• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Problem z turbiną Opel Astra h 1.7 CDTI (Błąd P0234)

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam,

na początek chciał bym wszystkich serdecznie powitać. Od od trzech tygodni jestem posiadaczem Opla Astry 3 h GTC CDTI (1.686 diesel, 188 000km, 100KM, Z17DTH) i od kilku dni mam problem z turbosprężarką.

Ostatnio, kiedy robiłem dłuższa trasę, przy prędkości 120 km/h, silnik stracił moc a na desce zapaliła się kontrolka (Pomarańczowa) samochodu z kluczem. Po odpuszczeniu gazu ikonka zgasła po kilku sekundach a silnik odzyskał moc. Po kilku godzinach przeprowadziłem test na niższym biegu piłując silnik i ponownie zapaliła się kontrolka a silnik stracił moc. Komputer pokładowy pokładowym zarejestrował błąd P0234. Problem występuje gdy obroty silnika sięgają mniej więcej 3200 rpm.

Przeczytałem kilka tematów i zdaje sobie sprawę że zadawanie pytań to troszkę wróżenie z fusów dlatego próbuje podejść do tematu z innej strony. Przeprowadziłem test w dwie strony na autostradzie. W jedną stronę z dość agresywnym przyśpieszaniem i w drugą stronę łagodna jazda. Przy pierwszym przejeździe tuż po wjechaniu na autostradę zapaliła się kontrolka, natomiast w drodze powrotnej się nie zaświeciła. Podczas przejazdów logowałem kilka parametrów silnika aby potem poddać wyniki analizie :) jednak marny ze mnie analityk takich parametrów. Dlatego chciał bym się z wami podzielić przygotowanymi wykresami oraz prosić o ewentualną opinię czy wskazówki.

Przejazd z kontrolką


Przejazd bez problemów


W przypadku pierwszego wykresu ciekawi mnie zamrożenie komunikacji o 19:25:51 do 19:26:04. Widać jak w tym przedziale parametry odczytywane przez OBD się nie zmieniają natomiast prędkość logowana przez GPS rośnie.
Na skali po lewej mamy prędkość natomiast po prawej ciśnienie.

Ciekaw jestem gdzie umieszczone są czujniki określane mianem "Turbo Boost & Vacuum Gauge" oraz "Intake Manifold Pressure", czy dysponujecie jakimś schematem silnika na którym umieszczono te czujniki?
Czy znacie jakieś metody diagnostyczne turbiny?

Pomiarów dokonałem z wykorzystaniem adaptera OBD2 BT oraz aplikacji Torque.

Robiłem też test na biegu jałowym i kontrolka się nie zapalała przy dużych obrotach. Starałem się obejrzeć to co mogłem, jednak nie udało mi się nic wychwycić. Mam za to kilka zdjęci Turbosprężarki, które udało mi się zrobić. Jedyną niepokojącą rzeczą jest obecność oleju na obudowie, czy to o czymś świadczy?



Co o tym sądzicie ?

Pozdrawiam.
 

MichałWr

Uczestnik
Dołączył
24.06.2018
Postów
38
Punktów
1
Wiek
35
Witam ponownie ;)

Udało mi się nagrać sesje opcomem, w trakcie której wystąpił błąd przeładowania.
Bez tytułu.png
- zielonym kolorem zaznaczono ciśnienie doładowania w kPa (Czerwona oś Y)
- czerwonym kolorem zaznaczono oczekiwane ciśnienie doładowania w kPa (Czerwona oś Y)
- żółtym kolorem zaznaczono błąd sterowania w kPa (oczekiwane ciśnienie - aktualne ciśnienie) (Czerwona oś Y)
- fioletowym kolorem zaznaczono obroty silnika (zielona oś Y)
- białym kolorem zaznaczono procent wypełnienia impulsów sterujących zaworem podciśnienia (Biała oś Y)

Oś X przedstawia czas w sekundach. Przedstawiony fragment trwał około 50s.

Błąd wystąpił w około 505 sekundzie. Prędkość w tym momencie wynosiła około 115 km/h

Zastanawiam się czemu pomimo otrzymującego się błędu doładowania sterowanie zaworem nie uległo zmianie. Zmniejszenie wypełnienia impulsów sterujących pozwoliło by zmniejszyć obroty turbiny a w wyniku tego również doładowanie.

Różnica w momencie błędu waha się w przedziale (-12kPa, -27kPa)
Fragment danych umieściłem w arkuszu https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ZD61Wp5ljjlhmyKAt6IhSCBNin_bT3eMl9TUeBQeSVA/edit?usp=sharing

Dla porównania mam następujący fragment (prędkość ~ 60 km/h) (Pomiary wykonano innego dnia)

Bez tytułu.png

Oraz (Prędkość około 140) (Pomiary wykonano innego dnia)
Bez tytułu.png


Pozdrawiam.

PS
Do warsztatu jeszcze nie miałem czasu się udać ;)
 

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
Dwie sprawy , z tymi wykresami to do kardiologa powie czy ekg dobre :D
Druga sprawa to już z tego arkusza idzie lepiej sie połapać jest przeładowanie ale kijowo pomiary zrobiłeś bo trzymałeś obroty ok 2500 było przeładowanie potem popuściłes pedał gazu. Walniety zaworek , pomylone podciśnienia albo ścięta geometria. Obstawiam uszkodzona geometria. Tylko prosze już nie wstawiaj tych wykresów
 

kamil03

SuperMechanior
Dołączył
15.01.2013
Postów
215
Punktów
56
Wiek
38
Miasto
kraków
sory skrótami pisze, Albo geometria w turbinie sie zacina ( lub uszkodzona częsty przypadek w tych turbinach) Albo na zaworze "n75" do turbiny pomylone podciśnienia. Zrozum nie ogarniesz tego to że masz tester to nie wszystko
 
Do góry Bottom