• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Pomiar i regulacja geometrii w pojazdach

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
Temat wielokrotnie poruszany, przez wielu uważany za mało rentowny, przez innych zupełnie ignorowany.
Pytanie jak to u was wygląda? Czy waszym zdaniem opłaca się świadczyć tego typu usługi?

Dobrej klasy sprzęt to koszt 25tys zł, a koszt kompleksowej usługi regulacji waha się od 100-150zł.

Jeśli chodzi o siłę przerobową to wiem, że w centrach miast rocznie można przerobić ok. 500 pojazdów. Oczywiście do zysku z regulacji należy doliczyć marżę za części, ew. inne usługi zrobione "przy okazji". Oznacza to, że urządzenie może się zwrócić w krótkim czasie, czy jest tak faktycznie?

Warto zaznaczyć, że podstawą to świadczenia tego typu usług jest fachowość, oraz nowoczesny sprzęt, który pozwala szybko i precyzyjnie prowadzić regulację.

Polecam stronę z teorią http://www.mototechnika.republika.pl/pliki/menu.html

Jeśli ktoś planuje w najbliższym czasie rozszerzyć zakres świadczonych usług o właśnie regulację geometrii zawieszeń polecam zapoznać się z urządzeniami HWA G18 i E58, które na chwilę obecną nie mają konkurencji w tej dziedzinie. Posiadając dobry sprzęt to nie dość, że lepiej nam się na nim pracuje przez co chętniej wykonujemy daną usługę (oraz znaczenie szybciej, czas regulacji zaawansowanych układów zawieszeń, np. wielo-wahacz w pojazdach SUV oś przód i tył to łącznie od przyjazdu pojazdu do serwisu ok. 20min), dodatkowo klient jest zadowolony (kierownica jest prosto i auto jedzie jak po sznurku) reklamując nasz zakład.

Jakie są wasze opinie?
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
75
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Witam.
Ja z pomiarem i regulacją geometrii w pojazdach radzę sobie dobrze za pomocą urządzeń z siedemdziesiątych lat. Klienci z mojej pracy są zadowoleni, nie muszą płacić za wypasione urządzenie, a tylko płacą za moją pracę.
Pozdrawiam.
 

DyziekVW

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
12.02.2013
Postów
1647
Punktów
395
Miasto
Prudnik Opolskie
Henryk-wszystko fajnie,ale jak trafi się na zapieczoną końcówkę drążka (szczególnie zapieczoną kontre ;) ), zardzewiale na amen śruby regulacyjne czy mimośród to 20 minutowy plan bierze w leb i nawet najlepszy sprzęt do geometrii tego nie zmieni ;)
 

czok

Bywalec
Dołączył
2.06.2013
Postów
59
Punktów
6
Miasto
podlasie
Ja też robię na pko-4 . Mam ich kilka kompletów. Dorobiłem uchwyty do alusów. Ludziska jadą od lat.
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
75
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Henryk-wszystko fajnie,ale jak trafi się na zapieczoną końcówkę drążka (szczególnie zapieczoną kontre ;) ), zardzewiale na amen śruby regulacyjne czy mimośród to 20 minutowy plan bierze w leb i nawet najlepszy sprzęt do geometrii tego nie zmieni ;)

W zapieczoną kontrę, czy końcówkę trzeba trochę postukać szybkim młotkiem:) Trzeba trochę wprawy szczególnie do nakrętki :)
 

Załączniki

  • IMG_0769.JPG
    IMG_0769.JPG
    70,9 KB · Wyświetleń: 62

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
Jacku Twoje fachowe podejście do tematu na pewno robi wrażenie, ale moim zdaniem nie ma co walczyć z wiatrakami i po prostu trzeba zaakceptować postęp w technologii. Geometrię można i na przysłowiowych sznurkach ustawić pytanie czy warto i co nam to daje. Tracimy czas i nerwy. Chyba, że do pracy podchodzimy z pasją i nie zależy nam na szybkim przerobie kolejnych pojazdów (zysku).

