• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Pomiar i regulacja geometrii w pojazdach

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
panowie poprawiam takie samochodziki po takiej geometri po porządnych fachowcach ,i zapewniam was że te druciki rureczki laserki to badziewie nawet naileprzy fachowiec nie jest w stanie na tym ustawić prawidłowo geometri bo te nowsze auta ustawia się nie tylko przody ale i tył jak jest żle tył to co ci da przód ,tył auta prowadzi auto ,to jest tak lasery ustawiają tak jak miarką ,kamerowe lcd na sówmiarke a 3D na mikrometr i wiem co mówie bo posiadam HOFMANN 670 3D ,przecoesz noe każdy pojazd ustawia się na zero geometrię widzę że są tacy tutaj co nie widzieli pożądnych geometri i twierdzą że ich jest nailepsza proponuje sprubować ustawić po swojemu przyjechać do mnie i się zobaczy kto ma racje ,technologia idzie panowie do przodu nie trzeba się zatrzymywać na starych pożądnych oponach D124
Witam
A to ciekawych rzeczy się dowiedziałem.:) Że teraz w nowych autach ustawia się nie tylko przód, ale i tył. A na przykład VW Garbus powstał w latach trzydziestych dwudziestego wieku i miał regulowany tył. Fiat 126p również.
Jeśli tylko w 3D można ustawić poprawnie geometrię, to by miało oznaczać, że wcześniej wszystkie samochody produkowane seryjnie, do sportu rajdowego i wyścigowego nie miały poprawnie ustawionej geometrii? Do ustawienia geometrii trzeba znać i ustawić najwięcej trzy rzeczy. 1. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. 2. Kąt pochylenia koła. 3. Zbieżność. Najczęściej jest tylko zbieżność z przodu, bo reszty nie da się przestawić z przyczyn technicznych. Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że poprawne ustawienie geometrii z kartki, czy ekranu, to nie jest żadem wyczyn. To są podstawowe czynności manualne i umiejętność czytania i podstawowego liczenia.
Pozdrawiam.
 
A

autozibi

Witam
A to ciekawych rzeczy się dowiedziałem.:) Że teraz w nowych autach ustawia się nie tylko przód, ale i tył. A na przykład VW Garbus powstał w latach trzydziestych dwudziestego wieku i miał regulowany tył. Fiat 126p również.
Jeśli tylko w 3D można ustawić poprawnie geometrię, to by miało oznaczać, że wcześniej wszystkie samochody produkowane seryjnie, do sportu rajdowego i wyścigowego nie miały poprawnie ustawionej geometrii? Do ustawienia geometrii trzeba znać i ustawić najwięcej trzy rzeczy. 1. Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. 2. Kąt pochylenia koła. 3. Zbieżność. Najczęściej jest tylko zbieżność z przodu, bo reszty nie da się przestawić z przyczyn technicznych. Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że poprawne ustawienie geometrii z kartki, czy ekranu, to nie jest żadem wyczyn. To są podstawowe czynności manualne i umiejętność czytania i podstawowego liczenia.
Pozdrawiam.
A w niektórych autach jeszcze kąt połówkowy o którym nawet wielu diagnostów nie słyszało :p:p:p
Po za tym najczęściej ustawiamy zbieżność , ponieważ kąt wyprzedzenia zwrotnicy i kąt pochylenia koła jest bardzo często zadany przez konstruktora układu kierowniczego i zawieszenia . Więc w takim przypadku jest stały i nie regulowany.
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
A w niektórych autach jeszcze kąt połówkowy o którym nawet wielu diagnostów nie słyszało :p:p:p
Po za tym najczęściej ustawiamy zbieżność , ponieważ kąt wyprzedzenia zwrotnicy i kąt pochylenia koła jest bardzo często zadany przez konstruktora układu kierowniczego i zawieszenia . Więc w takim przypadku jest stały i nie regulowany.
W wielu samochodach które do mnie trafiały, dałoby się wyznaczyć kąty połówkowe.
Wielu diagnostów również nie słyszało o sprawdzaniu kątów drążków kierowniczych :)
 

czok

Bywalec
Dołączył
2.06.2013
Postów
59
Punktów
6
Miasto
podlasie
Witam,
pytanie do kolegów użytkujących PKO-4 : czy dostępne są gdziekolwiek żarówki do projektorów ?
Kupiłem dość sfatygowane PKO-4 na własne potrzeby garażowe (2 klasyki) i zamontowane są nieoryginalne żarówki, mówiąc szczerze pomiar jest mało dokładny.
Będę wdzięczny za każdy "ślad".

