• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Termostat zamknięty, a silnik nie może się nagrzać

Carma

Nowy
Dołączył
22.03.2025
Postów
4
Punktów
0
Witam,
problem w 1.9 TDI ATD 74kW. Bez znaczenia czy trasa kilka kilometrów czy 200 jak dzisiaj, a temperatura wzrasta maksymalnie do około 72-74 stopnie (wskazanie na vagu, a nie na zegarach). Wentylator w kabinie wyłączony, wentylator przy chłodnicy nie włącza się, brak wycieków, poziom płynu chłodzącego w normie, a wąż przy króćcu od termostatu zimny. Czy ktoś przerabiał już taki temat?
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4467
Porady
5
Punktów
1330
a jak wiesz, że zamknięty termostat?
jaką masz pewność, żer jest sprawny? wymieniałeś? jakiej firmy?

zmierz prawdziwą temperaturę. zegary i vag korzystają z tego samego czujnika.
 

Carma

Nowy
Dołączył
22.03.2025
Postów
4
Punktów
0
sugeruje się zimnym wężem przy termostacie,
termostat i czujnik były wymieniane na oryginalne, zrobiły ponad 30tyś km
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4467
Porady
5
Punktów
1330
sugeruje się zimnym wężem przy termostacie,
to nie jest dowód, tylko poszlaka :)

termostat i czujnik były wymieniane na oryginalne, zrobiły ponad 30tyś km

dla świętego spokoju wymień termostat- to największy podejrzany.
warto też sprawdzić temperature jakimś termometrem.

i pamiętaj, że te silniki słabą się grzeją.
 

PiweczkoPiwunio

SuperMechanior
Dołączył
30.03.2025
Postów
400
Punktów
-9
Wiek
47
Miasto
Gdańsk (PL) & Villach (AT)
U siostry w Merivie CDTI ten sam objaw. Nagrzać klekota ciężko jest, pomimo sprawności układu też był niedogrzany na krótkich odcinkach podczas obecnego sezonu pseudo zimowego. Temp na wskaźnikach zawsze w przedziale 70-80.
Zrób test, zasłoń cały pas przedni folią przyklejoną do maski i zderzaka, po prostu zasłoń cały zderzak z grillem tak, aby nie dostał powietrza. Zrób krótką rundkę gdzieś na prostej i wtedy zerknij, czy osiągnął 92-95° i czy włączył się wentylator.
Można pobawić się z osłoną kartonami lecz to czasochłonne w porównaniu z osłoną na chwilę choćby workami na śmieci.

Ps. Sądzę, że w 1.9TDI gdyby termostat faktycznie był zamknięty czyli pracuje mały obieg - znalazł byś uszczelkę spod głowicy na przednim siedzeniu już po 20 minutach dynamicznej jazdy po mieście w temp. otoczenia pow. +13. Termostat mógł się zawiesić powiedzmy w lekkim rozwarciu albo pracuje cały czas na pełnym otwarciu. Zrób ten szybki test z workami, najlepiej wystartuj z rana ld zimnego silnika. Oklej przód, odpal autko, odczekaj te 15-30sek niech układ stworzy ciśnienie dla oleju i rura do przodu. Przeciągnij go na wysokich obrotach kilka minut i patrz co się dzieje z temperaturą. Gdy dojdzie do poziomu równo 90°, zatrzymaj się, zostaw włączony silnik, otwórz maskę i czekaj aż załączy się wentylator. Gdy załączy się między 95 a 100 zdejmij folię ze zderzaka i zrób raz jeszcze identyczną rundkę. Wtedy napisz czy temperatura nagle spadła nazad do 70-80 czy utrzymuje się na poziomie około 90.

Jeśli natomiast wskaźnik przekroczy 105 a wentylator nie włączy się nie panikuj, nie wylaczaj silnika, odklej worki/folię i delikatnie na niskich obrotach zrób z jeden kilometr.

Po teście wszystko będzie jasne.
 
Ostatnia edycja:

Carma

Nowy
Dołączył
22.03.2025
Postów
4
Punktów
0
Dzięki za podpowiedzi... testów z zakrywaniem chłodnicy nie robiłem, termometrem też nie sprawdzałem bo nie mam. Wymieniłem termostat i teraz silnik osiąga wymaganą temperaturę i ją trzyma. Wniosek, że nie warto się sugerować "zimnym" wężem przy termostacie, przynajmniej w przypadku jak u mnie, gdzie jest on zaraz za chłodnicą i powietrze go schładza. Stary po wyjęciu był w pozycji zamkniętej, zatem usterka pewnie polegała na tym, że się dość szybko, przynajmniej częściowo otwierał.
 
Do góry Bottom