• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

System diagnostyczny, najlepszy z najtańszych

PiweczkoPiwunio

SuperMechanior
Dołączył
30.03.2025
Postów
438
Punktów
77
Wszystkie układy bezpieczeństwa, czujniki i inne duperele gdy są w częściach w sklepach elektronicznych razem do kupy kosztują mniej jak dobra opona z felgą (stalową).
Dopiero po zamontowaniu ich na płytkach PCB i po oprogramowaniu są w cenach razy kilkadziesiąt albo kilkaset.
Wszystkie te układy o których mowa w swojej budowie są tak proste, że dla producentów samochodów nie mają najmniejszego znaczenia. Moim zdaniem w chwili produkcji gdy uzbraja się golasa o wszystkie te dobrodziejstwa - dokłada się maksymalnie od 1000 do może 2000 euro na auto.
Upchanie tej elektroniki (taniej jak barszcz) to była super wymówka do podniesienia cen samochodów.
Mało ludzi wie, że zbudowanie dobrego choćby ECU w warunkach domowych przy cenach z Alli kosztuje poniżej 600zł. Wystarczy znajomość fizyki, chemii, matematyki oraz języków C i Asm. Zbudujesz każdy sterownik lecz : ceny w UE stały się zaporowe i 95% twórców daje sobie na luz. Budowa czegokolwiek z reżimie cenowym UE mija się już z celem.
Nie zmienia to jednak faktu, że producenci samochodów mają własne fabryki, zaplecza i ludzi.

Golasa można uzbroić o wszystko 100x taniej, aniżeli producent auta sobie życzy.
System radarowy spowalniający auto gdy poprzedzające zaczyna hamować można zbudować nawet na procesorach Atmega.
Całość w każdym samochodzie opiera się tylko i wyłącznie na czytaniu informacji z czujników i sterowaniu urządzeniami według zaprogramowanych trików. Czujnik radarowy oblicza w ciągu jednej sekundy kilkanaście razy odległość do poprzedzajacego pojazdu. Ściśle porownuje ją z prędkością pojazdu w którym działa. Program cały czas działa na zasadzie: czytaj, porównaj, wykonaj jeśli...
i te jeśli jest kluczowe. Najczęściej jest to kilkadziesiąt linii kodu w jakiejś bibliotece.
Jeśli auto z przodu zwolnia (tak, zwolnia a nie zwalnia) - oblicz jak szybko to robi i reaguj. Reaguj znaczy odetnij elektrykę pedału gazu - czyli nie przyspieszaj oraz depnij w pompkę układu hamulcowego (hamuj). Sądzisz, że budowa elektrycznego jakby silniczka krokowego który przyciśnie za Ciebie pedał hamulca kosztuje miliony???

15 lat temu Atmega8 kosztowała 1zł a Atmega16 2zł. Najdroższe były Atmegi32 w cenie około 5zł.
Dzisiaj, na zachodzie taniej kupisz drona zabawkę z Atmegą w środku + całą inną elektroniką sterująco/zasilającą aniżeli wszystkie te komponenty osobno w polskim sklepie z elektroniką.
 
Ostatnia edycja:

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4510
Porady
5
Punktów
1373
Wszystkie układy bezpieczeństwa, czujniki i inne duperele gdy są w częściach w sklepach elektronicznych razem do kupy kosztują mniej jak dobra opona z felgą (stalową).
Dopiero po zamontowaniu ich na płytkach PCB i po oprogramowaniu są w cenach razy kilkadziesiąt albo kilkaset.
tylko zapomniałeś o jednym: bezpieczeństwo i certyfikacja.

