• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Problem z turbiną Opel Astra h 1.7 CDTI (Błąd P0234)

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam,

na początek chciał bym wszystkich serdecznie powitać. Od od trzech tygodni jestem posiadaczem Opla Astry 3 h GTC CDTI (1.686 diesel, 188 000km, 100KM, Z17DTH) i od kilku dni mam problem z turbosprężarką.

Ostatnio, kiedy robiłem dłuższa trasę, przy prędkości 120 km/h, silnik stracił moc a na desce zapaliła się kontrolka (Pomarańczowa) samochodu z kluczem. Po odpuszczeniu gazu ikonka zgasła po kilku sekundach a silnik odzyskał moc. Po kilku godzinach przeprowadziłem test na niższym biegu piłując silnik i ponownie zapaliła się kontrolka a silnik stracił moc. Komputer pokładowy pokładowym zarejestrował błąd P0234. Problem występuje gdy obroty silnika sięgają mniej więcej 3200 rpm.

Przeczytałem kilka tematów i zdaje sobie sprawę że zadawanie pytań to troszkę wróżenie z fusów dlatego próbuje podejść do tematu z innej strony. Przeprowadziłem test w dwie strony na autostradzie. W jedną stronę z dość agresywnym przyśpieszaniem i w drugą stronę łagodna jazda. Przy pierwszym przejeździe tuż po wjechaniu na autostradę zapaliła się kontrolka, natomiast w drodze powrotnej się nie zaświeciła. Podczas przejazdów logowałem kilka parametrów silnika aby potem poddać wyniki analizie :) jednak marny ze mnie analityk takich parametrów. Dlatego chciał bym się z wami podzielić przygotowanymi wykresami oraz prosić o ewentualną opinię czy wskazówki.

Przejazd z kontrolką


Przejazd bez problemów


W przypadku pierwszego wykresu ciekawi mnie zamrożenie komunikacji o 19:25:51 do 19:26:04. Widać jak w tym przedziale parametry odczytywane przez OBD się nie zmieniają natomiast prędkość logowana przez GPS rośnie.
Na skali po lewej mamy prędkość natomiast po prawej ciśnienie.

Ciekaw jestem gdzie umieszczone są czujniki określane mianem "Turbo Boost & Vacuum Gauge" oraz "Intake Manifold Pressure", czy dysponujecie jakimś schematem silnika na którym umieszczono te czujniki?
Czy znacie jakieś metody diagnostyczne turbiny?

Pomiarów dokonałem z wykorzystaniem adaptera OBD2 BT oraz aplikacji Torque.

Robiłem też test na biegu jałowym i kontrolka się nie zapalała przy dużych obrotach. Starałem się obejrzeć to co mogłem, jednak nie udało mi się nic wychwycić. Mam za to kilka zdjęci Turbosprężarki, które udało mi się zrobić. Jedyną niepokojącą rzeczą jest obecność oleju na obudowie, czy to o czymś świadczy?



Co o tym sądzicie ?

Pozdrawiam.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Dziś zamontowałem nowy zawór oraz przeprowadziłem testy na autostradzie. Podczas testu nie odnotowałem żądnych problemów. Mam nadzieje że problem został rozwiązany.

Serdecznie wszystkim dziękuje za dotąd udzieloną pomoc. :)
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam,

po kilku miesiącach mam małą aktualizację. Mniej więcej do grudnia (~10 000 km) błąd pojawił się ~cztery razy. Byłem u specjalisty zajmującego się regeneracją turbin. Wedle jego opinij turbina pompuje poprawnie, a sam problem może mieć przyczynę w innym miejscu.

Ciekawe rzeczy zaczęły się dziać, gdy temperatury spadały poniżej zera. Każdego ranka, gdy temperatura była w przedziale (-5, -10) w dużej części przypadków po wjeździe na autostradę dostawałem błąd. Natomiast w ciągu dnia, gdy temperatura była dodatnia, błąd nie występował.

Takie same objawy zauważyłem podczas dłuższej podróży (350 km). Przez całą drogę temperatura była ujemna (-5, -7) a błąd pojawiał się dość często przy przyśpieszaniu, a nawet stabilnej jeździe. Przy prędkości 120 km/h na biegu szóstym błąd pojawiał się po kilku minutach jednostajnej jazdy. Natomiast przy tej samej prędkości (110 - 120 km/h), lecz na biegu piątym można było spokojnie jechać. Problemy pojawiały się przez całą podróż. Zrobiłem mały test na postoju ze zwiększonymi obrotami i mam wrażenie, że gruszka reagowała dość ospale na zwolnienie pedału przyśpieszania.

Natomiast gdy wracałem, temperatura była powyżej zera (+2 - +5), błąd nie wystąpił ani razu.