Warto dodać, że klienci widząc nowoczesność w warsztacie na pewno są w stanie zapłacić więcej za tą samą usługę.

Jeśli chodzi o problem odkręcenia śrub, to w dzisiejszych czasach z pomocą przychodzi choćby tzw. nagrzewnica indukcyjna, żeby w prostacki sposób nie reklamować palnika, którego jestem przeciwnikiem.
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
75
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Witam.
Ja jestem starej daty i jak da się coś szybko zmierzyć urządzeniem mechanicznym, to ja tak robię. W swoim życiu spotkałem kilka przypadków ustawienia zbieżności bardzo nieprawidłowo, choć na wydruku po wykonaniu geometrii na drogim urządzeniu było wszystko prawidłowo.
Jeszcze drga u mnie nie tylko żyłka nowoczesności, bo od kilku lat nie naprawiam elektryki w samochodach za pomocą tylko multimetru i oscyloskopu, ale mam jeszcze dwa diagnoskopy:)
Pozdrawiam.
 

greghorn

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.11.2013
Postów
1339
Punktów
427
Miasto
Miechów
Jacku Twoje fachowe podejście do tematu na pewno robi wrażenie, ale moim zdaniem nie ma co walczyć z wiatrakami i po prostu trzeba zaakceptować postęp w technologii. Geometrię można i na przysłowiowych sznurkach ustawić pytanie czy warto i co nam to daje. Tracimy czas i nerwy. Chyba, że do pracy podchodzimy z pasją i nie zależy nam na szybkim przerobie kolejnych pojazdów (zysku).
Do tematu trzeba podejść fachowo i na pewno nie można powiedzieć że jest to walka z wiatrakami.
Maszyny za 25 tys. nigdy się nie zwrócą w małych jedno czy dwuosobowych warsztatach, które robią wszystko, od remontów kapitalnych silnika do pierdół typu wymiana klocków. W takich warsztatach to właśnie wiedza jest tym za co płaci klient.
Widziałem też parę takich przypadków, że facet obsługujący takie urządzenie, za kilkanaście tysięcy, nie ma bladego pojęcia o tym co robi. Owszem, zrobili mu jakieś szkolenie w momencie zakupu urządzenia, ale na tym koniec. Wie że jak maszyna pokazuje tak to jest dobrze, a jak tak to źle. Wie że jak tą "śrubką" pokręci to wskaźnik pójdzie w tą stronę a jak tamtą to w drugą, ale gdybyś się go zapytał, żeby wytłumaczył co zrobił, co się zmieniło w samochodzie, to nie jest w stanie odpowiedzieć. Najlepszym przykładem są urządzenia do obsługi klimatyzacji, obsługiwane często przez ludzi którzy nie znają nawet zasady działania układu, nie jest im to potrzebne bo maszyna wszystko zrobi za nich. Wszystko byłoby fajnie, tylko w którymś momencie gość staje przed takim problemem, że maszyna mówi że jest dobrze, a układ nie działa.
Warto dodać, że klienci widząc nowoczesność w warsztacie na pewno są w stanie zapłacić więcej za tą samą usługę.
Jeśli klient ma oceniać moją fachowość po tym ile zainwestowałem w urządzenia, to ja dziękuję za takiego klienta - z reguły więcej z nim problemów niż zysku z roboty. I uwierz mi, na pewno nie jest to klient lepiej płacący, raczej jest to klient więcej marudzący i mówiący " ILE????!!!!!!! Sto złotych za 20 minut roboty?!!!!! Ździercy wszystko za nich maszyna zrobiła i jeszcze stówę wołają!!!"
Jeśli chodzi o problem odkręcenia śrub, to w dzisiejszych czasach z pomocą przychodzi choćby tzw. nagrzewnica indukcyjna, żeby w prostacki sposób nie reklamować palnika, którego jestem przeciwnikiem.
Eeeee tam!
Dobry palnik nie jest zły!! Dodatkowo młotek, majzel (przecinak) i jedziemy!!!:D