uczyłem się jak to wygląda dla elektryki w kabinie. przykładowo niech to będzie przełącznik nadmuchu w kabinie, taki zwykły guziczek. po ustaleniu wymiarów, prądów, kształtów i tak dalej wykonywany jest wstępny projekt a później prototyp. sprawdzane jest dosłownie wszystko: czy się nie spali, co będzie po przeciążeniu, uderzeniu, wypadku, tyoksyczność itp, itd. dopiero po tym jak przejdzie wszystkie testy dostaje certyfikat bezpieczeństwa- czyli możliwość montażu w pojeździe. i dopiero teraz można produkować i montować.
przy jakiejkolwiek zmianie zaczynamy zabawę od nowa. i nieważne, że na nawiewie są 3 identyczne przyciski z różnym symbolami- to są różne przełączniki. wystarczy zmienić kolor podświetlenia i to zupełnie inny produkt wymagający pełnej procedury.
to między innymi dlatego producenci montują wszędzie na siłę ekrany dotykowe. jeden tablet załatwia ileś tam przełączników i wskaźników. do tego można tą samą część zamontować w kilkunastu różnych modelach.

to było tylko o głupim guziczku. teraz pomyśl o bardziej skomplikowanych podzespołach. a o układzie hamulcowym boje się myśleć :)

(...) Sądzisz, że budowa elektrycznego jakby silniczka krokowego który przyciśnie za Ciebie pedał hamulca kosztuje miliony???

(...) 15 lat temu Atmega8 kosztowała 1zł a Atmega16 2zł. Najdroższe były Atmegi32 w cenie około 5zł.

więc za to się płaci. żeby ci silniczek krokowy przycisnął prawidłowo pedał hamulca. przy skali produkcji idącej w miliony trzeba myśleć też o papierach a nie tylko lutować procesorki w garażu :)

jesteś trochę jak ten dziadek co wymyśli własny system przeciw-wystrzałowy w kaszlaku. przewiercił felgi, zamontował piloty od zdalnie sterowanych zabawek w felgach. na kolumnie kierowniczej tarcza hamulcowa od roweru. w momencie spadku ciśnienia kierownica się blokowała żeby nie wjechać do rowu.
cholera, akurat nie mogę znaleźć filmiku. może ktoś pomoże?
 

PiweczkoPiwunio

SuperMechanior
Dołączył
30.03.2025
Postów
438
Punktów
77
Zapomniałeś dodać, że gdy pęknie i rozleje się wspaniały wyświetlacz dotykowy to zamiast włącznika za 50zł dasz za ekran 1000 + ze 300 za adaptację. Ilość potrzebnych w samochodzie przycisków można w pamięci zliczyć w kilka sekund. Rreszta to wymysły i chore twory.
Ekrany i ilość przycisków można zastąpić zwykłym wyświetlaczem i dosłownie czterema przyciskami: MENU, OK, +, - , EXIT
Rozumiem też, przepisy bezpieczeństwa lecz chińskie tanie wozy jakoś bez problemu dostają homologację.
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4510
Porady
5
Punktów
1373
Zapomniałeś dodać, że gdy pęknie i rozleje się wspaniały wyświetlacz dotykowy to zamiast włącznika za 50zł dasz za ekran 1000 + ze 300 za adaptację.

nie zmieniaj tematu co jest lepsze: dotyk czy fizyczny przełącznik tylko odpisz czy widzisz różnicę pomiędzy amatarką a masową produkcją?

Rozumiem też, przepisy bezpieczeństwa lecz chińskie tanie wozy jakoś bez problemu dostają homologację.
jeżeli spełniają warunki to dlaczego nie :)
 

blayders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
10.10.2018
Postów
2218
Porady
1
Punktów
495
Miasto
Podkarpacie
@PiweczkoPiwunio To co ty chcesz uprawiać na ten moment przejdzie tylko jeszcze w krajach trzeciego świata . Nawet chiny wyciągnęły wnioski i w kwestiach bezpieczeństwa i procedur idą w kierunku Europy .
Ciebie interesuje to by twój samochód był tani w zakupie i tani w naprawach . Na cała resztę lejesz ciepłym moczem . Masz w powiazaniu to jak samochody zachowa się podczas wypadku no bo ty jeździsz ostrożnie , ze systemy oczyszczania spalin to zbędna rzecz i powinniśmy lać dalej benzynę z ołowiem bo ołowica (taka choroba} to wymysł ekologów .
 

