• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Trafic 2 problem z klimatyzacją

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
Witam, od pewnego czasu walczę z klimatyzacją w Renault Trafic 2. 2008r 2.0 dCi.
W aucie znajdują się dwa parowniki.
Po zatarciu kompresora wykonaliśmy płukanie całego układu, wymianę chłodnicy, osuszacza, kompresora i zaworu rozprężnego znajdującego się przy tylnym parowniku.
Problem się zaczął po wymianie dyszy dławiącej. Była ona zamontowana w przewodzie odwrotnie do kierunku przepływu (koloru niebieskiego z dwoma origami). Pewne jest że 3 lata wcześniej ktoś robił ta sama operacje.
Założyłem niebieska ale już zgodnie z kierunkiem przepływu czynnika.
Po nabiciu układu nie rozpręża dysza. Rurka powrotna z tylnego parownika zimna natomiast przed i za dysza ta sama temp.
Testowałem już kilka kolorów dysz. Czy jest możliwość że w tym Francuzie dysze montuje się odwrotnie do kierunku przepływu ?
Postaram się znaleźć jakieś zdjęcia jak była zamontowana.
Szukaliśmy też po szrotach podobnych rurek i w układzie z jednym parownikiem zamontowana była zielona odpowiednio do kierunku przepływu.
Serwis proponuje tylko nowy przewód cały że skręcona dysza więc nie wiadomo tak naprawdę co jest w środku i jak założone.

Jeśli ktoś przerabiał podobny problem proszę o pomoc.
Pozdrawiam
 

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
Kurde, już nie pamiętam jaka tam dysza szła ale chyba żółta z jednym oringiem jak w passacie i audi i wsadzamy w stronę parownika, czyli jak stoisz przed maską to po lewej koło filtra paliwa pchasz ją od siebie, do dyszy wchodzi wysokie ciśnienie a wychodzi już niskie rozprężone, podejrzewam że ktoś już zmienił ją kiedyś ponieważ zacierała się sprężarka i zatkało ją. Dla tego robi się co dwa lata serwis układu choćby po to aby wymienić część oleju zakwaszonego i zanieczyszczonego, podejrzewam że masz zapchane coś jeszcze np parownik, nie wiem czym płukałeś i czy dobrze osuszyłeś układ, jakie ciśnienia. Tak na marginesie, osobiście po takiej robocie uświadamiam klienta że trzeba za miesiąc przyjechać jeszcze raz na obsługę, to jest warunek gwarancji u mnie, nigdy się nie pozbędziesz płynu do płukania w 100% , dopiero jak pochodzi kilka dni, tygodni to zmieniamy olej na nowy i dyszę jeżeli jest.
Każda dysza powinna działać jak oczywiście wejdzie w rurkę:


 

Kris.79

SuperMechanior
Dołączył
1.05.2015
Postów
301
Punktów
186
Wiek
45
Miasto
Toruń

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
W trafficu z klimą z tyłu musi być okolo 1150g czynnika, będzie chodzić jak będzie nawet 500g, stawiam na zatkany uklad lub brak czynnika w ogóle, jakbysmy mieli zdjecie cisnien maszyny i poniary temperatury to mozemy dalej rozmawiac.
 

Kris.79

SuperMechanior
Dołączył
1.05.2015
Postów
301
Punktów
186
Wiek
45
Miasto
Toruń
Tak. Masz rację. Przy 500g. będzie chłodziła ale przy takiej ilości czynnika może być już taka sama temperatura przed i za dyszą dławiącą.
 

Kris.79

SuperMechanior
Dołączył
1.05.2015
Postów
301
Punktów
186
Wiek
45
Miasto
Toruń
To zależy gdzie sprawdzasz, u mnie katalog podaje 1150g.
Czynnik chłodniczy R134a
Olej sprężarkowy PAG 488
Czynnik chłodzący
(Bez tylnej klimatyzacji) 750 ± 35 (g)
Czynnik chłodzący
(Z tylną klimatyzacją) 1150 ± 35 (g)
Olej do sprężarki układu klimatyzacji
(Bez tylnej klimatyzacji) 220 ± 15 (ml)
Olej do sprężarki układu klimatyzacji
(Z tylną klimatyzacją) 230 ± 15 (ml)
 

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
Czynnika odpowiednia ilość, 950g, zdjęcia ciśnień zrobię niebawem jak auto przyjedzie na serwis.
Jeśli chodzi o temperaturę przed i za dysza to rurka robi się gorąca.
W tej chwili dysza założona odpowiednio strzałka w kierunku parownika.
Już nawet myślę żeby założyć tak jak wcześniej strzałka do kompresora. 3 lata było dobrze i nic się nie działo, tylko obsługę robiłem 2 lata z rzędu.
A co do przewodów to wszystkie w aucie wyciągnięte i porządnie wypłukane i próżnia oczywiście zrobiona łącznie to ze dwie godziny.

