1. W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Dowiedz się więcej.
  2. Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Rejestracja otworzy przed Tobą drogę do zupełnie nowego, dzikiego świata motoryzacji!
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusji.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

    Usuń ogłoszenie

Procedura wymiany wtryskiwaczy - konkurs Delphi

Dyskusja w 'Układ paliwowy' rozpoczęta przez użytkownika Delphi, 29-03 18.

  1. Delphi

    Delphi OFICJALNY PROFIL
    DELPHI.COM

    Offline
    Dołączył:
    2-04 17
    Postów:
    5
    Docenione treści:
    6
  2. sphinx

    sphinx Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    31-08 16
    Postów:
    1
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    legionowo
    witam, jeżeli po wszelkich weryfikacjach stwierdzono konieczność wymiany wtryskiwaczy, przede wszystkim dbamy o czystość tej operacji. do wszelkich "wejsc i wyjsc" paliwowych stosujemy zaslepki. To samo tyczy sie otworu w głowicy po wyjeciu wtryskiwacza. (o ile demontaz przebiegł bez problemów... Gdy mamy do czynienia z zapieczonym wtryskiwaczem konieczne jest zastosowanie ściągacza odsrodkowego lub prasy) miejsce w głowicy pod nowy wtryskiwacz "czyscimy" odpowiednim frezem dla pewności przedmuchujemy sprezonym powietrzem. kazdorazowo przy montażu stosujemy nowa podkładkę o ile konstrukcja przewiduje jej zastosowanie, (lub komplet uszczelnien) poza tym przed montazem na wtryskiwacz nanosimy paste zapobiegajaca zapiekaniu, zawsze montujemy nowy filtr paliwa. W niektórych silnikach wymiana/regeneracja wtryskiwaczy jest ściśle połączona z naprawa/wymiana pompy wysokiego ciśnienia a niekiedy trzeba także zdjąć zbiornik paliwa aby pozbyć sie opilkow ze zużytych elementów układu wtryskowego. Ważne aby zwrócić uwagę na parametry dokrecenia wtryskiwacza, potem pozostaje odpowietrzyć układ, odpalić silnik, poczekać az osiągnie normalna temperature pracy i sprawdzić na komputerze parametry bierzace dokonujac w razie potrzeby ich korekty. Pozdrawiam Piotr Narejko
     
  3. taran1986

    taran1986 Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    6-03 13
    Postów:
    8
    Docenione treści:
    1
    Miasto:
    Katowice
    Proces wymiany wtryskiwaczy Common Rail w skrócie CR to na pozór nie jest operacją skomplikowaną, lecz wykonywana przez osoby nie posiadające odpowiedniej wiedzy, może zakończyć się uszkodzeniem demontowanego i montowanego wtryskiwacza, lub uszkodzeniem gniazda głowicy. Dlatego demontaż i ponowny montaż wtryskiwaczy układu CR powinien zostać dokonany przez wykfalifikowany personel, posiadający odpowiednią wiedzę techniczną. Postępując zgodnie z instrukcją producenta, należy wykorzystywać tylko narzędzi i czynności przewidzianych przez producenta.

    Operację wymiany wtryskiwaczy należy rozpocząć od jak najdokładniejszego oczyszczenia otoczenia wtrysków i przewodów zasilających z wszelkiego rodzaju brudu, nagaru czy oleju. Należy bowiem pamiętać że układy zasilania CR są niezwykle wrażliwe na najmniejsze zanieczyszczenia i ich przedostanie się bezpośrednio do układu CR jest absolutnie niedopuszczalne z uwagi na bezpieczeństwo i dalsze użytkowanie systemu.

    Po wcześniejszym przygotowaniu do demontażu należy zdemontować rurki zasilające, oraz przewody powrotu. Na gwinty po przewodach zasilających, oraz gniazda powrotów należy nałożyć zaślepki zabezpieczające.

    Kolejnym krokiem jest odkręcenie i demontaż jarzma mocującego wtryskiwacz. Po jego usunięciu możemy przejść do demontażu wtryskiwacza. Jeśli wtryskiwacz jest zapieczony na tyle, że nie da się go usunąć ręcznie należy użyć ściągacza bezwładnościowego, który łączymy z wtryskiwaczem odpowiednim adapterem. Operację powtarzamy dla wszystkich wtryskiwaczy.

