• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Jak zacząć przygodę z ECU

Damianekone

Bywalec
Dołączył
23.10.2020
Postów
56
Punktów
5
Wiek
31
Witam panowie, od pewnego czasu prowadzę swój warsztat, ale nie mogę znaleźć odpowiedniego elektryka aby zasilił naszą małą kompanię
pytanko, od czego zacząć przygodę z ECU - podstawy - jednak kiedyś chciałbym móc potrafić wykodować dpf, dtc czy poradzić sobie z immo.
szukam szkolenia, książek, porady odnośnie od jakiego sprzętu na początku warto zacząć.
do diagnostyki narazie posiadam - delphi (oryginał ofc.), hella megamacs pc, launcha oraz pdl'a
z góry dziękuje za każdą poradę.
 

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
800
Punktów
146
Wiek
27
Coś w dobrych pieniądzach to xprog3 jak masz launcha to dasz radę to połączyć będziesz robił też sterowniki skrzyni. Do zestawu dorzuc kt200 i masz na początek fajny zestaw. Potem to już flexy ,kessy ale to już duże kwoty. Oczywiście jak całkiem zielony jesteś to na początek ryżowego kessa i ktaga tylko do nich obd albo ster na stół a kt200 robi dużo bez otwierania .
 

Styber

SuperMechanior
Dołączył
12.12.2021
Postów
287
Punktów
48
Wiek
29
Bardzo pomocny jest wcześniejszy kontakt z szeroko rozumianą elektroniką. Ja przykładowo przesiadam się z automatyki przemysłowej, więc dobrze rozumiem jak działa maszyna, czym są I/O, jak sterować urządzeniami, na czym polega komunikacja sieciowa... a samochód niczym się nie różni od takiej maszyny(z punktu widzenia sterowania).
Kolejny ważny krok to zrozumienie jak działa silnik spalinowy i cały jego osprzęt, którego jest coraz więcej. Nauczyć się dobrze diagnozować problemy, umieć interpretować dane diagnostyczne.
Cała reszta, tj. rodzaje mikroprocesorów, pamięci flash, eeprom to już się uczysz robiąc kolejne auta. Generalnie nie słuchaj, gdy ktoś będzie Cię zniechęcał, bo żeby wyprogramować DPF nie musisz mieć jakiejś mega wiedzy z zakresu reverse engineeringu. Wszystko polega na korzystaniu z tzw damosów, które przygotował ktoś mądry i za swoją pracę na pewno będzie chciał nieco pieniążka :)
Pzdr.
 

Damianekone

Bywalec
Dołączył
23.10.2020
Postów
56
Punktów
5
Wiek
31
Bardzo pomocny jest wcześniejszy kontakt z szeroko rozumianą elektroniką. Ja przykładowo przesiadam się z automatyki przemysłowej, więc dobrze rozumiem jak działa maszyna, czym są I/O, jak sterować urządzeniami, na czym polega komunikacja sieciowa... a samochód niczym się nie różni od takiej maszyny(z punktu widzenia sterowania).
Kolejny ważny krok to zrozumienie jak działa silnik spalinowy i cały jego osprzęt, którego jest coraz więcej. Nauczyć się dobrze diagnozować problemy, umieć interpretować dane diagnostyczne.
Cała reszta, tj. rodzaje mikroprocesorów, pamięci flash, eeprom to już się uczysz robiąc kolejne auta. Generalnie nie słuchaj, gdy ktoś będzie Cię zniechęcał, bo żeby wyprogramować DPF nie musisz mieć jakiejś mega wiedzy z zakresu reverse engineeringu. Wszystko polega na korzystaniu z tzw damosów, które przygotował ktoś mądry i za swoją pracę na pewno będzie chciał nieco pieniążka :)
Pzdr.
dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, może mógłbyś polecić jakieś książki żeby zacząć pracę u podstaw - mechanikę znam - nie jestem jakimś orłem ale jednak parę lat w temacie.

najlepiej na swoim samochodzie
dzięki, nakupowałem trupów więc będzie na czym ćwiczyć :D