Ja przed laty przeszedłem na żarówki 24v samochodowe (transformator też 24V), ale trzeba znaleźć taką żeby żarnik miała bardzo blisko przodu bańki. Później trzeba trzeba się pobawić w ustawienie najlepszego światła. Żarówki te jeszcze jeszcze się nie spaliły od co najmniej 10lat. Te oryginalne miała tylko Precyzja. Jakiś czas można było kupić 6V żarówkę projekcyjną do rzutników która przy odpowiednim ustawieniu jak najbliżej soczewki też była dobra.Te 6v paliły się na potęgę. Po zmianie na 24v mam spokój.

A allegro widzę żarówki do rzutników ale trzeba szukać takiej żeby żarnik był najbliżej czoła bańki.Radzę kupić na próbę różnych producentów. Dla Precyzji Polam robił specjalne miały dużo dłuższą bańkę. Na rynku ich nie było a od producenta ciężko było wyrwać. Pamiętaj też że ustawienie jej nie jest łatwe.
 
Ostatnia edycja:

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
Żeby rozwiać wątpliwości co do pomiaru i regulacji geometrii pozwolę sobie opisać cały cykl w kilku punktach:
- Podstawą i zarazem pierwszą czynnością przed wykonaniem pomiaru jest przeprowadzenie kompensacji, która pozwala zniwelować wpływ deformacji obręczy, oraz nieprawidłowego założenia uchwytów/głowic na koła. I pytanie czy w starszych maszynach mamy w ogóle możliwość wykonania takiej operacji? Wpływ kompensacji można sprawdzić bardzo łatwo, wystarczy po przeprowadzeniu regulacji (np. na urządzeniu laserowym) zdjąć głowice i uchwyty z kół, wyjechać pojazdem, wjechać ponownie i przeprowadzić pomiar. Wyniki na pewno będą się różnić. Pytanie tylko o ile, i to już zależy od dokładności operatora.
- W urządzeniu 4-ro głowicowym jednocześnie wykonywany jest pomiar osi przedniej i tylnej, co jest bardzo ważne gdyż stanowi podstawę do podjęcia dalszych działań
- Regulację rozpoczyna się od osi tylnej, regulując kąty zbieżności połówkowych w taki sposób, aby geometryczna oś jazdy (będąca dwusieczną kąta zbieżności osi tylnej) pokrywała się z osią symetrii pojazdu. Jest to jeden z najważniejszych parametrów, gdyż zgodnie z zasadą, że to tylna oś kieruje pojazdem, geometryczna oś i oś symetrii muszą się pokrywać.
- Dopiero po wyregulowaniu tylnej osi mamy pewność, że blokując kierownicę w pozycji do jazdy na wprost (można użyć specjalnej poziomicy) regulacja zbieżności połówkowej kół przednich będzie przeprowadzona prawidłowo.
- W skrócie po wykonaniu tych czynności (jeżeli kąty pochylenia kół były nieprawidłowe, należy regulować je przed regulacją zbieżności) geometria w pojeździe jest wyregulowana. Teraz możemy sprawdzić wymiary geometryczne pojazdu, tj. rozstaw kół i rozstaw osi z lewej i prawej strony pojazdu. Tak jak powiedziałem w nowoczesnych urządzeniach wszystkie parametry są mierzone błyskawicznie i precyzja jest bardzo wysoka, także wszelkie nieprawidłowości widać czarno na białym.