    Gniazda w głowicy po wtryskiwaczach zabezpieczamy na czas wymiany wtryskiwaczy, aby nie dostało się do środka żadne zanieczyszczenie.


    Czas na przygotowanie układu do montażu nowych wtryskiwaczy.

    Zaczynamy od demontażu zbiornika paliwa. Odsysamy całe paliwo ze zbiornika i dokładnie czyścimy zbiornik ze wszystkich zgromadzonych w nim nieczystości, które osadzają się w zbiorniku podczas użytkowania pojazdu, a ich pozostawienie może uszkodzić nowe wtryskiwacza.

    Rozpinamy przewody zasilające od baku do pompy i dokładnie je płuczemy.


    Czyścimy również listwę zasilającą, oraz przewody zasilające od listwy do wtryskiwaczy. W przypadku zauważenia dużej liczby nieczystości lub uszkodzenia mechanicznego przewodów należy niezwłocznie wymienić przewody na nowe.

    Jeśli w układzie lub w zdemontowanych wtryskiwaczach zauważyliśmy opiłki należy zdemontować pompę wysokiego ciśnienia i wymienić ją na sprawną jednostkę. W przypadku braku zanieczyszczeń w postaci opiłków należy wymienić w pompie elektromagnetyczny zawór regulacji ciśnienia, ponieważ element ten przez zużycie potrafi generować mikro zanieczyszczenia w postaci opiłków metalu.

    Zdemontować filtr paliwa, jeśli jest w obudowie, należy również dokładnie oczyścić wnętrze obudowy, podobnie jak w przypadku zbiornika paliwa.


    Po dokładnym wykonaniu operacji czyszczenia powyższych elementów, możemy zamontować zbiornik i przewody zasilania i powrotu do poziomu listwy zasilającej na swoim miejscu. Założyć nowy filtr paliwa. Zbiornik i filtr zalewamy czystym olejem napędowym.

    Wyjmujemy zabezpieczenia gniazd wtryskiwaczy z głowicy, sprawdzamy czy stare podkładki zostały wyjęte razem z wtryskiwaczem, jeśli nie to należy usunąć podkładkę, następnie odpowiednim frezem do gniazd wtryskiwaczy dokładnie oczyszczamy dolne osadzenie wtrysku w gnieździe głowicy i przedmuchujemy sprężonym powietrzem w celu usunięcia zanieczyszczeń z gniazd. Sprawdzamy stan gniazda wtryskiwacza w głowicy, najlepiej do tego celu użyć kamery endoskopowej.
    Operację powtarzamy dla wszystkich gniazd wtryskiwaczy w głowicy.

    Jeśli gniazda zostały odpowiednio przygotowane i oczyszczone możemy przystąpić do montażu wtryskiwaczy.
    Bezwzględnie należy pamiętać o każdorazowej wymianie podkładek termicznych pod wtryskiwaczami.

    Po wsunięciu wtryskiwaczy z nałożonymi podkładkami w gniazda należy nałożyć jarzma mocujące i dokręcić je śrubami mocującymi z momentem zgodnie z zaleceniami producenta. Jeśli zachodzi podejrzenie przeciągnięcia starej śruby, lub jeśli producent tego wymaga należy zastosować nowe śruby montażowe.

    Po założeniu i dokręceniu wtryskiwaczy, należy usunąć zaślepki zabezpieczające z gwintów zasilania i zamontować rurki zasilające od pompy wtryskowej. Następnie usuwamy zaślepki z rurek powrotów należy po wcześniejszej weryfikacji uszczelnień (i w razie potrzeby wymiany na nowe) zamontować rurki powrotu.

    Za pomocą komputera diagnostycznego należy wykasować błędy z pamięci sterownika i wprowadzić indywidualne kody korekcji charakterystyki pracy dla każdego wtryskiwacza. Kody te znajdują się zazwyczaj na górnej części wtryskiwacza, w okolicach przyłącza przewodu powrotu. W przypadku regeneracji wtrysku może zostać nadany inny numer kodowy i należy go szukać na karcie dołączonej do zregenerowanego wtrysku.

