• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Klimatyzacja CLIMATIC skoda fabia nie załącza

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
Dzien dobry wszystkim:)

Mam rozterke na temat klimy climatic.
Dzis grzebałem przy skodzie fabii z takim oto systemem klimatyzacji, auto z roku 2003. Wiem,ze climatic to system klimatyzacji tzw. półautomatycznej-jest pokretło do ustawienia temperatury i przycisk A/C. To ubozsza wersja climatronika montowana w wielu skodach oraz grupie vw. Teraz w skrócie przedstawie fakty:
Spreżarka bez sprzegła elektromagnetycznego (pracująca na stałe, sterowana zaworkiem wbudowanym w pompe za pomoca wypełnienia sygału)
Panel zintegrowany ze sterownikiem i pokrętłami oraz czujnikiem temperatury powietrza
Presostat napieciowy 3 piny
W obwodzie sprezarki jest też moduł wentylatorów (pod akumulatorem) oraz czujnik w zderzaku(temperatura zewnetrzna)
Ilośc czynnika to 550gram (wymagana ilość)
Sprężarka smarowana zewnetrznie.

Problem jest takiej natury,ze sprężarka nie startuje. Zrobiłem przegląd instalacji, zalazłem ugnite wiązki idace do klimatyzacji, które wymieniłem. Panel klimatyzacji także wyzionął ducha(być moze jako skutek zwarć w instalacji) Poszła dioda 9A i upaliło fragment płytki z elementami smd. Panel podłozyłem z innej fabii. Skutecznie steruje temperaturą ciepłe/zimne(regulacja jest elektroniczna pokretłem); skutecznie steruje obiegiem wewnetrznym, jednak nie chce załaczyć sprężarki. Zapala się kontrolka na przycisku, lecz na wyjsciu z tyłu panelu nie pojawia się sygnał na zaworek, nie startuja równiez wentylatory. Słowem nic sie nie dzieje. Czynnika jest równo 550gram, klima nie w vagu nie wyrzuca zadnych błędów. Z odczytów w blokach wyczytałem,ze czujnik w kabinie ma odczyt 23stopnie, w zderzaku 21stopni, co zgadzało się ze stanem faktycznym. Czujniki reaguja takze na ochładzanie i ocieplanie. Czujnik cisnienia nie wyrzuca błędu oraz pokazuje cisnienie 5,5bara na postoju oraz 8 bar na biegu jałowym. Moduł wentylatorów sprawny, przelutowany w razie "wu". Wg mnie nie ma się do czego przyczepić (jesli nie mam racji niech ktos mnie poprawi z szanownych kolegów)
Nasuwa się pytanie czy ten system bierze coś jeszcze pod uwagę aby załaczył sprężarke?
Oraz drugie: Czy panel od innej fabii, mimo,ze identyczny nie wymaga może adaptacji?
Oczywiście sprężarka sprawdzana na krótko sygnałem o pełnym wypełnieniu podanym na zaworek bardzo ładnie pracuje i chłodzi.
Czy ktoś jest w stanie pomóc w tej zagadce?
 

Marek_S

SuperMechanior
Dołączył
10.07.2012
Postów
15169
Punktów
1867
Miasto
Sląsk
A droga sterowania sprężarką ? Jesteś pewny czy kable są OK i panel jest dobry ? Ja bym przedzwonił kable żarówką 20W dla pewności. Jesli masz oscyloskop to jeszcze możesz zobaczyć czy PWM dochodzi bo moze jednak uwalony jest zawór sprzezarki
 

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
Instalacja jest ok,sprawdzona. Zawór sprężarki teoretycznie w porządku, bo na sygnał o pełnym wypełnieniu reaguje pełnym otwarciem. Panelu pewny nie jestem, może tak byc,ze trafiłem akurat tez na wadliwy, lecz na obecną chwilę nie mam innego na podrzutkę.
 

Marek_S

SuperMechanior
Dołączył
10.07.2012
Postów
15169
Punktów
1867
Miasto
Sląsk
a masz oscyloskop ? na ile sie znasz na elektronice ?
pewnie tym steruje jakiś tranzystor mocy, masą , a + dochodzi ? Od biedy możesz miernikiem sprawdzić czy napięcie jest na zaworze , można zamiast niego podłączyć żarówkę i obserwować jak sie swieci . Kombinacji jest dużo
 

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
Zawór sterowany jest wypełnieniem sygnały 12V. Podajac na niego +12v (czyli teoretycznie sygnał o maksymalnym wypełnieniu) zawór otwiera. Dopięty do zaworu równolegle voltomierz, badz żarówka czy próbnik -nic nie wskazuja, gdyż nie wychodzi sterowanie z panelu, słowem panel nie daje zgody na załaczenie klimy. Nie startuja równiez wentylatory, a takze powinny, gdyz sterownik w panelu prócz wysterowania zaworu sprezarki wg nastaw teperatury na pokretle powinien sterowac takze modułem wentylatorów w momencie załaczenia klimy, badz gdy cisnienie w układzie wzstasta. Te fakty jednak nie maja miejsca, gdyż jedyne co załącza sie po włączeniu A/C to kontrolka w przycisku. Zastanawiam się czy jest moze cos co pominałem a co sterownik moze brac pod uwagę aby dac zgode na właczenie klimy. Lub tak jak pisałem, czy nowy sterownik nie wymaga adaptacji vcdsem?
 

