• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Kia Sportage 2.0 benzyna 141KM G4GC Sonda LAMBDA, błąd P0133

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Witam kolegów i koleżanki
;-)
Kia Sportage 2006r 2.0 141 KM LPG, przy jednostajnej jeździe łapie bład P0133: "zbyt wolna odpowiedź sondy lambda". Zacząłem więc diagnozować co i jak. Wykres sondy ładnie oscyluje na wolnych obrotach, natomiast przy jednostajnej, delikatnej jeździe w Close Loop, sonda potrafi stać przez długi okres czasu na bogato, ok 0,6-0,7V . Przy niewielkim operowaniem pedałem gazu sonda zaczyna oscylować, dzieje się tak tylko wtedy gdy trzyma się gaz w jednej pozycji. Wymieniać sondę czy szukać gdzie indziej? Na benzynie i gazie jest to samo.
 

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6066
Punktów
988
Wiek
75
Miasto
Szczecin
Jednoznacznie odpowiedzieć nie można bo na prawidłową pracę sondy składa się kilka czynników.
 

dejot43

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
2.10.2015
Postów
4841
Punktów
2145
Miasto
Olsztyn
Wykasuj adaptacje, pośmigaj na benzie i zobacz czy będzie to samo.
 

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6066
Punktów
988
Wiek
75
Miasto
Szczecin
Nie wiadomo na czym te P0133 się świeci a tak wyeliminujemy 50 % przyczyn.
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Nie wiadomo na czym te P0133 się świeci a tak wyeliminujemy 50 % przyczyn.

Pisałem, że problem jest zarówno na gazie jak i benzynie, więc problem nie jest związany z gazem, jest ogólny.

Wykasuj adaptacje, pośmigaj na benzie i zobacz czy będzie to samo.

Adaptację kasowałem, nic to nie zmienia.


Ja to wszystko czytałem, znam możliwe przyczyny.

Przepływomierz wydaje mi się okey, przy jednostajnej jeździe podaje również jednostajny odczyt. przy gazowaniu odczyt rośnie w miarę liniowo, na wolnych obrotach trzyma stałą wartość.
Nieszczelność w dolocie wykluczam, nigdzie nie "wyrczy".

Nadmienię, że przebieg samochodu to 196k km, sonda jest fabryczna.

Cały czas obstawiam sondę, dręczy mnie tylko że ona na wolnych obrotach oscyluje, zawiesza się tylko przy jednostajnej jeździe, zawsze przy ok 0,6-0,7V. Czy może tak się uszkodzić, jak opisuję?

Jeszcze jedno, w momencie gdy sonda się zawiesza, nie widzę, aby korekty LTFT jakoś drastycznie się zmieniały, wiszą na miej więcej stałym poziomie i za chwilę wywala check'a.
 
Ostatnia edycja:

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6066
Punktów
988
Wiek
75
Miasto
Szczecin
Obawiam się że jednak musisz wymienić sondę, wytrzymują ca 150 kkm.
 

dimitriew

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
16.06.2011
Postów
1294
Punktów
603
Miasto
Radom
Sprawdź czy w ciągu minuty próbkuję min 25 razy?
Masz tam jakieś wężyki do sterowaniem długości kolektora (klapki).
Może klapy w kolektorze jeśli są.
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
W tym silniku nie ma klap wirowych. Sonda potrafi stać minutę na 0,6-0,7V, tylko wtedy gdy jedzie się jednostajnie. Już kupiłem sondę, dziś będę wymieniał.
 

rychu74

Nowy
Dołączył
19.03.2017
Postów
2
Punktów
0
Wiek
47
Miasto
Torun
Witam ciebie sprawdź jeszcze ciśnienie na cylindrach .
Mimo wszystko Kia nie lubi gazu
 

leeroy15

SuperMechanior
Dołączył
3.07.2017
Postów
1059
Punktów
425
Wiek
36
Miasto
Ostrowiec
Przepływomierz wydaje mi się okey, przy jednostajnej jeździe podaje również jednostajny odczyt. przy gazowaniu odczyt rośnie w miarę liniowo, na wolnych obrotach trzyma stałą wartość.
Nieszczelność w dolocie wykluczam, nigdzie nie "wyrczy".
Szczelność układu wydechowego też sprawdzona?
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Po wymianie sondy jest to samo, jak w pierwszym poście. Widać minimalną poprawę, błąd pojawia się troszkę rzadziej, ale dalej przy delikatnej, jednostajnej jeździe sonda stoi na bogato. Podejrzewam, że ta znikoma poprawa wynika porostu z tego, że sonda jest nowa, niezabrudzona aż tak, a stara była też dobra.