    Po zamontowaniu wszystkich elementów należy odpowietrzyć układ paliwowy, uruchomić silnik, po czym sprawdzamy stan pamięci błędów sterownika i ewentualnie usuwamy błędy, następnie wykonujemy jazdę testową z pomiarem parametrów.

    Jeśli praca silnika jest prawidłowa, a po jeździe testowej nie występują żadne kody błędów ani wycieki na przewodach zasilania i powrotu możemy uznać procedurę za zakończoną.




    Pozdrawiam Łukasz Łyp :)
     
    PatCar51 lubi to.
  4. szachu41

    szachu41 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    19-05 11
    Postów:
    1 547
    Docenione treści:
    265
    Miasto:
    Ząbki
    Adres strony:
    Ale się rozpisujecie :p

    1. Demontaż
    2. Czyszczenie gniazda
    3. Montaż nowych wtryskiwaczy (oczywiście z nowymi podkladkami)
    4. Wymiana całego układu paliwowego (rozmawiamy o Delphi a te układy są tak awaryjne że sypie się wszystko po kolei)
    5. Adaptacja
    6. Odpowietrzenie układu
    7. Odpalenie

    Delphi ma dobrą kulturę pracy, ale żywotność nie za bardzo.
     
    MalyRobert, winetoo, dejot43 oraz 4 innych lubią to.
  5. Szumek72

    Szumek72 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    17-01 16
    Postów:
    3 236
    Docenione treści:
    529
    Miasto:
    Poland Warsaw
    No oczywiście że nie którzy mogli by książkę napisać jaka to operacja skomplikowana....a nie jest;) i nauczcie się czytać ze zrozumieniem...chodzi o wymianę wtryskiwacza a nie naprawę całego układu CR:cigar:
    1.Diagnostyka parametrów pracy wtryskiwaczy komputerowa lub/i przelewowa
    2.Demontaż uszkodzonego wtryskiwacza i zabezpieczenie układu zaślepkami.
    3.Naprawa wtryskiwacza w wyspecjalizowanym zakładzie.
    4.Oczyszczenie frezem i wydmuchanie gniazda wtryskiwacza.
    5.Zastosowanie nowego uszczelnienia do wtryskiwacza podkładka/lub inne.
    6.Użycie pasty montażowej i montaż wtryskiwacza.
    7.Podłączenie przewodu wysokiego ciśnienia lecz nie podłączamy zasilania elektrycznego.
    8.Kręcimy rozrusznikiem w celu napełnienia wtryskiwacza paliwem.
    9. Podłączamy wtyczkę zasilania wtryskiwacza.
    10. Odpalamy auto.
    Tyle Panowie, po co rozpisywać się o całym układzie jak temat jest o wtryskiwaczu?
    Filtry paliwa to raczej normalka, nie? A weryfikacja pompy? Przy próbie przelewowej można obejrzeć stan czystości paliwa...
    Najważniejsze o czym nikt nie pisze...nie uruchamiamy pojazdu z włączoną wtyczką elektryczną do wtryskiwacza ponieważ wtryskiwacz może zostać zatarty, najpierw napełniamy go paliwem kręcąc rozrusznikiem!
    Pozdrawiam maniaków!:D
     
    Ostatnio edytowano: 8-04 18
    mat994 lubi to.
  6. toomii76

    toomii76 SuperMechanior

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    2 111
    Docenione treści:
    579
    Miasto:
    turek
    dokładnie. po diagnozie demontujemy uszkodzony i zakładamy nowy.
    delphi wyprodukował "gównowtryski" i podczas wymiany, chciałby żeby najlepiej wymienić cały układ paliwowy a najlepiej całe auto. więc nie ma co przesadzać...
     