Co do urządzeń, musimy być świadomi, że te sprzed kilku lat, nawet jeżeli kosztowały mnóstwo pieniędzy (>50tyś), będą ustępować najnowocześniejszym sprzętom z prostego powodu: technologia niesamowicie poszła do przodu i bardzo staniała. Dzisiaj np. same czujniki użyte w najnowszych smartphonach jeszcze kilka lat temu kosztowałyby tyle co samochód. I ten przeskok w stosunku do nawet 5 lat wstecz jest bardzo odczuwalny. Dlatego mylne jest podejście, że do 25tyś dobrego urządzenia się nie kupi, a regulacja geometrii jest coraz bardziej popularna, bo wielowahacz w dzisiejszych czasach to standard nawet w najtańszych pojazdach
 

DariuszB

Początkujący
Dołączył
25.05.2014
Postów
17
Punktów
0
Wiek
60
Miasto
Opole
Pytanie odnośnie PKO-4 : czy ktoś może zna numer czerwonego koloru, którym pomalowany jest częściowo przyrząd ?
Mój zestaw jest w niektórych miejscach zardzewiały i chciałbym go częściowo odmalować.
 
A

autozibi

W wielu samochodach które do mnie trafiały, dałoby się wyznaczyć kąty połówkowe.
Wielu diagnostów również nie słyszało o sprawdzaniu kątów drążków kierowniczych :)

Panie Jacku ponawiam moje pytanie .
Bardzo proszę o wytłumaczenie mi o co chodzi z tym sprawdzaniem kątów drążków kierowniczych .
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Panie Jacku ponawiam moje pytanie .
Bardzo proszę o wytłumaczenie mi o co chodzi z tym sprawdzaniem kątów drążków kierowniczych .
Witam.
Na początku lat dziewięćdziesiątych trafił do mnie do naprawy Ford Sierra.
Problem był taki, że nie dało się nim jeździć szybciej niż 40 km/godz ponieważ nawet na małych nierównościach na drodze, przód samochodu gwałtownie przestawiało na boki.
Zacząłem sprawdzać, luzy zawieszenia i geometrię i wszystko było dobrze.
Gdy już prawie ręce mi opadły, to coś mnie tknęło, by przyjrzeć się drążkom kierowniczym. Stoję sobie w kanale i patrzę na zawieszenie stojącego na kanale Forda i widzę, że prawy drążek kierowniczy jest pod innym kątem do poziomu niż lewy. By temu zaradzić z prawej strony pod śruby mocujące maglownicę podłożyłem kilka podkładek. Drążki kierownicze odzyskały równy kąt w stosunku do poziomu, a samochód zaczął się zachowywać poprawnie.
Zacząłem wyjmować po podkładce i na pięć podkładek, po wyjęciu dwóch, też jechał dobrze, dopiero po wyjęciu trzeciej podkładki dało się zauważyć lekkie rzucanie przodu na boki. I zacząłem się zastanawiać, czy skoro niewielka różnica w położeniu drążków jest niewyczuwalna w jeździe, ale może mieć znaczenie podczas jazdy na śliskiej nawierzchni, gdy na nawet niewielkich nierównościach koła przednie nie będą idealnie ze sobą współpracować. I od tamtego czasu, mam krótką poziomnicę z obracanym oczkiem i jak ustawiam zbieżność, to sprawdzam i w razie potrzeby poprawiam.

A podczas ustawiania zbieżności kół tylnych, do ustawienia by tylne koła były idealnie ustawione w stosunku do kół przednich, używam laserowej poziomnicy, którą wieszam poziomo na połowie wysokości tylnych kół, a na przednich kołach wieszam linijkę i tak ustawiam, by zbieżność kół tylnych była prawidłowa i punkt świetlny z poziomnicy pokazywał na linijce taką samą wartość po lewej i prawej stronie samochodu.

Poprawiam.
 

