• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Problem po naprawie boku opony na gorąco

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Witam.
jestem wulkanizatorem na jednej z naszych kopalni odkrywkowych. Poniżej opiszę po krucy wykonana naprawę oraz jej efekt. Mam nadzieję że ktoś już spotkał się z taką sytuacją i będzie w stanie odpowiedzieć na pytanie: dlaczego?
Naprawa opony 7.50 R16C ,opona terenowa z Land Rowera- przebicie boku opony.
Po ogarnięciu syfu, ustabilizuowaniu kordu zrobieniu lejka,wypełnieniu mieszanka opona trafiła do termopress'a na 120min. Na drugi dzien wykonana zosta praca wewnątrz opony,usunięcie warstwy butylowej pod wkład naprawczy,szorstkowanie,pokrycie cementem miejsca pod wkład,zdublowanie wkładu,po ok.1h druga warstwa cementu i wklejenie wkładu. Na koniec pokrycie butylem miejsca naprawy.
24h później koło napompowane..wszystko elegancko,dzień jak co dzień.Po ok. tygodniu zauważyłem wybrzuszenie w miejscu naprawy ..przypominające deformacje jak w przypadku zerwania kordu czy długotrwałego kontaktu ze smarami czy paliwem.
Na zdjęciach widać dziurę powstała(tak myślę) przez wydostające się powietrze.Rozebralem koło,wkład cały,wszystko trzyma.
Pierwsza myśl.. powietrze w mieszance gumowej zostalo uwięzione.
Wycielem większość mieszanki ,poprawiłem lejek,smarowanie i wypełnianie na nowo. Po wyciągnięciu z termopress'a i wystygnięciu zeszlifowalem nadmiar.
DLa sprawdzenia czy przypadkiem może w którymś miejscu powietrze nie podchodzi pod warstwą butylowa opony złożyłem koło na feldze dętkowe wraz z detka.Po napompowaniu ponowne wybrzuszenie lecz bez dziury.
O co tu chodzi? Nigdy wcześniej nie mialem podobnej sytuacji..możliwe że termopres nie osiąga temperatury roboczej przez co mieszanka jest niedogrzana? Jakieś pomysły?
 

Załączniki

  • 660884754835.jpg
    660884754835.jpg
    2,5 MB · Wyświetleń: 20
  • IMG_20220819_070228613.jpg
    IMG_20220819_070228613.jpg
    2,5 MB · Wyświetleń: 20

Jarzi

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.04.2017
Postów
5754
Punktów
1553
Wiek
32
Miasto
Kaczory
Przerwane płótna i poprostu nie trzyma "konstrukcyjnie"
Automatyczne połączenie postów:

Masz moze zdjecie sprzed naprawy?
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Płutna? Masz na myśli kord tekstylny? Uszkodzony kord został wycięty podczas naprawy do momentu jego stabilizacji
Automatyczne połączenie postów:

Nie posiadam zdjęć z przed naprawy..zawsze się wykonywało naprawę i wrzucało koło na pojazd. Nigdy nie musiałem poprawić po sobie roboty.
 
Ostatnia edycja:

Jarzi

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.04.2017
Postów
5754
Punktów
1553
Wiek
32
Miasto
Kaczory
Wyciales płótna (kord tekstylny) ,wstawiles gume na termopress. Jaka łate dałeś od środka?
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Zgodnie z tabela doboru wkładów -140TL
 

Jarzi

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.04.2017
Postów
5754
Punktów
1553
Wiek
32
Miasto
Kaczory
Moim zdaniem zbyt duze uszkodzenie płótna i wybrzusza bok z powodu braku "zbrojenia". Łata mimo, że wzmacniana nie utrzyma tak gumy jak wtopione płótna. Podejrzewam, że przebicie było znacznych rozmiarów?
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Było na granicy naprawialnosci. Teraz jak o tym myślę o faktycznie masz rację. Za duża powierzchnia "niezbrojona" i nie może utrzymać się w profilu opony
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
dzięki za pomoc za naprowadzenie na sedno problemu. Człowiek w tej rutynie napraw zapomina że nie wszystkie naprawy których się podejmie muszą dojść do skutku.
tak na koniec jeszcze z ostatniej chwili..wyciągniętą szpila kolejowa z 385ki
 

Załączniki

  • IMG_20220203_102906334.jpg
    IMG_20220203_102906334.jpg
    4 MB · Wyświetleń: 22
  • IMG_20220802_083150615.jpg
    IMG_20220802_083150615.jpg
    1,8 MB · Wyświetleń: 22

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Wkleje kawałek dętki ..taki patent widziałem kiedyś na oponie po jednym z magików wulkanizacji hahahah
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
@Jarzi wracając jeszcze do problemu opisanego na początku..bo tak siedzę palę szluga i myśl wpadła do głowy.. Przy naprawie został użyty wkład serii 100 a gdyby użyć wkładu serii 300 wzmacniany kordem stalowym lub 500 wzmocnione aramidem ?(wiem że używa się ich w oponach ciężarowych i wielkogabarytowych ale..) sa nierozciągliwe i praktycznie niweluje wybrzuszenia po naprawie.
Opona 7.50-16C posiada podwyższony indeks nośności,będąc opona terenowa montowana jest też do dostawczakow itp.
 

Jarzi

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.04.2017
Postów
5754
Punktów
1553
Wiek
32
Miasto
Kaczory
Trudno mi powiedziec, nie testowalem. U mnie glownie robi sie osobowki i lekkie busy wiec koszt naprawy pewnie bylby stosunkowo zbyt duży. Co innego opona ciężarowa ktora kosztuje juz w tysiaczkach.
Aczkolwiek zastosowanie odpowiednio duzej łaty powinno wzmocnić konstrukcje. Prawda jest taka ze jak nie spróbujesz to sie nie przekonasz, a i kazdy przypadek jest inny :)
 

zgREDex

Początkujący
Dołączył
18.08.2022
Postów
10
Punktów
1
Amen :) .. osobowe czy OTR'y jeden czort,naprawa ta sama..tylko w oponie się siedzi :) hahahaha pozdro
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
1497
Porady
1
Punktów
365
chłopie... nie kombinuj po prostu. więcej wydasz na te łaty niż opona jest warta
sam napisałeś, że nie każą gumę idzie naprawić więc po prostu potraktuj to jako praktyki zawodowe i szkolenie :) a oponę przetnij z boku, żeby nie kusiło i wyrzuć na złom
a o bezpieczeństwie nawet nie chce mi się pisać
 

riko

SuperMechanior
Dołączył
12.03.2012
Postów
196
Punktów
15
Przy dużych łatach może zabraknąć miejsca na feldze na ciężarki ;)
 
Do góry Bottom