    samspec13 i voodo lubią to.
  7. Lukasz0905

    Lukasz0905 Nowy

    Offline
    Dołączył:
    8-04 18
    Postów:
    1
    Docenione treści:
    0
    Miasto:
    Radzyń Podlaski
    Witam przy wymianie zwłaszcza na używane proponuje odkręcić końcówkę i wyczyścić środek iglice sprężyne, w środku wszystko rdzewieje choć w ropie pracuje a później wtrysk nie domaga jak ma otwory w końcówce mikroskopijne, co z tego ze frezujecie, adaptacje robicie itd jak ten wtrysk nie działa jak powinien , połowa wymiany tych wtryskow jest nie potrzebna wystarczy czasami go rozebrać wyczyścić i cieszyć się z koltory pracy silnika jaka oferują
     
  8. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    Oj toomii za te wypowiedz to ty tego konkursu nie wygrasz.
     
  9. toomii76

    toomii76 SuperMechanior

    Offline
    Dołączył:
    2-11 14
    Postów:
    2 111
    Docenione treści:
    579
    Miasto:
    turek
    Wodzu, jakoś mi nie zależy. Ale napisałem prawdę chyba?
     
  10. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    Pewno że tak. Ale widzisz chłopaki mają po trzy posty i jak się starają żeby coś uciułać. Całą encyklopedie skopiowali, A co można wygrać panowie? Może i ja bym coś wkleił z neta.

    Przesadziłem, pierwszy ma jeden post. Ale niech tam, ważne że się starają.
     
    Ostatnio edytowano: 9-04 18
    Auto.Klinika lubi to.
  11. lacky

    lacky Początkujący

    Offline
    Dołączył:
    17-02 13
    Postów:
    15
    Docenione treści:
    0
    Czy ktoś otwiera maskę do tej czynności :)?
     
  12. Josep

    Josep Uczestnik

    Online
    Dołączył:
    25-03 15
    Postów:
    378
    Docenione treści:
    34
    Miasto:
    Bytom
    Adres strony:
    Postępując zgodnie z instrukcją producenta, należy wykorzystać zalecane przez niego narzędzia oraz stosować się do wymaganych zasad bezpieczeństwa.
    Przed montażem naprawionego wtryskiwacza należy zweryfikować i wyeliminować przyczynę jego poprzedniego uszkodzenia. Nim przystąpi się do serwisowania układu zasilania paliwem Common Rail należy zwrócić szczególną uwagę na następujące czynności:

    1. Dokładnie oczyścić demontowane elementy oraz ich bezpośrednie sąsiedztwo. Montaż elementów technologii Common Rail wymaga spełnienia szczególnych norm czystości w trakcie serwisowania układu wtryskowego.
    2. Naprawa układu powinna obejmować dokładne wyczyszczenie zasobnika (tzw. szyny) i przewodów wysokiego ciśnienia. Zaleca się wymycie tych elementów w myjce ultradźwiękowej lub wymianę na nowe.
    3. Na każdym etapie naprawy układu wtryskowego Common Rail należy zachować odpowiednią czystość. W przypadku obecności zanieczyszczeń w obszarze prac, bezwzględnie należy je odessać.
    4. Wszystkie połączenia należy dokręcić momentem określonym przez producenta pojazdu lub układu wtryskowego.
    5. Należy zweryfikować czystość i jakość paliwa. Jeżeli obecność zanieczyszczeń w paliwie zostanie potwierdzona, konieczne jest oczyszczenie zbiornika paliwa, wymiana filtra paliwa i płukanie całego układu paliwowego. Dodatkowo z wtryskiwaczami do sprawdzenia należy dostarczyć pompę wysokiego ciśnienia.