Załączniki

  • IMG_0773.JPG
    IMG_0773.JPG
    44,9 KB · Wyświetleń: 75
  • ZK.JPG
    ZK.JPG
    108,9 KB · Wyświetleń: 77
Ostatnia edycja:

old1977

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
20.01.2013
Postów
2340
Punktów
502
przecież drążki kierownicze cały czas podczas jazdy zmieniają kąt w stosunku do poziomu inaczej nie dało by się jechać musi pracować z jednej strony jest przegub kulowy a po drugiej stronie przykręcony końcówka ma sworzniu kulistym to jest drążek od sierry gdzie pan dał te podkładki?a nie doczytałem pod maglownicę ale to i tak nic nie zmienia,może wystarczyło dokręcić malownicę
 
Ostatnia edycja:

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
przecież drążki kierownicze cały czas podczas jazdy zmieniają kąt w stosunku do poziomu inaczej nie dało by się jechać musi pracować z jednej strony jest przegub kulowy a po drugiej stronie przykręcony końcówka ma sworzniu kulistym to jest drążek od sierry gdzie pan dał te podkładki?a nie doczytałem pod maglownicę ale to i tak nic nie zmienia,może wystarczyło dokręcić malownicę

Maglownica była dobrze przykręcona za każdym razem.
 
A

autozibi

Dziwna jakaś ta przypadłość . To w takim razie teraz jeszcze konstruktorów mamy poprawiać ?
Według mnie po prostu sierra była po wypadku i tyle w temacie .
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Dziwna jakaś ta przypadłość . To w takim razie teraz jeszcze konstruktorów mamy poprawiać ?
Według mnie po prostu sierra była po wypadku i tyle w temacie .
Oczywiście, że musiała byś po wypadku, mam taką nadzieję, że teraz samochody po wypadku są lepiej prostowane niż kiedyś, ale czasami i teraz zdarza mi się taka niewielka nieprawidłowość. Moim zdaniem po temacie byłoby, gdyby teraz już nie jeździły powypadkowe samochody.
Pozdrawiam.
 
Ostatnia edycja:
A

autozibi

Oczywiście, że musiała byś po wypadku, mam taką nadzieję, że teraz samochody po wypadku są lepiej prostowane niż kiedyś, ale czasami i teraz zdarza mi się taka niewielka nieprawidłowość. Moim zdaniem po temacie byłoby, gdyby teraz już nie jeździły powypadkowe samochody.
Pozdrawiam.

Niestety muszę Pana zasmucić , bo to są marzenia nie do spełnienia w Polsce .
 

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
A podczas ustawiania zbieżności kół tylnych, do ustawienia by tylne koła były idealnie ustawione w stosunku do kół przednich, używam laserowej poziomnicy, którą wieszam poziomo na połowie wysokości tylnych kół, a na przednich kołach wieszam linijkę i tak ustawiam, by zbieżność kół tylnych była prawidłowa i punkt świetlny z poziomnicy pokazywał na linijce taką samą wartość po lewej i prawej stronie samochodu.