PiweczkoPiwunio

SuperMechanior
Dołączył
30.03.2025
Postów
438
Punktów
77
Qu...va!
Ogarnijcie się!!
90% z Was nigdy w życiu nie wejdzie do salonu po nowe Audi/BMW/MB z najwyższej pułki. I jeszcze bronicie ten wyzyskowy syf??
Na serio myślicie, że wyprodukowanie Audi A6 kosztuje 350.000zł a RS6 450.000-500.000??
No to Świątecznie życzę dalej zap....alać u nich w fabrykach za 800-1000€
Widocznie, Polak od tego jest. Ma produkować a nie kupować. Wstyd i hańba - pokładać wiarę w każdy marketingowy kit/mit. Unii się udało. Wyhodowali sobie niezłych roboli. Włoscy politycy mieli rację mówiąc o Polsce, że to nie NARÓD tylko ZAWÓD. Robol/sprzątaczka.
Z jednej strony tanio produkuje bogatej Europie a z drugiej zgarnia każdy smieć (sprowadzanie starych zajechanych gratów, używanych ciuchów, śmieci, poleasingowego sprzętu itp. itd.). Potem jeszcze prawie wszyscy mówią że tak ma być i że jest dobrze. No śmieciarze... z ilorazem inteligencji zwykłych żab. Pora przestać bronić "klasę robotniczą". Daję sobie łapkę u łokacia upitolić, że gdyby na Polakami stał ktoś z batem - też krzyczeli by że "SM" jest cacy.
Naród skończony - pod każdym względem.
Gdy pracowałem za granicą w 2002 i kupowałem właśnie Polo, kosztowało w przeliczeniu 57000zł. Pensja w stoczni w Gdańsku wynosiła wtedy 1200zł netto. Widocznie tak miało i ma być.
Zatem, mokrego poniedziałku każdemu życzę.
Świętujmy...
 
Ostatnia edycja:

blayders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
10.10.2018
Postów
2218
Porady
1
Punktów
495
Miasto
Podkarpacie
@PiweczkoPiwunio Ty idąc do salonu chciałbyś za samochodu zapłacić tyle ile kosztują materiały do wytworzenia jego . A gdzie koszt zaprojektowania który liczony jest nie w milionach a w miliardach euro ( mam kolegę który jest projektantem w bentley'u i homologacja/patenty/certyfikaty itd. np jednego zamka drzwi to jest nawet 1 000 000 euro by produkt mógł był używany na terenie EU } , koszt przystosowania lini produkcyjnej do składania danego modelu samochodu , koszt reklamacji , naprwaw gwarancyjnych , koszt promocji itd.

To tak jak byś chciał porównywać koszt biletu na film np. Avengers w kinie w Warszawie 30zł z kinem w Mogielnicach 18 zł . Przecież to ten sam film a te chytre warszawiaki chcą 12 zł więcej .
 

PiweczkoPiwunio

SuperMechanior
Dołączył
30.03.2025
Postów
438
Punktów
77
Zanim cokolwiek jeszcze powiecie, najpierw przeanalizujcie:
1. od kiedy producent danej marki istnieje
2. jaki jest jego dochód z ostatnich 10 lat netto
3. jakie zyski osiągają te firmy w skali 1 roku
4. ile kosztują rączki do pracy w krajach spoza UE
5. które kraje zwalniaja te firmy z podatków i od jak długiego czasu
6. ile kosztują wyprodukowane komponenty do samochodów w chińskich fabrykach

Miliardy EURO na badania?
Arcy ciekawostka bo według słów samego dyrektora jednego z działów VAG odpowiedzialnego za bezpieczeństwo aut na badania Skody Octavii w roku 2022 firma wydała niespełna 700 tys. EUR. 3/4 tej kwoty poszło na rozbijanie o ścianę prototypów.
Ile to jest 700 tys. EUR?
20 sztuk gotowej do sprzedaży Octavii?