    Etapy montażu wtryskiwaczy:
    1. Oczyścić dokładnie bezpośredni obszar montażu wtryskiwaczy z nagaru, oleju i innych zanieczyszczeń, uważając przy tym, by nie przedostały się one do wnętrza cylindra.
    2. Oczyścić dokładnie gniazdo wtryskiwacza w głowicy, odsysając z niego wszystkie zanieczyszczenia.
    3. Stosować włącznie nowe podkładki termiczno-uszczelniające o odpowiednich wymiarach.
    4. Zaślepki zabezpieczające otwory paliwowe należy zdjąć po zamontowaniu wtryskiwacza w głowicy, bezpośrednio przed przykręceniem przewodów wysokiego ciśnienia.
    5. Należy zamontować nowe przewody wysokiego ciśnienia łączące zasobnik z wtryskiwaczem.
    6. Wymienić filtr paliwa.
    7. Nowy filtr paliwa należy napełnić czystym olejem napędowym.
    8. Napełnić układ wtryskowy paliwem zgodnie z procedurą producenta pojazdu.
    9. Po zamontowaniu wtryskiwaczy (przed uruchomieniem silnika) należy wykasować z pamięci sterownika obecne błędy i wprowadzić indywidualne kody korekcyjne charakterystyki pracy każdego z wtryskiwaczy (grupę klasyfikacji, kod IMA lub kod C2i/C3i).

    Troszkę inna procedura
    1. Upewnić się czy stare podkładki termiczne zostały zdemontowane. Zamontować nowe podkładki (mogą być dostarczone wraz z nowymi/naprawionymi wtryskiwaczami). Nie dotyczy wtryskiwaczy uszczelnianych na stożek.
    2. Zweryfikować stan gniazd w głowicy. Powinny zostać oczyszczone z wszelkich zabrudzeń, a powierzchnie uszczelniające przy podkładkach muszą być w dobrym stanie.
    3. Śruby / jarzma mocujące należy dokręcić odpowiednim momentem lub/i kątem zgodnie z zaleceniami producenta. Jeżeli jest wymagane dokonać wymiany śrub na nowe. Zweryfikować czy gwint w głowicy nie są naciągnięte.
    4. Połączyć ze sobą wszystkie przyłącza hydrauliczne, zweryfikować ich szczelność, w razie konieczności wymienić uszczelniania na nowe . Sprawdzić dokładnie stan przewodów wysokiego ciśnienia.
    5. Sprawdzić stan uszczelnień złączy elektrycznych, a następnie dokonać ich podłączenia.
    6. Przed uruchomieniem silnika wymagana jest bezwzględna wymiana filtra paliwa. Dopuszcza się stosowanie jedynie oryginalnych filtrów lub ich wysokiej jakości zamienników (dla wtryskiwaczy Delphi filtry Delphi lub Purflux a dla pozostałych marek wtryskiwaczy filtry Delphi, Purflux lub Bosch).
    7. Upewnić się czy wszystkie wcześniejsze punkty są spełnione, czy układ paliwowy nie jest zapowietrzony i nie zawiera wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń lub opiłków.
    8. Układ paliwowy powinien być wypełniony olejem napędowym spełniającym ogólnie przyjęte normy.
    9. Usunąć ewentualne błędy z pamięci komputera.
    10. Przeprowadzić jazdę próbną, nie krótszą niż 30 - 50km.
     
  13. szachu41

    szachu41 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    19-05 11
    Postów:
    1 547
    Docenione treści:
    265
    Miasto:
    Ząbki
    Adres strony:
    Następny encyklopedysta... :D
     
    winetoo lubi to.
  14. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    Josep skąd to ściągłeś? Nie ma tam tego więcej?
     
  15. WOODOO

    WOODOO Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    25-08 14
    Postów:
    1 655
    Docenione treści:
    487
    Miasto:
    WWA
    Przecież te wszystkie jednopostowcy to aż w oczy kuje ustawka konkursu pod swoich...:rolleyes::bored:
    Firma stworzyła produkt ,,gówno,, to trzeba to jakoś wytłumaczyć- niby złym montażem itp.:D przecież nie przyznają, że sami sp...li temat:meh:
    Tu jest Polska, a wiadomo kto u nas konkursy wygrywa- podpowiem- ,,przyjaciele króliczka,,:p:D więc nawet nie chce się mi nacisnąć Ctrl+C i Ctrl+V ...:wtf:
     
    winetoo lubi to.
  16. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    Kuźwa a nagrody jakie zajefajne, kufajki z logo firmy, ja pitolę dopiero doczytałem, a kaleson nie dodajecie do kompletu? Sądziłem że może jakieś narzędzia bajeranckie abo prasa do wyrywania wytryskiwaczy co się zapiekły i nie chcą wyleźć z dziury a oni szmaty za pare groszy co pewno zostały się bo nikt nie chciał brać darmo co dawali gratis do podkładek pod szpryce.
     