Coś w dobrych pieniądzach to xprog3 jak masz launcha to dasz radę to połączyć będziesz robił też sterowniki skrzyni. Do zestawu dorzuc kt200 i masz na początek fajny zestaw. Potem to już flexy ,kessy ale to już duże kwoty. Oczywiście jak całkiem zielony jesteś to na początek ryżowego kessa i ktaga tylko do nich obd albo ster na stół a kt200 robi dużo bez otwierania .
dziękuję, wieczorem przestudiuję każdą z Twoich propozycji
 

Autoelektronika

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.09.2015
Postów
4574
Punktów
1361
a ja odpowiem pytaniem,ile mozesz/chcesz przeznaczyć na taki start
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4240
Porady
5
Punktów
1235
10-15k zł, chciałbym kiedyś to robić na dobrym poziomie
na początek i bardzo delikatnie licząc.
kończy się na nieskończoności. dosłownie, bo co chwilę wychodzi coś nowego, coś zabezpieczonego, coś tylko do jednego pojazdu itd, itp... końca nie ma
 

malerikula

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
9.07.2017
Postów
463
Punktów
87
Wiek
39
Miasto
Rybnik
Żeby robić prawie wszystko, to ja odpuściłem przy kwocie 80tyś+ wiedza= full a i tak są rzeczy które czasami nie zrobisz. Są też różne knify np podłączenia się pod konto, i wychodzi jedna dziesiąta ceny. Ja bym brał master a nie slave. Temat szeroki strasznie, więc można dyskutować, ale najważniejsza jest kwota , tak jak zapytał @Autoelektronika,@kubart, @Encore.... tacy na tym forum mogą ci doradzić, w konkrentnych tematach, ja nie pomogę. Pozdrawiam
edycja:
w trakcie mojej odpowiedzi poszły 3 posty:)
 

malerikula

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
9.07.2017
Postów
463
Punktów
87
Wiek
39
Miasto
Rybnik
Więc śmiało w kessa lub flexa z ramą w wybranych licencjach. Pole do popisu
 

blayders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
10.10.2018
Postów
2129
Punktów
467
Miasto
Podkarpacie
@Damianekone Pytanie czy :
1. Chcesz kupić sprzęt do wgrywania gotowych rozwiązań - sprawa prosta wystarczy kasa na sprzęt i miesiąc na naukę jego obsługi plus musisz podpisać współpracę z kimś dobrym kto ci będzie obrabiał mapy z sterowników .
2. Chcesz samodzielnie obrabiać oprogramowanie w sterownikach - to tu najprościej będzie zatrudnić się u kogoś kto będzie chciał się podzielić ta wiedzą i w zależności jak będziesz przyjmował wiedzę może po 4-12 latach będziesz mógł pracować w tej materii samodzielnie .

PS.: Jak tylko wejdzie na stacjach nowa maszyna do sprawdzania tlenków NOX to robienie DPF off, FAP off , Adblue off skończy się jak za dotknięciem magicznej różdżki .
 
Ostatnia edycja:

Autoelektronika

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.09.2015
Postów
4574
Punktów
1361
A ile trzeba przeznaczyć na start? pytam bo sam się zastanawiam
to zalezy czy chcesz byc operatorem guzików read/write i nic wiecej cie nie obchodzi i nie bawisz sie w grzebanie w plikach czy chcesz być bardziej samodzielny.Temat ogolnie to niekonczaca sie opowieść,zawsze gdzies bedzie cos czegoś ci bedzie brakować,zawsze bedzie tylko mało i mało.Jak chcesz byc tylko operatorem guzikow i wgrywac tylko zrobione przez kogos pliki to szykujesz miedzy 10-15k i zostajesz takim operatorem,moge z dwóch zawodników podpiąć pod siebie pod Alientech(mam tez sprzet w ofercie i wsparcie)
Jak chcesz byc tym drugim to zdecydowanie koszt na start min.2 razy wiecej za sprzet+programy i kolejne dodatkowe subskrypcje oraz masa czasu kosztem zycia prywatnego i rodziny oraz niedaleko 80-100k na dzien dobry sie uzbiera.Mam byc szczery to drugi raz niechciałbym przez to przechodzić(+taki ze ja i wielu ziomali z branzy zaczynalismy troche w innym czasie, ok15 lat temu bylo troche inaczej-lepiej) i jw wspomniałem,temat ktory nie ma konca albo studnia ktora nie ma dna.Powodzenia
 