A tak w ogóle to mam pytanie, tak żebyśmy mieli pełną jasność; Handlujesz urządzeniami do geometrii?
Bo tak na początek niby pytasz o opinie, a jak pan Jacek mówi że robi wszystko po staremu, to okazuje się że jest Don Kichotem i walczy z wiatrakami.;)
 

PEPER

SuperMechanior
Dołączył
4.05.2012
Postów
262
Punktów
36
Miasto
ŚLĄSK
choć pracujemy na stosunkowo nowym sprzęcie, z praktyki mogę powiedzieć że przy ustawianiu geometrii nowoczesny sprzęt może poprawić szybkość i wygodę pracy, ale jakość wykonanej regulacji zależy od fachowości mechanika, i jego nazwijmy to " obeznania " z zagadnieniem. Ci którzy mają nowoczesny sprzęt , ustawiają tylko i wyłącznie w/g danych ze sprzętu niewiele zdziałają a pan Jacek dalej będzie po nich poprawiał. Praktyka panowie tylko praktyka .... . Co do nagrzewania indukcyjne go taki pierwszy z brzegu przykład: Alfa 159 zapieczone śruby w tulejach tylnego zawieszenia, nakrętki ruszone , ale śruba zapieczona w środku w tulejce i co zrobisz z nagrzewarką indukcyjną?
 

DariuszB

Początkujący
Dołączył
25.05.2014
Postów
17
Punktów
0
Wiek
60
Miasto
Opole
Witam,
pytanie do kolegów użytkujących PKO-4 : czy dostępne są gdziekolwiek żarówki do projektorów ?
Kupiłem dość sfatygowane PKO-4 na własne potrzeby garażowe (2 klasyki) i zamontowane są nieoryginalne żarówki, mówiąc szczerze pomiar jest mało dokładny.
Będę wdzięczny za każdy "ślad".
 

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
choć pracujemy na stosunkowo nowym sprzęcie, z praktyki mogę powiedzieć że przy ustawianiu geometrii nowoczesny sprzęt może poprawić szybkość i wygodę pracy, ale jakość wykonanej regulacji zależy od fachowości mechanika, i jego nazwijmy to " obeznania " z zagadnieniem. Ci którzy mają nowoczesny sprzęt , ustawiają tylko i wyłącznie w/g danych ze sprzętu niewiele zdziałają a pan Jacek dalej będzie po nich poprawiał. Praktyka panowie tylko praktyka .... . Co do nagrzewania indukcyjne go taki pierwszy z brzegu przykład: Alfa 159 zapieczone śruby w tulejach tylnego zawieszenia, nakrętki ruszone , ale śruba zapieczona w środku w tulejce i co zrobisz z nagrzewarką indukcyjną?
Właśnie tutaj nie do końca się zgodzę. Nowoczesny sprzęt ma na zadanie ograniczyć umiejętności osoby, która go obsługuje do minimum. Mówiąc, że sprzęt się nie zwraca często nie bierzemy pod uwagę, że poza kwotą którą bierzemy za usługę, czerpiemy również inne korzyści.
Przykład, jako przedsiębiorca gdybym chciał wejść w ustawianie geometrii mam dwa wybory:
- zatrudniam fachowca jak np. Pan Jacek i kupuje prosty, ale dobry jakościowo sprzęt do obsługi. Na sprzęcie zaoszczędzę, ale co miesiąc muszę płacić za pracę fachowca kilkukrotnie więcej,
- kupuję nowy sprzęt i zatrudniam miłego w stosunku do klienta pracownika, który nie ma wygórowanych wymagać co do wynagrodzenia. Zysk jest oczywisty.