Odnoście tego błędu w KIA/HYUNDAI jest bardzo dużo tematów w internecie, problem z tym błędem jest powszechny w tym silniku, tematów naprawdę multum, tylko nigdzie odpowiedzi, że ktoś sobie poradził z przyczyną tego błędu.


Witam ciebie sprawdź jeszcze ciśnienie na cylindrach .
Mimo wszystko Kia nie lubi gazu

Gaz założony ok 10tyś km temu więc jeszcze nie powinien narobić spustoszenia, ale dla pewności zmierzyłem ciśnienie na cylindrach - na każdym równo 13,5 bar

Błąd zaczął się pojawiać po jakimś czasie po założeniu gazu, ale podejrzewam, ze to zbieg okoliczności, bo na benzynie jest to samo. Zresztą ludzie nie mając gazu maja ten sam problem z tym błędem w tym silniku, po pewnym przebiegu (mniej więcej z moich zebranych informacji wynika, że błąd zaczyna pojawiać się przy przebiegu ok 150 - 180 tyś km) - tematów naprawdę sporo odnośnie tego problemu. Gaz jest wystrojony dobrze, mam kabel, potrafię sobie go wystroić.


Szczelność układu wydechowego też sprawdzona?

Oczywiście, sprawdzona. Nawet zostało wymienione złącze elastyczne, było szczelne, ale zaczęło się już rozlatywać. Jednak na logikę, sonda stoi na bogato, czyli za mało tlenu w spalinach.
 
Ostatnia edycja:

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6066
Punktów
988
Wiek
75
Miasto
Szczecin
W spalinach mierzymy; CO2, CO, AFR, O2 .Tlenu ma być jak najmniej wtedy mamy dokładne spalanie, poniżej 0,5%.
Jeżeli sonda stoi na bogato to jest za dużo paliwa i z tym trzeba walczyć. Do usunięcia usterki potrzebny jest dobry diagnosta i sprzęt. Odpowiednie narzędzia.
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
W spalinach mierzymy; CO2, CO, AFR, O2 .Tlenu ma być jak najmniej wtedy mamy dokładne spalanie, poniżej 0,5%.
Jeżeli sonda stoi na bogato to jest za dużo paliwa i z tym trzeba walczyć. Do usunięcia usterki potrzebny jest dobry diagnosta i sprzęt. Odpowiednie narzędzia.


Masz całkowitą rację, tylko od czego zacząć diagnozować? Są ludzie, gdzie piszą na rożnych forach, że pół auta wymienili (z tym problemem w tym silniku), łącznie z ecu i dalej to samo.


Jeszcze przychodzi mi do głowy jedna rzecz, mianowicie w tym silniku jest rozrząd cvvt, ze zmiennymi fazami rozrządu. Na jednym wałku, po jednej stronie jest pasek rozrządu, natomiast po drugiej są dwa walki spięte łańcuchem z wariatorem. Rozrząd był wymieniany niedawno, ale bez łańcucha (nie wiem czy się go wymienia, czy nie, ew. przy jakim przebiegu?), może ten łańcuch z czasem się trochę naciągnął i powoduje taki błąd? Przez to, że łańcuch jest delikatnie wyciągnięty, zmieniają się niezauważalnie fazy rozrządu, przez co generowana jest w/w praca sondy. Taka moja hipoteza, po tym wszystkim co się naczytałem odnośnie tego błędu w tym silniku, gdzie ludzie dosłownie wszystko powymieniali i problem nie znikł. Ale nikt nigdy o tym łańcuszku nie wspomniał...

Czy ktoś może odnieść się do tej hipotezy?

p.s. zawory były regulowane, kontrolowane bardziej bo nie wymagały regulacji.

Hy16_D-CL4.gif
 
Ostatnia edycja:

leeroy15

SuperMechanior
Dołączył
3.07.2017
Postów
1059
Punktów
425
Wiek
36
Miasto
Ostrowiec
Masz całkowitą rację, tylko od czego zacząć diagnozować? Są ludzie, gdzie piszą na rożnych forach, że pół auta wymienili (z tym problemem w tym silniku), łącznie z ecu i dalej to samo.


