• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Prokurator za tuleję?

Alpari

SuperMechanior
Dołączył
28.06.2017
Postów
340
Punktów
129
Wiek
49
Miasto
Dąbrowa Górnicza
WWW
alpari.auto.pl
Oczywiście ten sam materiał.
Tu trochę przesadziłeś. oczywiście stal na blachy i tuleje to niby to samo tworzywo zwane stalą, ale np. na tuleje stosuje się 42CrMo4 (dobre właściwości mechaniczne bez obróbki) lub np. 16HG (wymagają nawęglania). Na blachy walcowane na zimno stosuje się np. DC01, DC01EK, HC260LA itd. Jest tego masa, ale nigdy na tuleje nie będzie tego samego materiału co na blachy, a co za tym idzie właściwości mechaniczne będą się różnić.

Mnie bardziej interesuje inna sprawa. Odporność na korozję. Tuleja toczona może korodować na powierzchni. Taka nawijana może korodować między warstwami. Podobnie jak rdzenie stojanów alternatorów. Jak zaczną korodować to potrafią rozerwać obudowę alternatora i zatrzeć wirnik. Przykład Fiata Punto 1.2 8V. A co jak podobnie zacznie pęcznieć z powodu korozji tuleja nawijana?

Niestety nie znamy przesłanek, które spowodowały zastosowanie takiego rozwiązania. A znając ewolucję konstrukcji wielu elementów zmierzających bardziej w stronę szybkiego zużycia niż długowieczności to może okazać się, że tu jest podobnie. Szkoda, że nie ma kogoś od floty takich pojazdów bo mógłby wtedy powiedzieć od strony praktycznej co jest bardziej wytrzymałe lub wyników badań jednego i drugiego rozwiązania, co mogłoby teoretycznie wskazać co wypada lepiej
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16264
Punktów
3311
Wiek
42
Miasto
PZ
Raczej niewiedza forum i chęć pójścia na skróty.
Jedynie @Psikuta1994 coś sensownego napisał. Miał w rękach widział i montował "nawijane".

A Ty @arni_poznań nie miałeś Ivecoskiej w ręce i nie równałeś jej z toczonym zamiennikiem Fasta. A gadasz. :)
...ale może się obronisz tłumacząc heńkowi która tuleja będzie bardziej wytrzymalsza.
100 gramowa toczona czy 100 gramowa "nawijana"? Oczywiście ten sam materiał.
Nie wytłumaczę bo nie wiem od czego to jest:D
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
W Carsie patrzę oryginał też jakiś spękany w środku.
Jadę do ASO w ASO też pęknięcie jak chu. Chłop mówi jak pęknięta, przecież widzi Pan że nową z pudełka Panu wyciągnąłem..Ogląda, świeci on żadnego pęknięcia nie widzi..mówię dawaj Pan drugą...sapał, sapał poszedł po drugą. Przynosi drugą, otwieram, patrzę a tu też kur. pęknięta :D Chłopu już nawet nic nie mówiłem...wybrałem najmniej popękaną i nara.

No i co Wy na to? Dlatego mnie od początku śmierdział temat, bo niemożliwym jest żeby dwa oryginały te pierwsze były pęknięte. Co śmieszne tuleje z trzech różnych źródeł i trzy różne opakowania, bo widać że produkcje z różnych okresów.

@Psikuta1994 mówisz do Punta byś jej nie założył?
@matus1014 u Ciebie na warsztacie też do śmietnika taka tuleja?
@Autoelektronika
Oddałbym albo wyrzucił do kosza i kupił nową
Aha.

To jest tak jak @Alpari pisał ta tuleja to bardziej na zasadzie "łożyska" działa.
Przez nią przechodzi śruba szesnastka 10.9 więc w razie czego też ta śrubka coś trzyma.
Natomiast tuleja z dwóch stron wchodzi w gumowe silentblocki, które pochłaniają znaczną część energii.

No looknijcie sobie jak wygląda najlepsza tuleja z 5. I nie dość że ma skazę w środku...to kur. po wyjściu z ASO jak się przyjrzałem bliżej...to skaza znika po czym na samym jej końcu pojawia się jako delikatne delikatne "pęknięcie" przez całą tuleję od góry do dołu. Masakra jakaś.

A temat powstał...bo po trzech dniach oczekiwania macie wreszcie na stole taką "PĘKNIĘTĄ" tuleję, samochód na podnośniku. Wszystko przygotowane brakuje tylko tulei. Klient od tygodnia pyta o samochód...a w kolejce już stoją następni. Ta Nasza z wątku akurat jest dostępna od ręki. Tylko co jak trzeba czekać trzy dni i dostępna tylko przez serwis.
Więc heniek nie taki zły ;

@arni_poznań Ty podjudzaczu :D ;)
 

Załączniki

  • TULEJOWA.jpg
    TULEJOWA.jpg
    587,4 KB · Wyświetleń: 25

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
867
Punktów
160
Wiek
27
W tej sytuacji bym to zamontował. Paradoks polega na tym że nawet dzisiaj składałem taki zestaw do Iveco, nawet nie zwracam uwagi na środek tej tulejki po prostu wbijam między dwie te plastikowe tuleje . Robię tego setki rocznie sworznie i tuleje dziadostwo jakich mało najgorszy syf ten zawias choćbyś dał nowe i oryginalne to i tak długo nie pochodzi bo to Iveco .
 