A jeżeli sprzęt jest sprawny i wyregulujemy pojazd wg zaleceń producenta i metod poprawnej regulacji, gdzie można popełnić błąd?

Fakt problem pojawia się w skrajnych przypadkach, ale to tylko procent przypadków.

Co do Alfy159 to zależy jakiej nagrzewnicy użyjesz, ale są takie, które pozwalają bez problemowo nagrzać taką śrubę na całej swojej długości.

Zobaczcie jak to wygląda w większości ASO, wyposażenia i pomocy technicznej im nie brakuje dzięki czemu na serwisach najczęściej pracują młode chłopaczki.
 

hamer

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
26.05.2012
Postów
1444
Punktów
185
Miasto
starachowice
HENRYKR za 25 tyś to nie kupisz dobrego sprzętu dobry sprzęt to kosztuje 65tyś bez podnośnika
 

PEPER

SuperMechanior
Dołączył
4.05.2012
Postów
262
Punktów
36
Miasto
ŚLĄSK
NO TO ŻYCZĘ CI POWODZENIA......
nawet najlepszy sprzęt nie zastąpi myślenia i praktyki.

kupuję wysokiej klasy sprzęt i zatrudniam wysokiej klasy fachowca ( lub dobry fachowiec zrobi to lepiej na prostym sprzęcie niż miły z sianem w głowie )

co do Alfy to jak podgrzejesz śrubę na całej długości tak aby regulacja tulejki była możliwa to co stanie się z gumą w tulejce....?

i postaw tego młodego chłopaczka z ASO w trudniejszym przypadku lub w samochodzie 4-5 letnim - to będzie wesoło ....

a nawiasem mówiąc to na wypłacie dla pracownika nie zaoszczędzisz .
 

greghorn

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.11.2013
Postów
1339
Punktów
427
Miasto
Miechów
Właśnie tutaj nie do końca się zgodzę. Nowoczesny sprzęt ma na zadanie ograniczyć umiejętności osoby, która go obsługuje do minimum. Mówiąc, że sprzęt się nie zwraca często nie bierzemy pod uwagę, że poza kwotą którą bierzemy za usługę, czerpiemy również inne korzyści.
Przykład, jako przedsiębiorca gdybym chciał wejść w ustawianie geometrii mam dwa wybory:
- zatrudniam fachowca jak np. Pan Jacek i kupuje prosty, ale dobry jakościowo sprzęt do obsługi. Na sprzęcie zaoszczędzę, ale co miesiąc muszę płacić za pracę fachowca kilkukrotnie więcej,
- kupuję nowy sprzęt i zatrudniam miłego w stosunku do klienta pracownika, który nie ma wygórowanych wymagać co do wynagrodzenia. Zysk jest oczywisty.

A jeżeli sprzęt jest sprawny i wyregulujemy pojazd wg zaleceń producenta i metod poprawnej regulacji, gdzie można popełnić błąd?

Fakt problem pojawia się w skrajnych przypadkach, ale to tylko procent przypadków.

Co do Alfy159 to zależy jakiej nagrzewnicy użyjesz, ale są takie, które pozwalają bez problemowo nagrzać taką śrubę na całej swojej długości.

Zobaczcie jak to wygląda w większości ASO, wyposażenia i pomocy technicznej im nie brakuje dzięki czemu na serwisach najczęściej pracują młode chłopaczki.
Osobiście wolałbym zatrudnić pana Jacka. :p
Z prostego powodu; pan Jacek jest fachowcem nie tylko od geometrii, mogę wykorzystać go do innych zadań (i nie mówię tu o zamiataniu hali ;)).
Jeśli wezmę pracownika niewykwalifikowanego, to owszem taniej zapłacę, ale będzie się nadawał tylko do geometrii - a ZUS trzeba mu będzie opłacać niezależnie od tego czy będę miał klienta na geometrię czy nie. Pomijając już fakt że jak to PEPER słusznie zauważył, różnicy w pensji nie będzie żadnej - albo będzie minimalna.