Proszę o sprostowanie, jeżeli się mylę:
Najprawdopodobniej w stanie, gdy zawór stresujący turbiną jest otwarty (generuje podciśnienie w gruszce) gruszka zmienia swoje położenie na takie, w którym obroty turbiny są zwiększone.
Podejrzewam, że gdzieś w zaworze zgromadziła się woda, która zamarzła i blokowała zawór niepozwalająca mu się zamknąć (zawór w pozycji zamkniętej = mniejsze obroty turbiny). Zawór w pozycji zamkniętej pozwala gruszce zassać powietrze z zewnątrz, aby mogła wrócić do pozycji pierwotnej (mniejsze obroty turbiny). Możliwe również jest, że w tym kanale pojawił się jakiś zator niepozwalająca gruszce oraz turbinie zmienić położenia dostatecznie szybko.

Dopuszczam również myśl, że to któryś z czujników podaje niewłaściwe odczyty i to one są przyczyną błędu.

Oprócz wspomnianego błędu zanotowałem również P0500 jednak podejrzewam, że nie ma związku ze sprawą.

Wykluczam problem z samą turbiną, ponieważ pracuje ona w wysokiej temperaturze i tam chyba nic nie zamarza.

Zastanawiam się jak dokładniej określić przyczynę problemu.
Do jakiego warsztatu zwrócić się z takimi objawami (może ktoś zna taki warsztat we Wrocławiu).

Pozdrawiam :)
 

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
Sprawź doładowanie jak pokazuje . Jedziesz spokojnie 1, 2 i przy 3 biegu gaz w podłoge ale żeby tak powoli szedł od np 1600 obr. Sprawdź jakie doładowanie przy ok 2-2.2 tys obr. Bardzo czesto w tych turbinak upala wirnik i geometrie.
Druga sprawa auto odpalone ściągasz wężyk z gruszki sztanga turbiny "odpuszcza" do jednego ogranicznika (śrubka) zakładasz wężyk podciąga gruszkę do drugiego ogranicznika. Ma chodzic bez przycięć.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam,

dziś przeprowadziłem kilka przejazdów testowych i przygotowałem kilka wykresów wraz z opisem:

1.png
## Przejazd nr 1 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Warunki początkowe (pierwszy odczyt na wykresie)
    • - ciśnienie doładowania: 0.1865 Bar
    • - obroty: 1296 rmp
  • - Warunki przy obrotach ~2100 rpm
    • - ciśnienie doładowania: ~1.36 Bar
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Maksymalne obroty: 3401 rpm


2.png
## Przejazd nr 2 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Warunki początkowe (pierwszy odczyt na wykresie)
    • - ciśnienie doładowania: 0.0965 Bar
    • - obroty: 1125 rmp
  • - Warunki przy obrotach ~2100 rpm
    • - ciśnienie doładowania: ~1.34 Bar
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Maksymalne obroty: 3020 rpm

3.png
## Przejazd nr 3 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Warunki początkowe (pierwszy odczyt na wykresie)
    • - ciśnienie doładowania: 0.1364 Bar
    • - obroty: 1237 rmp
  • - Warunki przy obrotach ~2100 rpm
    • - ciśnienie doładowania: ~1.37 Bar
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Maksymalne obroty: 3108 rpm


4.png
## Przejazd nr 4 - biegi kolejno 1, 2 i 3.

Proszę o pomoc w interpretacji wyników :)
 
Ostatnia edycja:

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
Doładowanie pokazuje od 0 czyli trzeba dodać jeszcze atm. Czyli przy 2100 obr ma 2.3 bara doładowanie jest. Sprawdź ciśnienie przy 3 tyś ile pokazuje i czy z tych ok 1.4 zbije sobie czy cały czas na wykresie prosta linia puki nie puścisz gazu.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam :)

Przygotowałem kolejną porcję pomiarów:

1.png
## Przejazd nr 1 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi. Wynik najprawdopodobniej jest błędny ponieważ parametry są stabilne przez pewien czas!
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 41s


2.png
## Przejazd nr 2 - kolejno biegi 1, 2 i 3. Na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Parametry przy ustabilizowanych obrotach oraz doładowaniu
    • - obroty: ~2990 rpm
    • - doładowanie: ~0.356 bar
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 48s


3.png
## Przejazd nr 3 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - czas trwania przejazdu: ~ 31s
  • - Parametry przy ustabilizowanych obrotach oraz doładowaniu
    • - obroty: 3000 ~ 3300 rpm
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 48s


4.png
## Przejazd nr 4 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi - przejazd nieudany.
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 66s


5.png
## Przejazd nr 5 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Parametry przy maksymalnych obrotach
    • - obroty: ~3472 rpm
    • - doładowanie: ~0.396 bar
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 51s


6.png
## Przejazd nr 6 - na trzecim biegu z pedałem przyśpieszania wciśniętym do podłogi.
  • - Maksymalne ciśnienie doładowania: 1.476 bar
  • - Parametry przy ustalonych obrotach
    • - obroty: ~3000 rpm
  • - Czas trwania przejazdu: ~ 33s


Pozdrawiam i ponownie proszę o pomoc w interpretacji ;)
 
Ostatnia edycja:

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Jedyne co robiłem to wymieniłem zawór. Pompy podciśnienia anie węży nie dotykałem.

