane elementy. Przydałby mi się do tego jakiś dokładny schemat najlepiej z opisem jeżeli ktoś taki posiada bardzo prosiłbym o udostępnienie.
Pozdrawiam
 

rch11

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
7.07.2013
Postów
2841
Punktów
679
Miasto
NS
Napięcia sprawdzaj żarówką :p
 

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
W najbliższym czasie postaram się zrobić test probówką w takim razie a czy po zmierzeniu multimetrem nie można wywnioskować czy na kostkach pojawiły się poprawne wartości ? Pozdrawiam

Myślisz że napięciowo jest ok a prądowo za słabo żeby sterownik pracował poprawnie ?
 

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
Dzięki za podopowiedź jutro dokonam jeszcze raz pomiarów przy pomocy żarówki i opublikuje zdjęcia. Pozdrawiam
 

Polders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
2.07.2012
Postów
1660
Punktów
271
Policz jaki prąd płynie kiedy dasz obciążenie 50W, a jaki kiedy przewód obciążysz 10W.

Dla 50W prąd przepływający przez przewód to 4,2A
Dla 10W prąd przepływający przez przewód to 0,8A
 

stasiek81

Bywalec
Dołączył
13.07.2012
Postów
53
Punktów
0
Miasto
Białystok
Żarówka,i to całkiem mocna, do sprawdzenia zasilania sterownika to świetny pomysł, nie praktykowałem. Z drugiej strony instalacji tylko trzeba uważać z żarówką, bo sterownik łatwo spalić.
 

rch11

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
7.07.2013
Postów
2841
Punktów
679
Miasto
NS
Żarówką sprawdzamy zasilania a sygnały wyjściowe to całkiem inna historia ;)
 

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
Witam przepraszam za dłuższą nieobecność spowodowana była ona moją pracą.
Wykonałem test z użyciem żarówki o to co zaobserwowałem na kostcce szerokiej
Na pinie 1 od lewej strony na górze żarówka nie świeci kabel przychodzący do pinu po rozebraniu kostki ma kolor czarny
Pin 2 od lewej pusty
Pin środkowy żarówka świeci jasno na tym pinie znajduję się + kolor przewodu biało czerwony
Pin pierwszy od lewej na dole wtyczki żarówka świeci jasno na tym pinie znajduje się masa kolor przewodu brązowy
Pin 2 od lewej na dole żarówka świeci jasno na tym pinie znajduje się masa kolor przewodu również jednolity brązowy.

Teraz kolei na test kostki węższej

Pin 1 od prawej na dole kluczyk wyłączony po zetknięciu żarówki z plusem akumulatora zaczyna świecić wyświetlacz od sterowania klimatyzacją na desce rozdzielczej żarówka słabo świeci po zetknięciu z masą nic się nie dzieje po włączeniu kluczyka i zetknięciu z plusem brak reakcji natomiast po zetknięciu z minusem żarówka słabo świeci raz mocniej raz słabiej a przy rozpięciu obwodu żarówka, pin 1,minus czasami czułem jak przeskakiwała iskra na moją dłoń podobna do iskry z cewki zapłonowej także wydaje mi się że zasilałem jakąś cewkę.
dodam że kolor przewodu z tego pinu to fioletowy reszta pinów zawartych w tej kostce - brak reakcji czy to na masę czy na plus żarówka nie świeci przy przekręconym kluczyku, kolory przewodów pin środkowy na dole przewód pomarańczowy , teraz rząd środkowy i pin od prawej strony zdjęcia kolor szaro żółty oraz od lewej czerwono-niebieski. Tak wyglądają pomiary które udało mi się wykonać

Udało mi się dowiedzieć także więcej na temat alarmu jest to proxima model ZN
Z tego co udało mi się doczytać z instrukcji i innych źródeł ta jednostka alarmowa jest jedną z najprostszych wyprodukowanych przez Proximę i nie posiada ona standardowo funkcji ,, unieruchomienia pojazdu'' czyli nie powinna mieć ingerencji w pracę sterownika a tym samym nie powinna za jej przyczyną być zerwana komunikacja ze sterownikiem pojazdu. Przynajmniej wydaje mi się tak w 80% jednakże mam następujące pytanie o powyższy schemat czym steruje ta blokada na wyjściach 3 i 4 bo jeżeli ona nie ma możliwości odcięcia prądu na sterownik to jutro z samego rana chciałbym poszukać czegoś w internecie tak żebym mógł zrobić podmianę na drugi identyczny sterownik i mieć w końcu pewność że to on jest winny za tą usterkę jednakże dopóki nie jestem w 100% pewien nie chcę niepotrzebnie wydawać pieniędzy. Proszę o wyjaśnienie tego czym może sterować owa blokada? W załączniku dodam kompletną instrukcję obsługi Alarmu Proxima model ZN.

Co do dokładanego modułu z przekaźnikami faktycznie został on podłączony na potrzeby sterowania centralnym zamkiem dla Proximy ZN po prostu zamienia on sygnały prądowe na masowe przy użyciu tych dwóch przekaźników. Tyle informacji
na razie udało mi się zebrać. Proszę o jakieś sugestie co może powodować tą usterkę oraz o info na temat alarmu o które prosiłem. Pozdrawiam i z góry przepraszam za błędy gdyż wróciłem do domu po 30 h pracy bez snu :).
 

rch11

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
7.07.2013
Postów
2841
Punktów
679
Miasto
NS
Zobacz dobrze numery pinów (są na sterowniku)
1,2- masa
3- plus stały
62- plus zapłonu
 

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6792
Punktów
1130
Wiek
79
Miasto
Szczecin
Tak jak TY sprawdzasz możesz uszkodzić ECM .
Masy ,zasilanie sprawdzamy na wtyczkach oczywiście potrzebny jest schemat.Pozostałe przewody sprawdzamy na ciągłość jeżeli czegoś brakuje.
Sprawdzanie na "pałę" może Ciebie drogo kosztować.
Zasilania,masy przez żarówkę,pozostałe woltomierzem lub omomierzem w zależności od tego co mierzymy.
 

balonik

Początkujący
Dołączył
2.08.2014
Postów
18
Punktów
1
Wiek
36
Dziękuję ratujesz mi życie :) co do alarmu to już się dowiedziałem że posiada wbudowaną blokadę jest nią czarny przekaźnik znajdujący się na płytce wychodzą z niego dwa czarne kable które po połączeniu od strony auta powinny stać się obejściem tej blokady niestety ja ją już mostkowałęm na samym początku niestety bez rezultatu. Na czerwono oznaczyłem przekaźnik blokady na zielono przekaźnik sterujący kierunkowskazami.
Chciałem się jeszcze dowiedzieć o te nr. pinów w sterowniku gdzie dokładnie znajduje się to oznaczenie na sterowniku ? Zakładam że gdzieś w miejscu wpięcia kostek. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
 

Załączniki

  • 4280070400_1406925415v.JPG
    4280070400_1406925415v.JPG
    107,4 KB · Wyświetleń: 10
Do góry Bottom