Co do ASO..... Hmmmmm...
Nie wiem czy to jest dobry przykład. Z moich obserwacji wynika że najpopularniejszą metodą "naprawy" w ASO jest:
- w okresie gwarancyjnym, aktualizacja oprogramowania
- po gwarancji, wymiana wszystkiego po kolei aż w końcu trafią na usterkę.
Nie twierdzę że w ASO nie ma prawdziwych mechaników, ale większości tych młodych pracujących za g....ane stawki nie nadaje się nawet do wymiany oleju, nie mówiąc już ustawianiu geometrii.

Już miałem tanią siłę roboczą, dziękuję - więcej nie skorzystam (przy wymianie klocków najpierw chciał zdjąć koło, a potem dopiero podnosić samochód. Została mu jedna śruba jak go odciągnąłem od pneumata :))
Ciekawe ile bym miał tego "oczywistego zysku" gdyby spadający samochód połamał mu kończyny.

I żeby nie było, nie jestem przeciwnikiem nowoczesnego sprzętu za kilkadziesiąt tys., ale tak jak napisałem w małym jedno dwu osobowym warsztacie nigdy się on nie zwróci. Żeby się to opłaciło musisz mieć 4 - 5 klientów dziennie na geometrię.
Na całe szczęście nie mam dylematu czy kupować sprzęt do robienia geometrii. Ponieważ siedzę raczej w dużym gabarycie, to cała geometria przodu, sprowadza się do użycia 7 kilogramowego młota i (w niektórych przypadkach) nielubianego przez co poniektórych palnika (wymiana sworznia zwrotnicy), oraz do zrobienia zbieżności. Do wykonania tej ostatniej czynności używam - o zgrozo - kawałka rurki z dospawanym z jednej strony prętem w kształcie litery L, z drugiej strony wsunięty jest również odpowiednio wykrzywiony kawał pręta. Zamiast ustawień fabrycznych stosuję zasadę że tylnionapędowiec powinien być na 0 lub ciut zbieżny. Jak do tej pory nie było problemów (jeśli nie liczyć kilkukrotnie połamanego trzonu młota).;)

I jeszcze jedno, nie odpowiedziałeś na moje pytanie.
Handlujesz urządzeniami do geometrii?
 

hamer

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
26.05.2012
Postów
1444
Punktów
185
Miasto
starachowice
panowie poprawiam takie samochodziki po takiej geometri po porządnych fachowcach ,i zapewniam was że te druciki rureczki laserki to badziewie nawet naileprzy fachowiec nie jest w stanie na tym ustawić prawidłowo geometri bo te nowsze auta ustawia się nie tylko przody ale i tył jak jest żle tył to co ci da przód ,tył auta prowadzi auto ,to jest tak lasery ustawiają tak jak miarką ,kamerowe lcd na sówmiarke a 3D na mikrometr i wiem co mówie bo posiadam HOFMANN 670 3D ,przecoesz noe każdy pojazd ustawia się na zero geometrię widzę że są tacy tutaj co nie widzieli pożądnych geometri i twierdzą że ich jest nailepsza proponuje sprubować ustawić po swojemu przyjechać do mnie i się zobaczy kto ma racje ,technologia idzie panowie do przodu nie trzeba się zatrzymywać na starych pożądnych oponach D124
 

PEPER

SuperMechanior
Dołączył
4.05.2012
Postów
262
Punktów
36
Miasto
ŚLĄSK
Hamer, trochę się nie zrozumieliśmy, ja nie neguję potrzeby posiadania dobrego sprzętu czy tego iż jest on dokładniejszy od starszych rozwiązań, nowych aut też nie będziesz diagnozował tylko multimetrem, czy diagnoskopem sprzed 8 lat.
Mam na myśli to, że jeśli postawisz niedoświadczonego pracownika na sprzęcie 3D i nie będziesz miał auta idealnego pod każdym względem to niewiele dobrego to przyniesie, a dobry fachowiec na starszym sprzęcie ustawi może nie najdokładniej , ale na pewno znacznie lepiej. Tak jak w każdym innym temacie.
najlepszym rozwiązaniem do jakiego dążmy jest dobry fachowiec z dobrym sprzętem.
Dyskusja staje się akademicka więc myślę że czas zakończyć ten wątek, jak uważacie?
 