W jakim zakresie powinno się mieścić ciśnienie w układzie podciśnienia?

Może udam się do jakiegoś warsztatu na pomiar lub zaopatrzę się w miernik podcienia.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Pomiarów dokonywałem przy użyciu torque i elm327 natomiast wykresy rysowałem autorskim oprogramowaniem :). Mały programik napisany w JavaScript bo już nie chciałem bawić się excelem.

Mam też chińskiego op-coma, ale jeszcze go nie używałem. Może za jego pomocą mogę dokonać jakichś jeszcze pomiarów?
 

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
mi to wyglada na przeładowanie ( o ile rozumiem te wykresy) ładuje cały czas do o k 3 tys przeładuje ładuje błąd i potem spada doładowanie bo odcina turbo obroty według wykresu dalej idą. Ktoś kto ogarnia turbo przejedzie pare metrów i bedzie wiedział ocb, ty bedziesz męczył sie z tym tydzień
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
W trakcie pomiarów błąd nie wystąpił ani razu ;).

Pewnie masz rację, dla tego w wolnej chwili udam się do jakiegoś warsztatu.

Pozdrawiam :)
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam ;) no cóż starałem się przekazać pomiary najlepiej jak potrafię.

Podzielę się z wami tym co dziś udało mi się ustalić.
Podłączyłem OpCom i w zapisanych ramkach (Freeze Frames) znalazłem błąd P0234-5A.
Niestety nie wiem jak odczytać zapisane w ramce wartości ponieważ otrzymałem surowe dane (kolejne bajty).

Ponadto dziś dokonałem pomiaru w drodze do pracy i podczas przejazdu błąd wystąpił dwukrotnie.
Żółtą strzałką zaznaczyłem miejsce, w którym prawdopodobnie wystąpił błąd.
Strzałką w kolorze pomarańczowym oznaczyłem zmiany biegów.
Strzałką w kolorze fioletowym oznaczyłem miejsca, w których błąd znikał.

1.png

Opis wykresu:
  • - kolorem czerwonym przedstawiono ciśnienie doładowania w barach. Wartość ciśnienia jest podawana względem ciśnienia atmosferycznego. Oznacza to że wartość ciśnienia 0 na wykresie jest równe ciśnieniu atmosferycznemu.
  • - oś Y - czerwona przedstawia skalę ciśnienia doładowania względem ciśnienia atmosferycznego. Jednostka bar.
  • - kolorem niebieskim przedstawiono prędkość w km/h.
  • - oś Y - niebieska przedstawia skalę prędkości. Jednostka km/h.
  • - kolorem zielonym przedstawiono prędkość obrotową silnika w rpm.
  • - oś Y - zielona przedstawia skalę prędkości obrotowych silnika. Jednostka rpm.
  • - na osi X znajduje się czas (strefa polska czas zimowy :D) w formacie: godzina:minuta:sekunda
Podsumowując:
  • - Wartości czerwonego przebiegu (wykresu) odczytujemy z czerwonej skali
  • - Wartości niebieskiego przebiegu (wykresu) odczytujemy z niebieskiej skali
  • - Wartości zielonego przebiegu (wykresu) odczytujemy z zielonej skali

Inaczej mówiąc: jeżeli interesuje nas ciśnienie to patrzymy na czerwony przebieg oraz czerwoną skalę nie zwracając uwagi na elementy w innych kolorach ;)

Mam nadzieje że wykresy stały się jasne, jeżeli jednak ktoś ma jakieś pytania to zapraszam ;).


Pozdrawiam.
 

Załączniki

  • 1.png
    1.png
    141 KB · Wyświetleń: 1

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
Sory ale tego wykresu już nie ogarnę , nawet nie chce mi sie myśleć takie to pogmatwane. Jak jestes z krk to moge to ogarnąć
 

Stanisław 1946

Weteran
Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
23.08.2013
Postów
6783
Punktów
1127
Wiek
78
Miasto
Szczecin
16618/P0234/000564 - Boost Pressure Regulation: Limit Exceeded (Overboost Condition)
Nawet jak pomierzysz oscyloskopem to nie naprawisz turbodoładowania.
Konkluzja wyżej..>warsztat.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam,

dziękuję wszystkim serdecznie za zaangażowanie . Jeżeli się czegoś dowiem to postaram się dość znać.

Sory ale tego wykresu już nie ogarnę , nawet nie chce mi sie myśleć takie to pogmatwane. Jak jestes z krk to moge to ogarnąć

Jestem z Wrocławia jeżeli masz warsztat możesz wysłać namiary. Nie wykluczam wycieczki byle się pozbyć tego problemu.

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam
 
Do góry Bottom