• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Wymiana pompy sprzęgła w Citroenie C4 Picasso 2011 1.6 HDI

Parabol

Początkujący
Dołączył
23.07.2021
Postów
21
Punktów
0

Po zakupie samochodu zauważyłem, że pedał sprzęgła dosyć często nie odskakuje do końca po zdjęciu nogi. Przyzwyczaiłem się trochę do tego i z przyzwyczajenia zacząłem nawet odciągać go nogą. Po wielu innych naprawach i poważniejszych kwestiach w końcu postanowiłem sprawdzić co jest nie tak i okazuje się, że problem jest w miejscu łączenia pedału z pompą sprzęgła. Chodzi o przegub kulowy, który wciskany jest w gniazdo w pompie. Biały plastik się wyrobił i tam przeskakuje. Dobrze, że spojrzałem, bo jest o krok od wypadnięcia i wtedy nagle straciłbym sprzęgło. Kupiłem już odpowiednią pompę sprzęgła. W zasadzie mogę przełożyć samo gniazdo bo jest wyjmowane. Zapewne to rozwiąże problem. Jednak skoro kupiłem już całą pompę to pewnie warto byłoby ją wymienić w całości. Byłbym wdzięczny za wskazówki odnośnie tego jak najlepiej to zrobić i czy ta operacja nie wymaga jakiejś większej rozbiórki samochodu. Zauważyłem że pompa chyba powinna dać się łatwo wyjąć po przekręceniu całości. Jednak niestety nie do wnętrza samochodu tylko na zewnątrz. Czy dostanę się do niej od komory silnika a może jednak powinienem to zrobić od spodu samochodu? Po wymianie pewnie trzeba ją jakoś odpowietrzyć?

images.jpeg
 
Ostatnia edycja:

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
1162
Porady
1
Punktów
279
tak trzeba odpowietrzyć, jak każdy układ hydrauliczny.
wymiana? jest prosta jak umiesz i masz narzędzia :) czyli odkręcić starą pompę, przykręcić nową, odpowietrzyć. i jeździć.
 

Parabol

Początkujący
Dołączył
23.07.2021
Postów
21
Punktów
0
Narzędzi w tym przypadku to zapewne będzie trzeba bardzo niewiele. Tym się nie martwię. Czy umiem? Nie. Ale się nauczę i to zrobię.
Niedawno wykręciłem FAP i go wyczyściłem bo się zapchał i pojawiały się błędy. Zaprogramowałem jego wymianę w komputerze. Wcześniej wymieniłem uszczelnienie w pompce eloys, która to niby jest nienaprawialny a okazało się, że jest i to za kilka zł. Musiałem tylko wykręcić i odłączyć zbiornik. Przy okazji okazało się, że mechanik dolewał płynu kiedy zbiornik był pełny.
Proszę tylko o ewentualne wskazówki co być może oszczędzi mi sporo czasu. Chodzi o ten konkretny model samochodu.
 

Rys00

Boss regionalny
Dołączył
15.11.2010
Postów
335
Punktów
47
Wymiana w miarę prosta przeszkadza tylko serwo, zacznij od odłączenia wężyka zasilającego pompa - zbiorniczek tzn. zdejmij go przy pompce i podwiń do góry, nast. wyjmij drucik zabezpieczający rurke do wysprzęglika i wyjmij rurkę, odepnij pompkę od pedału sprzęgła, przekręć pompkę o ok 45 st. w lewo i pociągnij do siebie, zamontuj nową pompkę te same czynności tylko odwrotnie, poluzuj odpowietrznik, załóż na niego rurkę i drugi koniec włóż w zbiorniczek i pompuj pedałem sprzęgła aż będzie leciał płyn bez bąbelków, dobra okazja do wymiany płynu na nowy
Przed montażem rurki sprawdź czy nie zgubiłeś gumki uszczelniającej !!!
 
Ostatnia edycja:

Parabol

Początkujący
Dołączył
23.07.2021
Postów
21
Punktów
0
Dzięki. Mi właśnie udało mi się znaleźć dokumentację serwisową gdzie jest opisany proces wymiany. Wężyk zasilający pompkę każą odłączyć przy zbiorniczku a nie przy pompce. Pewnie dlatego, że wraz z pompką dostałem również ten wężyk, więc pewnie też wypada go od razu wymienić. Reszta zgadza się z tym co napisałeś oprócz obrotu przy wykręcaniu. Patrząc od zewnątrz trzeba to chyba zrobić w prawo. Na to wskazują też zaczepy na pompce. No chyba, że patrząc od wnętrza samochodu. Odnośnie odpowietrzenia to w dokumentacji jest to trochę bardziej skomplikowane i opisane dla kilku różnych rodzajów odpowietrznika, ale w zasadzie chodzi o to co opisałeś. Fajnie, że prosto i zwięźlę.
Serwo przeszkadza tak, że trzeba je wymontować? W instrukcji znalazłem takie czynności i trochę mnie to zmartwiło:
- demontaż-montaż wspornik akumulatora w pojeździe
- demontaż-montaż obudowa filtra powietrza w pojeździe
- demontaż-montaż osłona blaszana pod silnikiem w pojeździe
- odpowietrzanie obwód hydrauliczny sprzęgła
 

Parabol

Początkujący
Dołączył
23.07.2021
Postów
21
Punktów
0
W takim razie przetestuję swoją zwinność :(, ale najpierw muszę zaopatrzyć się w płyn hamulcowy i wężyk.
 

Rys00

Boss regionalny
Dołączył
15.11.2010
Postów
335
Punktów
47
Strony podałem dobrze zawsze od strony kabiny w kierunku jazdy prawa/lewa a nie stojąc do auta
Wężyk jak zdejmiesz na zbiorniku to raz wycieknie z niego płyn a dwa będzie on przeszkadzał w manewrach ale to nie ma znaczenia
Jeśli chcesz odkręcić serwo to są 2 możliwości od kabiny 4 nakrętki na 13 albo za serwem 2 od plastikowego dystansu i ten sposób bym polecał
serwa nie trzeba wyjmować wystarczy odchylić
Przy okazji sprawdź amortyzator i sprężynę przy pedale i tam powinno być dobrze nasmarowane
 
Do góry Bottom