ostryt4

SuperMechanior
Dołączył
24.01.2014
Postów
2567
Punktów
356
Wiek
47
Miasto
Grimsby, czasem Białystok
Ekspertem nie jestem ale jak ustawiłem zbieżność w swoim aucie na laserach to później poprawiałem na 3D i od tamtej pory spokój z nierównomiernym zużyciem opon.
 

JuroIro

Gaduła
Dołączył
27.06.2014
Postów
87
Punktów
8
Wiek
45
Włączę się do dyskusji:
Ekspertem nie jestem ale jak ustawiłem zbieżność w swoim aucie na laserach to później poprawiałem na 3D i od tamtej pory spokój z nierównomiernym zużyciem opon.
Bo na 3D mierzysz jednocześnie całą geometrię pojazdu, a tak jak powiedział hamer najważniejsze jest, żeby najpierw wyregulować tylną oś a dopiero potem przód do tyłu, bo to tylna oś kieruje pojazdem. Niestety w starszych urządzeniach jest to bardzo trudne lub nawet niemożliwe do wykonania. Tak samo ,np. w ciężarówkach pomiar musi być bazowany "do ramy" pojazdu, więc urządzenia do osobówek się nie nadają, no i ciężarówki nawet Pan Jacek bez dobrego sprzętu napewno dobrze nie wyreguluje.
 

greghorn

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.11.2013
Postów
1339
Punktów
427
Miasto
Miechów
Tak samo ,np. w ciężarówkach pomiar musi być bazowany "do ramy" pojazdu, więc urządzenia do osobówek się nie nadają, no i ciężarówki nawet Pan Jacek bez dobrego sprzętu napewno dobrze nie wyreguluje.
A jakie masz możliwości regulacji w ciężarówce??
Przecież tam masz belkę ze sprężynami piórowymi ewentualnie zawieszenie pneumatyczne.
W przypadku sprężyn jedyna regulacja jakiej możesz dokonać to zbieżność, cała reszta sprowadza się do wymiany; (sworzeń zwrotnicy, sworznie lub silentbloki resorów, albo pióra jeśli są złamane.
W przypadku zawieszenia pneumatycznego masz to samo tylko zamiast sworzni na resorach regenerujesz sierżanta lub drążek reakcyjny.
Tam nie ma żadnej możliwości regulacji poza ustawieniem zbieżności i każdy średnio kumaty mechanik da sobie z tym radę nawet mając do dyspozycji zwykłą miarę bądź kawałek sznurka.

No chyba że mówimy o prostowaniu ramy po jakimś konkretnym strzale, ale w takim przypadku laser nie wystarczy.
 

toomii76

toomi
Dołączył
2.11.2014
Postów
13408
Punktów
6882
Miasto
turek
WWW
www.takniewiele.pl
Ja pracuje na Beissbarth ML 8R TECH i powiem jedno, sugerując się tylko wskazaniami maszyny, nie zawsze wyjdzie to co się chce. robiąc auto z nieregulowanym tyłem możemy być pewni, że jeśli zbieżność kół tylnych jest zła, to kierownica wyjdzie mniej lub bardziej krzywo. ale można to zmienić widząc wyniki w połowie pomiaru. a poza tym, większość sprzętu działa dobrze, jeśli jest dobrze z kalibrowana, oraz jeśli podłoże, podnośnik jest wypoziomowany.
 
Do góry Bottom