Podziwiam Panie Jacku za próbę fachowego podejścia do tematu, jednak nie trzeba być specjalistą, aby stwierdzić, że dokładność takiej regulacji pozwoli co najwyżej ustawić pojazd w pewnym zakresie poprawności, jednak często dalekim od zaleceń producenta. Metoda pomiaru laserem, oraz użycia linijki przy założeniu, że w tym samym czasie nie mierzymy innych wartości, aby wprowadzić "korekty" może być bardzo nieprawidłowa. Nie problem bowiem jest przytoczyć kilka przypadków, kiedy mimo, że wartość na linijce jest z obydwu stron identyczna, to koła są całkowicie "rozjechane". W urządzeniach "3D', gdzie 3D w jakikolwiek sposób może być nazywane chwytem marketingowym, mają tę oto różnicę, że jednocześnie dokonywany jest pomiar wszystkich wielkości pozwalając na minimalizację odchyleń. Czujniki CCD nie dość, że w niemal identyczny sposób co Pana laser celują na przednie głowice i na elektronicznej linijce wskazują wartość. to w tym samym czasie inne czujniki "mierzą" zbieżności kół przednich i tylnych wprowadzając korekty, oraz odległości pomiędzy sobą (rozstawy kół i osi). Dodatkowo inklinometry mierzą kąty pochylenia w osiach co wpływa na kolejne korekty. W rezultacie mamy obraz całej geometrii pojazdu gdzie dla kogoś kto przynajmniej zna podstawy stanowi to czarno na białym wniosek o nieprawidłowościach. Pozwolę sobie przytoczyć przykład:
Mamy do czynienia z pojazdem z zawieszeniem przód typu kolumna McPhersona, pojedynczy wahacz typu L, oraz tzw. sanki łączące, gdzie kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy.
Pomiar urządzeniem wskazuje m.in 3 interesujące nas parametry: Kąt pochyl. koła, Kąt pochyl osi sworznia, oraz tzw. Kąt sumaryczny = KPK+KPOS.
Mając podgląd w te 3 interesujące nas parametry jesteśmy w stanie bez wchodzenia pod pojazd ocenić precyzyjnie co jest uszkodzone, ponieważ:
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a Kąt sumaryczny jest prawidłowy, oznacza to, że tłoczysko amortyzatora, oraz zwrotnica raczej na pewno nie są skrzywione, a problem jest po stronie ramy pojazdu, np. sanki są przesunięty w którąś stronę (np. uderzenie boczne)
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a KPOS jest również nieprawidłowy, jest niemal pewne, że jeden z punktów wyznaczających oś obrotu koła jest w niewłaściwej pozycji (mocowanie na kielichu, lub dolny sworzeń wahacza).
- jeżeli wartości KPK i Kąta sumarycznego są nieprawidłowe należy wymienić amortyzator, lub zwrotnicę, gdyż najprawdopodobniej są skrzywione.

Jest to tylko przykład jednak ilustruje, o ile łatwiejszym zagadnieniem staje się pomiar geometrii, kiedy mamy odpowiednie narzędzia. Szybki i precyzyjny pomiar pozwala nam nawet bezpłatnie dokonywać pomiarów dla klientów, żeby uświadomić ich o nieprawidłowościach. W wielu serwisach autoryzowanych robi się takie bezpłatne pomiary i pokazuje ładne wydruki klientom. Jak klient zobaczy coś na czerwono, na pewno da mu to do myślenia, czy aby tego nie naprawić.
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Podziwiam Panie Jacku za próbę fachowego podejścia do tematu, jednak nie trzeba być specjalistą, aby stwierdzić, że dokładność takiej regulacji pozwoli co najwyżej ustawić pojazd w pewnym zakresie poprawności, jednak często dalekim od zaleceń producenta. Metoda pomiaru laserem, oraz użycia linijki przy założeniu, że w tym samym czasie nie mierzymy innych wartości, aby wprowadzić "korekty" może być bardzo nieprawidłowa. Nie problem bowiem jest przytoczyć kilka przypadków, kiedy mimo, że wartość na linijce jest z obydwu stron identyczna, to koła są całkowicie "rozjechane". W urządzeniach "3D', gdzie 3D w jakikolwiek sposób może być nazywane chwytem marketingowym, mają tę oto różnicę, że jednocześnie dokonywany jest pomiar wszystkich wielkości pozwalając na minimalizację odchyleń. Czujniki CCD nie dość, że w niemal identyczny sposób co Pana laser celują na przednie głowice i na elektronicznej linijce wskazują wartość. to w tym samym czasie inne czujniki "mierzą" zbieżności kół przednich i tylnych wprowadzając korekty, oraz odległości pomiędzy sobą (rozstawy kół i osi). Dodatkowo inklinometry mierzą kąty pochylenia w osiach co wpływa na kolejne korekty. W rezultacie mamy obraz całej geometrii pojazdu gdzie dla kogoś kto przynajmniej zna podstawy stanowi to czarno na białym wniosek o nieprawidłowościach. Pozwolę sobie przytoczyć przykład:
Mamy do czynienia z pojazdem z zawieszeniem przód typu kolumna McPhersona, pojedynczy wahacz typu L, oraz tzw. sanki łączące, gdzie kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy.
Pomiar urządzeniem wskazuje m.in 3 interesujące nas parametry: Kąt pochyl. koła, Kąt pochyl osi sworznia, oraz tzw. Kąt sumaryczny = KPK+KPOS.
Mając podgląd w te 3 interesujące nas parametry jesteśmy w stanie bez wchodzenia pod pojazd ocenić precyzyjnie co jest uszkodzone, ponieważ:
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a Kąt sumaryczny jest prawidłowy, oznacza to, że tłoczysko amortyzatora, oraz zwrotnica raczej na pewno nie są skrzywione, a problem jest po stronie ramy pojazdu, np. sanki są przesunięty w którąś stronę (np. uderzenie boczne)
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a KPOS jest również nieprawidłowy, jest niemal pewne, że jeden z punktów wyznaczających oś obrotu koła jest w niewłaściwej pozycji (mocowanie na kielichu, lub dolny sworzeń wahacza).
- jeżeli wartości KPK i Kąta sumarycznego są nieprawidłowe należy wymienić amortyzator, lub zwrotnicę, gdyż najprawdopodobniej są skrzywione.