Ps. Tylko jeden członek firmy VW (Blume) zarobił w 2023 roku prawie 10 milionów EURO.
Przychody z III kwartałów 2023 roku w VW wynoszą ponad 235 miliardów EURO. Rok wcześniej podobnie. Zyski netto dla rad nadzorczych liczone są w miliardach EUR. A teraz proszę Was - wykopcie mi ten kryzys motoryzacyjny naganiany medialnie w celu ciągłych podwyżek cen samochodów.
Ludzie ogarnijcie się. Karmią Was takim kitem, że niebawem małpkami zostaniecie.
A na foto kryzys cieplarniany i mega ocieplenie.
W którym miejscu 85% planety tu szusza??
W ubitych medialnie głowach??
1000015186.png
Jakim cudem topnieją lodowce przy -35 / -40 / -50 gdy 2/4 planety to wielka zima??
Znajomy leciał ostatnio z Madrytu na Florydę. Na wysokości przelotowej zwykłego BOŁNINGA jest temperatura na poziomie -45°C a cztery kilometry niżej +30°C. Ekrany w zagłówkach wyświetlają to info a samolot leciał pasem lekko nad równikiem.
Susza jest, to prawda ale w pasie równikowym a reszta jest w mediach, aby Was "pupcyć" ekologią. Na panelach słonecznych już się przejechaliśmy.

Pozdrawiam tych, którzy kupili sobie elektryczne wozy za 200-300-400 kilo talarów polskich.

DALEJ ZATEM BROŃCIE TEN USTRÓJ. OD TEGO JESTEŚCIE.
 

Gorzowiak

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
8.05.2023
Postów
449
Punktów
169
Miasto
Gorzów Wlkp
Ps. Tylko jeden członek firmy VW (Blume) zarobił w 2023 roku prawie 10 milionów
Każdy ma prawo zarabiać, ty również bierzesz 1000 zł za cztery godziny pracy i nie widzisz nic złego w tym, że ktoś pracuje na to 40 godzin. Koncerny farmaceutyczne zarabiają dużo więcej niż motoryzacyjne a mimo to kupujesz leki jakie musisz i nie negujesz , że ich produkcja jest bardzo tania. To jest hipokryzja.
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4510
Porady
5
Punktów
1373
A na foto kryzys cieplarniany i mega ocieplenie.
może wyjdź z piwnicy i rozejrzyj się po świecie na zewnątrz. czy możesz sobie przypomnieć PRAWDZIWĄ zimę ze śniegiem po kolana i temperaturą na poziomie -20 w ciągu dnia?

Znajomy leciał ostatnio z Madrytu na Florydę. Na wysokości przelotowej zwykłego BOŁNINGA jest temperatura na poziomie -45°C a cztery kilometry niżej +30°C. Ekrany w zagłówkach wyświetlają to info a samolot leciał pasem lekko nad równikiem.
1. tak to działa. chyba nie skończyłeś nawet fizyki na poziome podstawówki bo bredzisz głupoty :)

tutaj mały wykresik
1745228003275.png

i jeszcze jedno. samoloty nie latają na wysokości 4 kilometrów. normalna wysokość przelotowa to 12km. ciekawostka: concord latał jeszcze wyżej 18km.
 

blayders

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
10.10.2018
Postów
2218
Porady
1
Punktów
495
Miasto
Podkarpacie
Jeśli pamiętasz dawne czasy to zimy u nas były takie ze śniegu było czasami po metr . Te zimy dalej są ale klimat się przesunął i takie zimy są w USA a u nas łagodne z USA . Więc ci co krzyczą ze klimat się zmienia po części maja racje tylko ze jak pododajesz i po odejmujesz to z cale globu to wszystko się bilansuje .

Jeśli to taki dochodowy biznes to w czym tkwi problem , stwórz markę i sprzedawaj samochody albo mieszkania z marzą 40% . Nie widzisz jednej rzeczy ze tysiące próbowało produkować samochody a tylko garstka przetrwała . Dlaczego ?? bo dzięki tej wysokiej marzy maja poduszkę finansową i gdy jest gorszy rok a takie też się zdążają ze firma wychodzą na grubym minusie na poziomie miliardów euro to maja czym to zbilansować . Ty tylko patrzysz na te lata gdzie zyski były rekordowe .
 
Do góry Bottom