Jeszcze przychodzi mi do głowy jedna rzecz, mianowicie w tym silniku jest rozrząd cvvt, ze zmiennymi fazami rozrządu. Na jednym wałku, po jednej stronie jest pasek rozrządu, natomiast po drugiej są dwa walki spięte łańcuchem z wariatorem. Rozrząd był wymieniany niedawno, ale bez łańcucha (nie wiem czy się go wymienia, czy nie, ew. przy jakim przebiegu?), może ten łańcuch z czasem się trochę naciągnął i powoduje taki błąd? Przez to, że łańcuch jest delikatnie wyciągnięty, zmieniają się niezauważalnie fazy rozrządu, przez co generowana jest w/w praca sondy.
Gdyby tak było to wałki byłyby rozjechane... Obroty na wolnym mogłyby falować, czujnik położenia wałka pokazywałby błąd... Rozumiem, że wypadania zapłonów nie ma - na wolnych obrotach jak trzymasz np. kierownicę nie odczuwasz lekkich drgań ... Świece, kable, cewki sprawdzone. Sprawdź na zimnym silniku jaką temperaturę silnika pokazuje komputer. Piszesz, że lekkie operowanie pedałem przyspieszenia powoduje normalną pracę sondy - może tutaj jest problem - czujnik położenia przepustnicy?? Odłącz instalację, odłącz na 15min akumulator. Później idź pojeździć delikatnie na samej benzynie i zobacz co się będzie działo. Czy przypadkiem instalacja jest na 100% szczelna??
 
Ostatnia edycja:

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Gdyby tak było to wałki byłyby rozjechane

może są? Jeśli są to napewno bardzo minimalnie.

Obroty na wolnym mogłyby falować, czujnik położenia wałka pokazywałby błąd...

Obroty nie falują, mogą być wałki nie rozjechane aż tyle, żeby falowały. Jeśli czujnik wałka, jest na wałku tym co jest pasek rozrządu, nie będzie błędu.

Świece, kable, cewki sprawdzone

Świece, kable nowe - na starych było to samo. Cewka podmieniona.

Sprawdź na zimnym silniku jaką temperaturę silnika pokazuje komputer.

Temperatura jest ok, pokazuje dobrze.

Odłącz instalację, odłącz na 15min akumulator. Później idź pojeździć delikatnie na samej benzynie i zobacz co się będzie działo. Czy przypadkiem instalacja jest na 100% szczelna??

Tego typu rzeczy poszły na pierwszy ogień do sprawdzenia, nic to nie daje, że skasuje adaptację i będę jeździł na benzynie, sonda zachowuje się podobnie i wywali checka.

Piszesz, że lekkie operowanie pedałem przyspieszenia powoduje normalną pracę sondy - może tutaj jest problem - czujnik położenia przepustnicy??

Tego nie sprawdzałem, sprawdzę odczyt czy otwiera się w miarę liniowo przy naciskaniu gazu (gaz na linkę). Ale czy mając na stanie przepływkę i lambdę, odczyt z przepustnicy jest brany pod uwagę przy przy ustalaniu mieszanki? Zwłaszcza w pętli zamkniętej.

Rozumiem, że wypadania zapłonów nie ma - na wolnych obrotach jak trzymasz np. kierownicę nie odczuwasz lekkich drgań ...

I tu mi wbiłeś gwoździa do głowy! Być może jednak ten łańcuszek... Czasem się zdarza, że przy zduszeniu go, tak np. na 2 biegu jeśli się doda gazu przy 1 tyś obr czasem przerwie, tak jak by wypadł pojedynczy zapłon, bardzo rzadko, ale się zdarza. Dlatego wymieniałem cały zapłon i dalej tak jest.
Rzeczywiście, wydaje mi się że bardziej nim telepocze, zwłaszcza jak się przegazuje i spada z obrotów, czuć na kierownicy drgania, na wolnych tez chyba bardziej niż kiedyś. Obroty nie falują wogole, ale drgania jak by rzeczywiście bardziej odczuwalne niż kiedyś.
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Koło zębate wału jest na klinie czy na stożku??

A ja to wiem panie? Nie mam pojęcia. W ostatnim czasie wymieniany był rozrząd i simering na wale, bo cieknął, ale robił to mechanik. Myślę, że jak by było coś nie tak, to zauważył. Auto ogóle działa bardzo dobrze, żadnego spadku mocy idp.
 

sebii20

Uczestnik
Dołączył
11.07.2016
Postów
26
Punktów
0
Wiek
32
Miasto
Kreszowice
Tak, tak . Rozrząd wymieniany był może miesiąc temu, problem s sondą od roku mniej więcej jest.
 
Do góry Bottom