    Auto.Klinika i toomii76 lubią to.
  17. szachu41

    szachu41 Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    19-05 11
    Postów:
    1 547
    Docenione treści:
    265
    Miasto:
    Ząbki
    Adres strony:
    W razie gdybym wygrał to wolę nowe wtryski do mojego Mondeo zamiast tej kurtki :D Pompę wymieniałem wcześniej, w razie co nawet układ wypłuczę żeby lipy nie było :D
     
  18. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    Co ty chciałeś dostać szachu?! Wtryski! W głowie chyba się tobie poprzewracało. Podkładki miedziane pod nie co najwyżej, jak dobrze pójdzie.
     
    szachu41 i shrek lubią to.
  19. shrek

    shrek Moderator Car Audio Grupa Wsparcia Technicznego

    Offline
    Dołączył:
    6-11 11
    Postów:
    3 296
    Docenione treści:
    1 275
    Miasto:
    Pyrlandia
    Adres strony:
    Etap pierwszy
    Po dobrej diagnostyce i stwierdzeniu że padły nam wtryski co w tym wypadku, przy tym układzie paliwowym jest prawie pewne ,że padły.
    Klient nastawiony przez mechanika ,siada z rodziną Przy stole i zaczyna się rodzinna narada:

    „Kochanie w tym roku wakacji nie będzie bo musimy naprawić autko
    Sprzedaj to gówno i kupmy jakiś samochód na raty…”


    Wariat pierwszy straciliśmy klienta zezłomował padaczkę i kupił na raty Hyundaia lub inną Kijankę ;)
    Przez kolejne 5 lat nie zawita do nas bo portfel będzie mu trzepało ASO

    Wariant drugi podejmuje decyzje o naprawie i prosi NAS mechaników, Panie zrób pan coś by dało się jeszcze pojeździć i było tanio..
    Nie chcąc stracić klienta podejmujemy karkołomną decyzje o naprawie złomka.
    Etap drugi
    Zakładając że pompa nie „opiłkuje” i układ paliwowy czysty nabywamy na zaprzyjaźnionym
    ASZ (Auto Samochodów Złomowanie) wtryski z innej padaki po wybraniu z posiadanych już 8 wybieramy 4 sprawdzone i sprawne w 50% wtryski nabywamy nowy filtr paliwa i 4 nowe podkładki
    Szlifujemy gniazda starając się nie nasypać do wnętrza „garnka” zbyt wielu opiłków
    Montujemy odpalamy i jak mamy cholerne szczęście które jest w tym wypadku nieodzownym (Czy w tym wypadku nas nie opuściło wiemy już przy demontażu wtrysków bo skoro wyszły bez prasy, breszki i innych pomocy naukowych ,To znaczy ,że je mamy znaczy szczęście ;) )

    Odpalamy i …. Zależnie od wyżej wspomnianego owego szczęścia cieszymy się w raz z klientem .. tym razem udało się ….

    Opis ma charakter poglądowy nie stanowi instrukcji i nie należy go wykorzystywać do naprawy pojazdów mechanicznych ,stanowi on tylko wolną myśl mechanika na kacu po przeczytaniu w/w tematu .Za wszelkie następstwa wczytania się w ten post, autor tematu nie ponosi odpowiedzialności.
    A jego przemyślenia i inne dane stanowią jego własność i tylko on jest administratorem swoich myśli zgodnie RODO .
     
    Ostatnio edytowano: 10-04 18
    MaciekZ, komar200, hiwat oraz 8 innych lubią to.
  20. winetoo

    winetoo Gaduła

    Offline
    Dołączył:
    18-03 14
    Postów:
    1 356
    Docenione treści:
    215
    Miasto:
    Radom
    O, i ten opis mnie się podoba shreku jak jasna chonena, gdybym był w jury to byś główną nagrodę dostał jak nic. Kaftan bezpieczeństwa z logo delfin oraz kalesony marki sony za dopłatą.
     
    Ostatnio edytowano: 10-04 18