Jest to tylko przykład jednak ilustruje, o ile łatwiejszym zagadnieniem staje się pomiar geometrii, kiedy mamy odpowiednie narzędzia. Szybki i precyzyjny pomiar pozwala nam nawet bezpłatnie dokonywać pomiarów dla klientów, żeby uświadomić ich o nieprawidłowościach. W wielu serwisach autoryzowanych robi się takie bezpłatne pomiary i pokazuje ładne wydruki klientom. Jak klient zobaczy coś na czerwono, na pewno da mu to do myślenia, czy aby tego nie naprawić.
Witam.
Ja moimi prostymi przyrządami ustawiam zbieżność tyłu i przodu z dokładnością do 0,5 mm, a granice normy, to przeważnie 2mm. A zgranie tyłu z przodem z dokładnością do 1mm. Nigdy nie miałem żadnej reklamacji.
Kilka lat temu przyjechał do mnie pierwszy raz klient BMW i między innymi wymieniłem końcówkę drążka kierowniczego i ustawiłem zbieżność. Przyjechał za rok i mi opowiedział z uśmiechem na ustach, że jak wyjechał ode mnie po moim ustawieniu zbieżności moim sprzętem, to od razu pojechał do serwisu BMW na ustawienie zbieżności. Opowiadał, że panowie pozakładali na koła te różne ustrojstwa i powiedzieli: zbieżność jest dobra, płaci pan 150 złotych.
Śmiejemy się z kolegami mechanikami z okolicy i z klientami, że mój sprzęt do zbieżności też jest w 3d nawet jak stoi przy piecu:)
Pozdrawiam.
 

Załączniki

  • IMG_0776.JPG
    IMG_0776.JPG
    31,7 KB · Wyświetleń: 79
Ostatnia edycja:

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Żeby rozwiać wątpliwości co do pomiaru i regulacji geometrii pozwolę sobie opisać cały cykl w kilku punktach:

- Regulację rozpoczyna się od osi tylnej, regulując kąty zbieżności połówkowych w taki sposób, aby geometryczna oś jazdy (będąca dwusieczną kąta zbieżności osi tylnej) pokrywała się z osią symetrii pojazdu. Jest to jeden z najważniejszych parametrów, gdyż zgodnie z zasadą, że to tylna oś kieruje pojazdem, geometryczna oś i oś symetrii muszą się pokrywać.
- Dopiero po wyregulowaniu tylnej osi mamy pewność, że blokując kierownicę w pozycji do jazdy na wprost (można użyć specjalnej poziomicy) regulacja zbieżności połówkowej kół przednich będzie przeprowadzona prawidłowo.

Witam.
Nigdy nie starałem się komplikować prostych rzeczy i dlatego dodaję krótki opis mojego sposobu ustawiania geometrii.
Ja pomiar i ustawienie geometrii zawsze rozpoczynam od kół przednich.
Sprawdzam i jak jest możliwość, to ustawiam kąt pochylenia koła i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy obu kół przednich. Dopiero do takiego ustawienia kół przednich, które podczas ustawiania musiałem po kilka milimetrów wsuwać w stronę wahaczy, lub wysuwać, ustawiam zbieżność kół tylnych, a na końcu ustawiam zbieżność kół przednich.
Pozdrawiam.
 