W aktualnej autodacie jest 950 +-35g

Zastanawiam się jeszcze bo przy demontażu starej dyszy był duży problem. Przez to że była odwrotnie włożona jej dłuższą częścią w przewód nie dało się wyciągnąć. Może lekko powierzchnia przewodu jest zadrapana i coś dysza nie siedzi jak powinna?
Chociaż kilka razy wyciągałem dysze i wkładałem inna i żadnych uszkodzeń nie było widać.
 
Ostatnia edycja:

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
Nie ma wiarygodnych danych w katalogach, ma być 1150 a nawet 1200, ile dane oleju na uklad, jakie cisnienia lp i hp?
 

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
Witam, mam auto na warsztacie, sprawdziłem ciśnienia na ciepłym silniku w temp ok 13/15 stC.
Zaraz po odpaleniu hp-10bar, lp-2
Jak pochodził trochę ustabilizowało się jak na zdjeciu. Hp-7,5 Lp-2.
Rurka Lp od tylnego parownika bardzo zimna, natomiast przed dysza i za dysza taka sama temp.
Na drugim zdjęciu pokazane jak dysza założona (przed naprawą była odwrotnie)
 

Załączniki

  • IMG_20200123_101906.jpg
    IMG_20200123_101906.jpg
    1 MB · Wyświetleń: 32
  • IMG_20200123_103222.jpg
    IMG_20200123_103222.jpg
    1,4 MB · Wyświetleń: 35

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
na pewno jest za niskie ciśnienie na hp, powinno być 10-15 a nawet więcej i może mało czynnika lub sprezarka w słabym stanie, zobacz może dysza jakaś wadliwa, tak czy inaczej powinno chodzić, z tyłu jest zawór rozprężny więc działa, a tu ewidentnie coś z dyszą lub zapchany, niedrozny parownik, zrób ze dwa razy obsługę tylko na razie nie dawaj oleju i zobacz ile oleju odzyska za pierwszym razem.
 

Manitoba1

SuperMechanior
Dołączył
23.11.2013
Postów
514
Punktów
41
Miasto
Psary
WWW
www.automototechnika.com
Dobij gazu do 1150 i zobacz jakie wtedy będą ciśnienia , również wydaje mi się że HP jak by trochę za niskie przy 15 stopniach
Kiedyś miałem tabelę dla R134a i przy sprężarce o stałej wydajności, tam było podane ciśnienie HP przy temp15,5 stopnia: min9.5 a max 13
 

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
Juz troche przerobiłem tych busów, vivaro, traffic, za kazdym razem jak jest slabe cisnienie to wina lezala po stronie sprezarki lub czynnika, nin to 10 bar i powyzej ok 15 czujnik wlacza wichurę, czekamy dalej...
 

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
N.O.R. a co z kolorem dyszy? Wyjąłem niebieska, na szrocie rozkręciłem jeden przewód i była zielona..
Kompresor nowy firmy Delphi. Oryginał nie był osiągalny.
Co do oleju to nowy kompresor był napełniony ok 160/170 ml, przy pierwszym nabiciu dołożyłem maszyną 60 ml.
 

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
Nie pamietam teraz jaki dokladnie tam kolor idzie, ale cos mi sie kojazy ze zolte z pojedynczym oringiem chyba typowe dla renowek audi i vw, na pewno oringiem w strone kabiny.
 

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
Po obsłudze odciągnięte 700g r134a i 42 g oleju.
Po złożeniu kolejnej dyszy brak zmian przy drugim odciagnieciu maszyna odciągnęła 30 g oleju.
Jest możliwość że przeladowania układu dlatego nie działa dysza? Po rozpięciu przewodu pływała w oleju.
Nor założyłem kompresor napełniony 160 ml pag i dołożyłem 70 ml maszyna. Suma tyle co fabryk nakazała.
Układ ma odpowiednią ilość oleju tylko może rozłożyć go na poszczególne czesci
 

N.O.R.

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
6.01.2016
Postów
286
Punktów
35
Miasto
Suwałki
Chodzi o to ze po plukaniu z ukladu nigdy sie nie pozbedziesz wszystkiego plynu i on miesza się z olejem, wlasnie dla tego tak uczepiłem sie tego parownika, zrob kilka razy obsluge i nie dawaj oleju, za kazdym razem odpal klime na niskich i wysokich obrotach, jak zacznie normalnie chodzic to dasz 20g oleju i bedzie dobrze.
Dysza oleju nie rozpręży, tylko czynnik, probowales mu dac większe obroty na klimie?
Odepnij przewody i postaraj sie przedmuchać parownik.
 
Ostatnia edycja:

ateluk

Bywalec
Dołączył
11.11.2019
Postów
60
Punktów
1
Kurde dziwne... Raczej preparatu nie ma w układzie, używam takiego co bardzo szybko wysycha o dodatkowo po płukaniu dmucham sprężonym powietrzem dłuższą chwilę.
Wygląda jak by rzeczywiście zatkał się układ ale w takim przypadku to jak napełniać olejem te układy?

I najważniejsze dysza.. wstawić zielona jak w innym przewodzie czy tak naprawdę nie ma znaczenia i każda spełni zadanie?
 
Do góry Bottom