• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Klima po "wystrzale"

xyzyx

Początkujący
Dołączył
6.08.2022
Postów
6
Punktów
0
Witam ponownie,

Kolejny ciekawy przypadek mi się trafił do rozwikłania, tym razem Santa Fe II. Najpierw historia jaką poznałem:
1. Auto po zakupie miało założony nowy skraplacz, kilka lat temu, bo stary był dziurawy pordzewiały.
2. Auto od nabycia miało niewielki ubytek - wymagane doładowywanie czynnika mniej więcej raz w roku, test szczelności ciśnieniowy nic nigdy nie wykazywał
3. Klima śmigała ok, wyłączała się jak ubytek był już istotny, wtedy auto jechało do speców od "dobijania" klimy (różne warsztaty).
4. Podobno zdarzało co pewien czas 1 strona (od strony kierowcy) nie chłodziła
5. Po ostatnim "dobiciu" podczas jazdy na uruchomionej klimie słychać było podobno coś w stylu wybuchu/wystrzału na zewnątrz auta
6. Obecnie auto słabo chłodzi i tylko od strony pasażera

Podsumowując tę historię założyłem wstępnie:
1. Układ został przeładowany czynnikiem stad ten wystrzał - coś się rozszczelniło
2. Najprawdopodobniej za niski poziom czynnika dlatego słabo chłodzi
3. Lewa strona nie chłodząca może być związana z elektryką/klapami może sterowanie/silnik zdechło (lub za mało czynnika tez może dawać podobny objaw w niektórych pojazdach) - założenie do weryfikacji
4. Trzeba znaleźć tę wcześniejsza nieszczelność

Pomiary 1:
Kilka dni temu przy temp zewnętrznej ok 30stC
- LP powyżej 2,5
- HP nisko
- temp z nawiewu słaba ok 15st ale tylko od strony pasażera, u kierowcy 25st
Wyglądało że czynnik jest ale rzeczywiście wskazuje na ubytek, ze względu na dziwne zachowanie ciśnień i temperatur na zegarach itp. postanowiłem w celu dalszej weryfikacji wszystkich w/w problemów w pierwszej kolejności dodać olej z UV i pchnąć czynnikiem, ale przede wszystkim by złapać czy wogóle wejdą ciśnienia na prawidłowe wartości oraz zweryfikować stronę kierowcy czy wróci, czy wogóle poprawi się chłodzenie - dlatego nie ściągałem jeszcze czynnika na tym etapie. Przy okazji spróbować wykryć nieszczelność tę pierwotną (która nigdy nie wychodziła na badaniu
Po doładowaniu ciśnienia wstały 2,5 LP ok 14 na HP zapowiadało się dobrze. Niestety bez większych zmian w kabinie poza trochę zimniejszym nawiewie po stronie pasażera (ok 11-12 st).
Decyzja: pojeździć tak i wrócić po kilku dniach do dalszej weryfikacji celem sprawdzenia gdzie ubywa czynnika i jak szybko

Pomiary 2 (po kilku dniach): temp zewnętrzna ok 24-25 st
- ciśnienie na pusto bez uruchomionej sprężarki na HP i LP ok 8

Po uruchomieniu sprężarki
- LP ok 2,5
- HP pomiędzy 9-10

Czeka mnie dalsza diagnostyka, sciągnięcie czynnika itd. ale chcę zlokalizować najpierw wszystkie usterki. Moje wstępne wnioski:
- albo jest większe rozszczelnienie albo to wynik niższej temp zewnętrznej dlatego na HP mam zamiast 14 (z 1 pomiau) obecnie ok 10 - ciśnienie czynnika podczas pracy na HP za niskie, z drugiej strony na pusto bez uruchomionej sprężarki sugeruje że jest nawet za wysokie
- znalazłem jedno rozszczelnienie prawdopodobne to pierwotne bo jest bardzo niewielki nalot z UV przy króćcu sprężarki, taki ledwo zauważalny, także oringi do wymiany - ale wydaje mi się że może być jeszcze inna nieszczelność, może po tym wystrzale - narazie nie znalazłem do weryfikacji, jak macie sugestie co mogło strzelić
- po wyłączeniu klimy HP i LP się równoważą ale bardzo wolno
- brak wpływu na chłodzenie strony kierowcy - tu może być to sterowanie klapami ale na razie zostawiam temat do weryfikacji po naprawie samego układu

Na co byscie jeszcze zwrócili uwagę, co jeszcze sprawdzić zanim opróżnię układ?
 

riko

SuperMechanior
Dołączył
12.03.2012
Postów
201
Punktów
17
Dziwne to ciśnienie w układzie nie pracującym przy takiej temperaturze . Układ może być przeładowany olejem . Uruchomić klime niech popracuje dłużej , odciągnąć czynnik i sprawdzić ile oleju odciągnie ,jak dużo to załadować czynnik bez oleju jak hp będzie dalej niskie to spręzarka do wymiany . Szczelność układu najlepiej sprawdzić hydrogenem to znajdziesz nieszczelność.
 

nanab

SuperMechanior
Dołączył
25.09.2020
Postów
1263
Punktów
318
Wiek
31
Miasto
Bydgoszcz
No właśnie może "dobijacze" za każdym razem dodawali oleju "bo tak" aż w końcu jest więcej oleju niż czynnika :D
 

Zimoon

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
28.02.2015
Postów
2723
Punktów
719
Wiek
42
Miasto
Gdańsk
Wystrzał spowodowany gwałtownym otwarciem zaworu bezpieczeństwa. Zrzucił pewną część czynnika i stad zachowanie jak przy niskim stanie. Możliwe, że oleju dużo, możliwe, że brudny zawór rozprężny.
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
14434
Punktów
2783
Wiek
40
Miasto
PZ
Wystrzał spowodowany gwałtownym otwarciem zaworu bezpieczeństwa. Zrzucił pewną część czynnika i stad zachowanie jak przy niskim stanie. Możliwe, że oleju dużo, możliwe, że brudny zawór rozprężny.
Albo niewystarczające chłodzenie skraplacza
 

xyzyx

Początkujący
Dołączył
6.08.2022
Postów
6
Punktów
0
Z tego co się dowiedziałem to czasem klima była podłączana pod maszynę, a czasem w innym warsztacie z wagi ładowali (zależy w którym warsztacie) więc z tym olejem może być różnie, natomiast prawie za każdym razem było podawane UV, przy ostatnim ładowaniu nie dodawali najprawdopodobniej oleju.
Na razie auto jeździ więc diagnostyka spauzowana, jak będzie mogło przyjechać na dłużej to pogrzebię.
Niemniej zrobiłem parę dodatkowych pomiarów i chyba będę musiał zmienić taktykę.
Temp zewnętrzna ok 24 - ciśnienie jałowe ok 7,5
Po odpaleniu AC na LP 1,7 na HP 10,2
Temp zaworu rozprężnego 2 st
W kabinie temp z nawiewu kierowcy 25 pasażera 19-20.
Kurde chyba zacznę od tych klapek nawiewów jednak zobaczę czy te silniczki w ogóle działają.
Jak dla mnie pomijając ciśnienie jałowe to powiedziałbym, że za mało czynnika + klapki albo rozprężny/parownik przypchane?
Co do chłodzenia to jest ok wentylatory śmigają, a szybka jazda nic w zasadzie nie zmienia w kabinie.
Musze zobaczyć gdzie jest ten zawór bezpieczeństwa w tej sprężarce, bo może po upuszczeniu nadwyżki się nie domknął i popuszcza - powinno być widać na UV, ale tam ciężki dostęp więc nie udało się całego obejrzeć.
 
Do góry Bottom