• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Mercedes A-klasa W168 1.6 benzyna- weryfikacja sprawności czujnika połozenia wału korbowego

andrzej K.

SuperMechanior
Dołączył
5.01.2013
Postów
136
Punktów
9
Miasto
Kraków
Witam,
czy można i jeżeli tak to jakie parametry ma wskazywać czujnik położenia wału korbowego gdy jest sprawny.
Obstawiam jego jako potencjalnego sprawcę problemów ( gaśnięcie auta na biegu jałowym na postoju jak i w czasie jazdy, trudności w odpalaniu silnika "od strzała" po takim zgaśnięciu ,zapala za 3 lub 4 razem i czasami brak reakcji silnika na dodawanie gazu).
Póki co nie podpinałem auta pod żaden skaner, więc działam "na ślepo", bo auto jest z 2000roku i ciężko czymś ogólnym się z autem skomunikować, wiadomo Mercedes.....a za samo podpięcie życzą sobie od 100zł w górę, więc na razie chcę spróbować znalezć przyczynę problemu "na nosa", a jak się nie uda to wtedy pozostanie warsztat/mechanik.
Dzięki za wszelkie sugestie.
 

slaweuszek

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
10.04.2018
Postów
2250
Porady
4
Punktów
469
Wiek
50
Miasto
Gorzów Wielkopolski
Bez diagnozy ciężko wywróżyć. Lepiej wydać 100 pln na diagnostykę, niż kupować części i wymieniać je w ciemno. Ale to tylko moje zdanie.
 

andrzej K.

SuperMechanior
Dołączył
5.01.2013
Postów
136
Punktów
9
Miasto
Kraków
Tak, masz rację, finalnie jeżeli nie dam rady zweryfikować tego czujnika to pozostanie mi diagnostyka na kompie, wspomniałem o tym, lecz jak również wspomniałem chciałbym się dowiedzieć czy jest możliwość sprawdzenia sprawności tego czujnika np. miernikiem, bo najbardziej on (ten czujnik) pasuje mi, że jest powodem opisanych problemów z silnikiem.
 

Martin124

Początkujący
Dołączył
7.09.2019
Postów
23
Punktów
14
Miasto
Skawina
Witam, nie pamiętam jaki czujnik siedzi w A klasie ale na pewno jest albo indukcyjny (dwa przewody) lub hallotronowy (trzy przewody) miernikiem jesteś je w stanie sprawdzić tylko pobieżnie czy żyją a skoro auto pali to żyją, dalszych sprawdzeń (ja właściwe od tego zaczynam) dokonuje się oscyloskopem, przykładowo załączam oscylogram z badania o ile dobrze pamiętam skody 1.4 TDI 2018r
zielony - wysterowanie wtrysku, różowy - sygnał z czujnika położenia wałka rozrządu, żółty - sygnał czujnika położenia wału korbowego
czujniki hallotronowe i w ich przypadku jako że sygnał jest w czujniku już obrobiony na wyjściu mamy czysty przebieg prostokątny o amplitudzie 5V i one zazwyczaj albo działają albo padają i jest brak sygnału.

275972385_3216110971999780_2380362007699055653_n.jpg

Trochę inaczej sprawa wygląda w przypadku czujników indukcyjnych (coraz rzadziej montowanych) ponieważ nie mają stałej wartości amplitudy sygnału co wynika z ich zasady działania tzn. im większe obroty koła fonicznego wału tym wyższa amplituda sygnału, sam przebieg sygnału zbliżony jest do sinusa a przy wyższych obrotach podchodzi pod piłokształtny.
I np. miałem taki przypadek pacjent C4 1.6 16v 2009r raz na jakiś czas nie odpala codzienna jazda klienta do pracy dystans 30km średnio raz w miesiącu auto wraca na lawecie do domu na drugi dzień odpala, zero błędów w sterowniku (oczywiście wcześniej przeszło przez kilka rąk wymienione cewki oraz cały moduł BSM itd.) co się okazało właśnie indukcyjny czujnik przy odpalaniu dawał sygnał o amplitudzie - przy samym minimalnym progu akceptowalności dla sterownika silnika, wymiana czujnika za kilkadziesiąt złotych załatwiła sprawę.
Oscylogram zużytego czujnika indukcyjnego jak widać napięcie w piku ma tylko 11.3V:
jpg uszkodzony.jpg

A tutaj oscylogram z tego samego samochodu po wymianie czujnika na nowy jak widać sygnał w piku ma 28.9V na wolnych obrotach:
Czuj poł wału c4 nowy jpg.jpg

Do tego wszystkiego dochodzą inne niuanse które można wykryć niniejszą metodą diagnostyki jak ubytki uszczerbki koła fonicznego wału czy krzywki wałka, opiłki itd. które sprawiają że silnik nie pracuje prawidłowo więc jak już kolega wyżej wspomniał przede wszystkim dobra diagnostyka ;)
Pozdrawiam.
 

Załączniki

  • jpg uszkodzony.jpg
    jpg uszkodzony.jpg
    113,6 KB · Wyświetleń: 2

andrzej K.

SuperMechanior
Dołączył
5.01.2013
Postów
136
Punktów
9
Miasto
Kraków
Jeszcze takie pytanie do Was:
czy po włączeniu zapłonu (bez kręcenia rozrusznikiem) na pinach wtyczki, która wchodzi do czujnika położenia wału korbowego powinno być napięcie? U mnie nie ma, miernik pokazuje zero.
Według mnie tak, powinno być napięcie, ale proszę o potwierdzenie.
We wtyczce od czujnika położenia wałka rozrządu jest 12V
Czujnik wału ma dwa piny, wiec jest raczej na pewno elektromagnetyczny, natomiast czujnik wałka rozrządu ma trzy piny, więc nie wiem czy to elektromagnetyczny czy Halla.
Dzięki za precyzyjne informacje.
 

Martin124

Początkujący
Dołączył
7.09.2019
Postów
23
Punktów
14
Miasto
Skawina
czy po włączeniu zapłonu (bez kręcenia rozrusznikiem) na pinach wtyczki, która wchodzi do czujnika położenia wału korbowego powinno być napięcie? U mnie nie ma, miernik pokazuje zero.
Jeśli ma 2 przewody nie powinno być napięcia gdy silnik stoi.
 

MIKUr1

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.12.2020
Postów
2170
Punktów
537
Wiek
34
Miasto
Okolice Krakowa
Jak wyżej - nie będzie napięcia, bo czujnik go generuje podczas obrotu wału. Czytałeś jak działają czujniki indukcyjne?
 
Do góry Bottom