HenrykR

Początkujący
Dołączył
13.10.2014
Postów
8
Punktów
1
Wiek
41
Witam.
Nigdy nie starałem się komplikować prostych rzeczy i dlatego dodaję krótki opis mojego sposobu ustawiania geometrii.
Tutaj sam sobie Pan zaprzecza. Czy jak nie komplikowaniem prostych rzeczy jest diagnostyka pojazdowa za pomocą tak prymitywnych i niedokładnych przyrządów? Nie rozumiem naprawdę, dlaczego mimo tylu lat w fachu ktoś nie chce sobie ułatwić życia inwestując w technologię od której się uciec nie da. I w tym temacie nie ma dyskusji i wszelkie rozważania na temat "co się da zrobić za pomocą młotka i śrubokrętu, a czego się nie da" nie mają sensu. W geometrii sprawa w skrócie wygląda w ten sposób:
- jeżeli ktoś ma sporo pieniędzy i chce zainwestować (ok >60 tys), to buduje osobne stanowisko z podnośnikiem 4-ro kolumnowym przystosowanym do geometrii i kupuje urządzenie 3D, które na stałe montuje i kalibruje do stanowiska. Plusami są całkowicie bezobsługowe urządzenie, brak obawy o uszkodzenie głowic, oraz szybkość pomiaru. Precyzja jest taka sama co w przypadku tzw. urządzeń głowicowych. Czas pomiaru, gdzie pomiar jest całkowicie precyzyjny może spokojnie wynieść <10min licząc od czasu przyjazdu auta do serwisu.
- jeżeli ktoś ma mniej pieniędzy (ok >25k) to adaptuje stanowisko na kanale, kupując podnośnik kanałowy i płyty rozprężne, oraz urządzenie głowicowe. Precyzje ma tą samą co powyżej, jednak należy uważać o głowice, przez co czas pomiaru wydłuża się o ok 5min.
- jeżeli nie mamy za dużo gotówki (<13k) kupujemy używany sprzęt, licząc się z tym, że być może właśnie wpakowaliśmy się w worek bez dna i w sumie kupno używanego sprzętu pomiarowego uważam za nieporozumienie.

W inny sposób moim zdaniem nie da się ustawiać geometrii w dzisiejszych czasach. Mówię, że się nie da mając na uwadze, żeby to było dla nas opłacalne. Nikogo bowiem nie stać no to, żeby przez godzinę mierzył pojazd, regulował "na oko" i ponownie mierzył, czy aby na pewno wszystko jest dobrze. Jaką stawkę należy kasować za taką usługę? W salonie BMW skasowali 150PLN za sam pomiar i jak rozumiem klient zapłacić i założę się, że ten salon BMW to dziś istnieje i ma się raczej dobrze. W tą stronę ten świat zmierza...
 