Marek_S

SuperMechanior
Dołączył
10.07.2012
Postów
15169
Punktów
1867
Miasto
Sląsk
A masz gdzieś schemat tego układu ? raczej to nie działa poprzez can ale tez mozliwe . bo mnie sie wydaje ze nie masz zasilania 12 V na zawór i wentylatory .
 

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
Wstawie schemat za jakiś czas. wg niego zawór jest zmasowany na stałe, a steruje wypełnieniem plusa idącego od panelu. wszyskie napiecia zasilajace na panelu wg schematu takze dochodzą. Na modul wentyulatorow takze dochodza zasilania i masy. Czujnik temp. silnika bez problemu steruje wentylatorami(odbywa sie to za pomoca tego samego modułu).
 

Marek_S

SuperMechanior
Dołączył
10.07.2012
Postów
15169
Punktów
1867
Miasto
Sląsk
no to padł tranzystor jak sadze . A ze starym masz kontakt poprzez vaga ? Zrob test elementow wykonawczych .
 

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
wstawiam schemat, lecz niestety jest marnej jakosci i nie wiem czy cos da rade zobaczyć. Strzałką zaznaczona sprezarka.
 

Załączniki

  • 38964_Small.jpg
    38964_Small.jpg
    33,8 KB · Wyświetleń: 161
  • klim fab 2.JPG
    klim fab 2.JPG
    61,3 KB · Wyświetleń: 130
  • klim gfab.JPG
    klim gfab.JPG
    56,9 KB · Wyświetleń: 118

Auto-Port

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
3.02.2012
Postów
1683
Punktów
361
czujnik temperatury parownika jaką pokazuje temperature, sprawdz czy panel klimy wysyła syganł do ecu o załączeniu klimy i z powrotem
 

Marek_S

SuperMechanior
Dołączył
10.07.2012
Postów
15169
Punktów
1867
Miasto
Sląsk
A jak to ma sprawdzić to po can leci i mnie zaciekawiło jak to mozna sprawdzić . A to co widze na schemacie jest sterowane masą ja bym ma próbe przez bezpiecznik na tą magistrale podał + albo najpierw przez kontrolke czy jest tam masa , potem dopiero +
 

rch11

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
7.07.2013
Postów
2841
Punktów
678
Miasto
NS
czujniki temp. parownika lecą w tym modelu. Sprawdź na kompie czy nie ma takiego błędu ewentualnie jakiejś temperatury ujemnej w blokach wartości
 

Auto-Port

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
3.02.2012
Postów
1683
Punktów
361
can sprawdzisz oscyloskopem sygnał wysłany i powrotny a czujnik temperatury parownika ponizej -1 stopnia nie wystartuje
 

ja387400

Uczestnik
Dołączył
1.05.2014
Postów
32
Punktów
1
Wiek
39
Ok, dzieki Panowie za wskazówki!W zasadzie wg schematu to tylko ten czujnik parownika oraz czujnik nawiewu na nogi(?) nie był stestowany. Orientuje sie ktos w jakim bloku jest czujnik temp parownika? Nie kojarze bym miał gdzieś ujemne wartości temperatury, ale może przeoczyłem, bo w zasadzie w ogóle nie brałem pod uwage akurat czujnika temp parownika (wypadło mi z pustej głowy) Obecnie nie mam auta przy sobie, bo gość zabrał, ale ma podstawić jakoś na czasie to będe dalej szukał. W "nagrodę" podstawił audi na nie mniejszą zagadkę z standardowym czujnikiem g210 w baku ;)
 

mathiass

SuperMechanior
Dołączył
1.10.2011
Postów
1102
Punktów
151
Wiek
37
sprawdz czy sprezarka nie jest wylaczona, powinienes wlaczyc ja vcds, grupa vw ma blokowana klime z kompa podobnie jak miedzy innymi renault
 

Maesc

SuperMechanior
Dołączył
21.12.2014
Postów
227
Punktów
2
Wiek
33
moge prosisc na nowo schemat ze względu nie mam dobrego odczytu powyżej
 
Do góry Bottom