Psikuta1994

SuperMechanior
Dołączył
21.05.2020
Postów
1361
Porady
1
Punktów
321
Wiek
31
Z całą szczerością, jeszcze nie spotkałem się nigdy z takim pęknięciem ,na zwijanej warstwowo tulei . Nawet w przypadku IVECO - jak tylko się dorwę do jakiegoś to odrazu zrobię zdjęcie i podeślę tutaj , najbardziej mnie zastanawia ,jak wyglądała w twoim przypadku ta ,którą zdemontowałeś czy też było takie pęknięcie .
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
W tej sytuacji bym to zamontował
Dobra, refleksja. W szachach bardzo dobra cecha. Zresztą w życiu też ;

nawet nie zwracam uwagi na środek tej tulejki po prostu wbijam między dwie te plastikowe tuleje
BINGO :)

Robię tego setki rocznie sworznie i tuleje dziadostwo jakich mało najgorszy syf ten zawias choćbyś dał nowe i oryginalne to i tak długo nie pochodzi bo to Iveco .
:D : )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Matus to co mówisz że byś tego nie zamontował : ))))))))) Wcześniej, wyżej w poście :D Czyli jednak montujesz te popękane? Ale te heńkowe z posta to do kosza wyrzucasz :D ;; ))))) Aha


jak wyglądała w twoim przypadku ta ,którą zdemontowałeś czy też było takie pęknięcie .
...ale tu masz pół bańki kilometrów i dekady pracy z wyjeb. silentblockami...tu nie ma adekwatności :) - tak se myślę ;
jeszcze nie spotkałem się nigdy z takim pęknięciem ,na zwijanej warstwowo tulei
No, widzisz. Tu masz 5 sztuk z 3 różnych źródeł :) OEM Orginał :) Z ASO bezpośrednio dwie spękane
 

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
867
Punktów
160
Wiek
27
Dobra, refleksja. W szachach bardzo dobra cecha. Zresztą w życiu też ;


BINGO :)


:D : )))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) Matus to co mówisz że byś tego nie zamontował : ))))))))) Wcześniej, wyżej w poście :D Czyli jednak montujesz te popękane? Ale te heńkowe z posta to do kosza wyrzucasz :D ;; ))))) Aha



...ale tu masz pół bańki kilometrów i dekady pracy z wyjeb. silentblockami...tu nie ma adekwatności :) - tak se myślę ;
Automatyczne połączenie postów:


No, widzisz. Tu masz 5 sztuk z 3 różnych źródeł :) OEM Orginał :) Z ASO bezpośrednio dwie spękane
Na to wychodzi że montuje nieświadomy, no bo po kiego grzyba patrzeć w środek tej tulejki? Zawsze biorę oe z Iveco trzeba być już dobrze zboczonym żeby zagladac w dziurę oryginalnej tulei :)
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
Na to wychodzi że montuje nieświadomy, no bo po kiego grzyba patrzeć w środek tej tulejki? Zawsze biorę oe z Iveco trzeba być już dobrze zboczonym żeby zagladac w dziurę oryginalnej tulei
No, kur. cały czas to mówię...nawet tak do Ciebie pisałem...
ja wszystko co zakładam sprawdzam dwa razy latarką, a nawet 3. Kto tam Ci będzie zaglądał w oryginalną tulejkę z pudełka latarką...jak to i tak idzie do klienta. Ważne, że z wierzchu wygląda dobrze i gitara.

@matus1014 jest to normalne..
..ale jeżeli to montujesz dla siebie pod siebie...do motocykla którym za chwilę będziesz leciał 250 km/h to sprawdzasz to trzy razy latarką :)

Więc, wiesz...ten temat...ja rozumiem doskonale dwie strony....tylko nie wiem dlaczego piszesz... :D
Nie trzeba być specjalistą,ja bym takiej w swoim warsztacie nie założył.
a za chwilę....
Na to wychodzi że montuje nieświadomy, no bo po kiego grzyba patrzeć w środek tej tulejki?
Matus to nie jest nic nadzwyczajnego :)

Nikt nie patrzy :) chyba że latasz motorem dwie paki...wtedy warto sprawdzić...zajrzeć latarką ;
Żeby nie było, ja nie latam. Raz się wyjeb. na plecy i mi się odechciało "świec" ;
 