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
800
Punktów
146
Wiek
27
@Damianekone Pytanie czy :
1. Chcesz kupić sprzęt do wgrywania gotowych rozwiązań - sprawa prosta wystarczy kasa na sprzęt i miesiąc na naukę jego obsługi plus musisz podpisać współpracę z kimś dobrym kto ci będzie obrabiał mapy z sterowników .
2. Chcesz samodzielnie obrabiać oprogramowanie w sterownikach - to tu najprościej będzie zatrudnić się u kogoś kto będzie chciał się podzielić ta wiedzą i w zależności jak będziesz przyjmował wiedzę może po 4-12 latach będziesz mógł pracować w tej materii samodzielnie .

PS.: Jak tylko wejdzie na stacjach nowa maszyna do sprawdzania tlenków NOX to robienie DPF off, FAP off , Adblue off skończy się jak za dotknięciem magicznej różdżki .
Akurat adblue to nie sprawdzisz maszynka do mierzenia stężenia tlenków. Diagnosta musiałby wymusić wypalenie , a i tak układy bez adblue dają radę wypalać dpfa.
Kolejna sprawa to sranie już było że kamery na stacjach a znam przypadki gdzie jedzie sam dowód i kilka zdjęć z samochodu więc te pseudo przeglądy też są do obejścia . Także DPF off EGR off adblue off będzie jeszcze pięknie prosperować .
 

Autoelektronika

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.09.2015
Postów
4574
Punktów
1361
Akurat adblue to nie sprawdzisz maszynka do mierzenia stężenia tlenków. Diagnosta musiałby wymusić wypalenie , a i tak układy bez adblue dają radę wypalać dpfa.
Kolejna sprawa to sranie już było że kamery na stacjach a znam przypadki gdzie jedzie sam dowód i kilka zdjęć z samochodu więc te pseudo przeglądy też są do obejścia . Także DPF off EGR off adblue off będzie jeszcze pięknie prosperować .
racja,polska propaganda juz była w tym temacie aktywna niejednokrotnie i co z tego,Juz widze jak przecietny polak ktory zbierał hajs pol zycia na wymarzony swiezszy wóz z przekreconym zegarem dwa razy wyciaga z kieszeni 10-20k na naprawe dpfa czy scra,badzmy tak realistami przez chwilke w tym momencie i popatrzmy jak to wyglada w praktyce.
 

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
800
Punktów
146
Wiek
27
racja,polska propaganda juz była w tym temacie aktywna niejednokrotnie i co z tego,Juz widze jak przecietny polak ktory zbierał hajs pol zycia na wymarzony swiezszy wóz z przekreconym zegarem dwa razy wyciaga z kieszeni 10-20k na naprawe dpfa czy scra,badzmy tak realistami przez chwilke w tym momencie i popatrzmy jak to wyglada w praktyce.
Wymarzony świeży wóz passat b6 z 2010 z 1.9tdi bo to pancerne haha z przebiegiem 500t km od Niemca . Także te straszenie i nękanie nas jest od dawna i tak nic z tego. Jeszcze można coś załatwić.
 

Gorzowiak

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
8.05.2023
Postów
335
Punktów
108
Miasto
Gorzów Wlkp
jak będzie trzeba to przeznaczę i 200k, to wymaga czasu ,mam dobrze prosperujący warsztat i tam już kilkaset włożyłem
Ja jako amator- bo nie robię tego zawodowo tylko po godzinach- wydałem na zabawki około 100k, a wciąż na kilku stronach coś jest w koszyku. Robię ekologię, immo, klucze. To taka choroba trochę. A w dalszym ciągu nie mam potężnego oprogramowania do obróbki map, o doświadczeniu nie mówiąc. Polecam Ci na start Hexprog, urządzenia bez podziału na master/slave, z prawdziwym wsparciem i robi naprawdę dużo. Przez kilka lat nie trafiłem sterownika którego nie robi. Dogadasz się z kimś na pliki i pierwszy duzy krok masz zrobiony. Dalej sam zdecydujesz czy chcesz obrabiać pliki sam czy nie. Np swiftec to koszt około 40 tys zł rocznie, więc pytanie czy zrobisz tyle w roku aby się zwróciło.
 
Do góry Bottom