jacek grabowski

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
29.04.2013
Postów
1123
Punktów
957
Wiek
74
Miasto
Warszawa
WWW
www.facebook.com
Tutaj sam sobie Pan zaprzecza. Czy jak nie komplikowaniem prostych rzeczy jest diagnostyka pojazdowa za pomocą tak prymitywnych i niedokładnych przyrządów? Nie rozumiem naprawdę, dlaczego mimo tylu lat w fachu ktoś nie chce sobie ułatwić życia inwestując w technologię od której się uciec nie da. I w tym temacie nie ma dyskusji i wszelkie rozważania na temat "co się da zrobić za pomocą młotka i śrubokrętu, a czego się nie da" nie mają sensu. W geometrii sprawa w skrócie wygląda w ten sposób:
- jeżeli ktoś ma sporo pieniędzy i chce zainwestować (ok >60 tys), to buduje osobne stanowisko z podnośnikiem 4-ro kolumnowym przystosowanym do geometrii i kupuje urządzenie 3D, które na stałe montuje i kalibruje do stanowiska. Plusami są całkowicie bezobsługowe urządzenie, brak obawy o uszkodzenie głowic, oraz szybkość pomiaru. Precyzja jest taka sama co w przypadku tzw. urządzeń głowicowych. Czas pomiaru, gdzie pomiar jest całkowicie precyzyjny może spokojnie wynieść <10min licząc od czasu przyjazdu auta do serwisu.
- jeżeli ktoś ma mniej pieniędzy (ok >25k) to adaptuje stanowisko na kanale, kupując podnośnik kanałowy i płyty rozprężne, oraz urządzenie głowicowe. Precyzje ma tą samą co powyżej, jednak należy uważać o głowice, przez co czas pomiaru wydłuża się o ok 5min.
- jeżeli nie mamy za dużo gotówki (<13k) kupujemy używany sprzęt, licząc się z tym, że być może właśnie wpakowaliśmy się w worek bez dna i w sumie kupno używanego sprzętu pomiarowego uważam za nieporozumienie.

W inny sposób moim zdaniem nie da się ustawiać geometrii w dzisiejszych czasach. Mówię, że się nie da mając na uwadze, żeby to było dla nas opłacalne. Nikogo bowiem nie stać no to, żeby przez godzinę mierzył pojazd, regulował "na oko" i ponownie mierzył, czy aby na pewno wszystko jest dobrze. Jaką stawkę należy kasować za taką usługę? W salonie BMW skasowali 150PLN za sam pomiar i jak rozumiem klient zapłacić i założę się, że ten salon BMW to dziś istnieje i ma się raczej dobrze. W tą stronę ten świat zmierza...

Piszesz, że w tą stronę ten świat zmierza, ale na szczęście nie świat wszystkich.
W ciągu ostatnich siedmiu dni miałem trzech klientów na sprawdzenie i ustawienie zbieżności z powodu mojego pisania na tym forum o geometrii. Powiem Ci, wielu ludzi wie, że do dokładnego zmierzenia różnicy odległości między felgami kół na jednej osi mierząc odległość z przodu i z tylu felg, nie jest potrzebne skomplikowane urządzenie, a wystarcza dokładna miarka.
Pozdrawiam.
 

greghorn

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.11.2013
Postów
1339
Punktów
427
Miasto
Miechów
W ciągu ostatnich siedmiu dni miałem trzech klientów na sprawdzenie i ustawienie zbieżności z powodu mojego pisania na tym forum o geometrii.
Pogratulować, panie Jacku.:)
Myślę że każdy normalnie myślący człowiek, czytający ten temat, wie już doskonale że Henrykowi nie chodzi o to czy mechanik będzie miał łatwiej czy trudniej przy robieniu geometrii. Wbrew pozorom nie chodzi również o to czy klient będzie miał lepiej czy gorzej zrobioną geometrię.
Chodzi o to żeby zareklamować urządzenia HWA G18 albo E58 bo przecież one na chwilę obecną nie mają konkurencji w tej dziedzinie.
Zresztą czego się spodziewać jak ktoś pisze:
- jeżeli ktoś ma sporo pieniędzy i chce zainwestować (ok >60 tys)....

- jeżeli ktoś ma mniej pieniędzy (ok >25k)....

- jeżeli nie mamy za dużo gotówki (<13k)....
Gdzie oczywiście wydanie jakichkolwiek pieniędzy na sprzęt używany Henryk uważa
za nieporozumienie
No cóż jak dla kogoś 13 tysięcy to nie dużo pieniędzy....
W sumie to może i racja.
Panie Jacku!!! Nie ma lekko, nie będzie w tym roku Sylwestra na Hawajach. Z całym szacunkiem, ale portfel w kieszeń, cztery litery w troki i zasuwa pan do pana Henia po HWA G18, bo co to jest marne 25 tysięcy w porównaniu z satysfakcją ustawienia geometrii na zajebiszczym urządzeniu.;)
 
Do góry Bottom