Alpari

SuperMechanior
Dołączył
28.06.2017
Postów
340
Punktów
129
Wiek
49
Miasto
Dąbrowa Górnicza
WWW
alpari.auto.pl
Robię tego setki rocznie sworznie i tuleje dziadostwo jakich mało najgorszy syf ten zawias choćbyś dał nowe i oryginalne to i tak długo nie pochodzi bo to Iveco .
Tak jak pisałem. Niekoniecznie to rozwiązanie może być optymalnym pod względem wytrzymałości. Może być akurat optymalnym pod względem jej ograniczenia. I przynajmniej interes tulejowy się kręci
 

Autoelektronika

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
30.09.2015
Postów
4590
Punktów
1368
heniek jestes mi autorytetem,winien jestem brac z Ciebie przykład,szacun ze rozwaliles taki temat
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
:D
(przynajmniej na tulei już się nie wyłożycie) :D
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16264
Punktów
3311
Wiek
42
Miasto
PZ
Ja nadal nie wiem o jakie tulejki chodzi:) kiedyś pamiętam że mieniałem tulejki chyba plastikowe w Iveco od piór resorów ale metalowe?
 

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
867
Punktów
160
Wiek
27
Ja nadal nie wiem o jakie tulejki chodzi:) kiedyś pamiętam że mieniałem tulejki chyba plastikowe w Iveco od piór resorów ale metalowe?
Masz górny i dolny wachacz , są cztery tuleje ,dzielone w połowie plastikowe i przez środek przechodzi ta tulejka metalowa.
 

arni_poznań

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.11.2010
Postów
16264
Punktów
3311
Wiek
42
Miasto
PZ
Masz górny i dolny wachacz , są cztery tuleje ,dzielone w połowie plastikowe i przez środek przechodzi ta tulejka metalowa.
A to z przodu to jeszcze nie robiłem

Ale to co z tego że by ta tulejka pękła? :D że niby co by się stało? Nic
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
@arni_poznań specjalnie dla Ciebie na zakończenie tematu ; schemat na dobranoc

Mówisz @matus1014 że wymieniasz tego setki tak padają jak muchy te Iveca. Nie sądzę przyjacielu.

Tylko jak kierowca ma w dup. wszystko bo i tak płaci szef, to wyłapuję co większą dziurę...tym bardziej że samochody dwukrotnie przeładowane. Więc tak to wygląda.

Ja wiem co ja wyprawiałem firmowymi samochodami. Camel Trophy to przy tym była dziecinada.
 

Załączniki

  • plastikowaStuleja.jpg
    plastikowaStuleja.jpg
    216,8 KB · Wyświetleń: 19

matus1014

SuperMechanior
Dołączył
14.02.2019
Postów
867
Punktów
160
Wiek
27
@arni_poznań specjalnie dla Ciebie na zakończenie tematu ; schemat na dobranoc

Mówisz @matus1014 że wymieniasz tego setki tak padają jak muchy te Iveca. Nie sądzę przyjacielu.

Tylko jak kierowca ma w dup. wszystko bo i tak płaci szef, to wyłapuję co większą dziurę...tym bardziej że samochody dwukrotnie przeładowane. Więc tak to wygląda.

Ja wiem co ja wyprawiałem firmowymi samochodami. Camel Trophy to przy tym była dziecinada.
Mowa jest o tym wachaczu. Przyjacielu .
 

Załączniki

  • Screenshot_2024-09-25-23-12-44-750_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-09-25-23-12-44-750_com.android.chrome.jpg
    290,1 KB · Wyświetleń: 13

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
Aaaa ten wahacz.
...ale ten to do Picanto dobry, a nie do Iveca.
To ja się nie dziwię, że się ich tak biedny narobisz ;) wahaczy.
 

heniek1000

SuperMechanior
Dołączył
15.11.2017
Postów
3114
Porady
4
Punktów
375
A żem się kuna narobił. Cały dzień wybijanie sworznia...palniki młoty cuda wianki i nawet za wiele rdzy nie było "w środku".
Na usprawiedliwienie mogę tylko dodać, że to fabryczne kilkunastoletnie sztuki po kilkaset tysięcy km. Masakra.

Dobrze, że żem wyciągnął wahacz, to drugą część sworznia w 3 osoby młotem 15kg po rozgrzaniu się wybiło za 10 razem. I prawie zero rdzy w środku. NA SAMOCHODZIE NIE MA OPCJI NIE MA TAKIEJ OPCJI ŻEBY TO WYCIĄGNĄĆ.

Szkoda, że tutorialu z tego nie zrobiłem ;) tylko że to nuda..dla zawodowców..ale mam lepszą wisienkę...Drążek skrętny Iveco Daily nikt tego nie chce robić...
Zrobimy od A do Z ;)
 
Do góry Bottom