A podczas ustawiania zbieżności kół tylnych, do ustawienia by tylne koła były idealnie ustawione w stosunku do kół przednich, używam laserowej poziomnicy, którą wieszam poziomo na połowie wysokości tylnych kół, a na przednich kołach wieszam linijkę i tak ustawiam, by zbieżność kół tylnych była prawidłowa i punkt świetlny z poziomnicy pokazywał na linijce taką samą wartość po lewej i prawej stronie samochodu.
Podziwiam Panie Jacku za próbę fachowego podejścia do tematu, jednak nie trzeba być specjalistą, aby stwierdzić, że dokładność takiej regulacji pozwoli co najwyżej ustawić pojazd w pewnym zakresie poprawności, jednak często dalekim od zaleceń producenta. Metoda pomiaru laserem, oraz użycia linijki przy założeniu, że w tym samym czasie nie mierzymy innych wartości, aby wprowadzić "korekty" może być bardzo nieprawidłowa. Nie problem bowiem jest przytoczyć kilka przypadków, kiedy mimo, że wartość na linijce jest z obydwu stron identyczna, to koła są całkowicie "rozjechane". W urządzeniach "3D', gdzie 3D w jakikolwiek sposób może być nazywane chwytem marketingowym, mają tę oto różnicę, że jednocześnie dokonywany jest pomiar wszystkich wielkości pozwalając na minimalizację odchyleń. Czujniki CCD nie dość, że w niemal identyczny sposób co Pana laser celują na przednie głowice i na elektronicznej linijce wskazują wartość. to w tym samym czasie inne czujniki "mierzą" zbieżności kół przednich i tylnych wprowadzając korekty, oraz odległości pomiędzy sobą (rozstawy kół i osi). Dodatkowo inklinometry mierzą kąty pochylenia w osiach co wpływa na kolejne korekty. W rezultacie mamy obraz całej geometrii pojazdu gdzie dla kogoś kto przynajmniej zna podstawy stanowi to czarno na białym wniosek o nieprawidłowościach. Pozwolę sobie przytoczyć przykład:
Mamy do czynienia z pojazdem z zawieszeniem przód typu kolumna McPhersona, pojedynczy wahacz typu L, oraz tzw. sanki łączące, gdzie kąt pochylenia koła jest nieprawidłowy.
Pomiar urządzeniem wskazuje m.in 3 interesujące nas parametry: Kąt pochyl. koła, Kąt pochyl osi sworznia, oraz tzw. Kąt sumaryczny = KPK+KPOS.
Mając podgląd w te 3 interesujące nas parametry jesteśmy w stanie bez wchodzenia pod pojazd ocenić precyzyjnie co jest uszkodzone, ponieważ:
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a Kąt sumaryczny jest prawidłowy, oznacza to, że tłoczysko amortyzatora, oraz zwrotnica raczej na pewno nie są skrzywione, a problem jest po stronie ramy pojazdu, np. sanki są przesunięty w którąś stronę (np. uderzenie boczne)
- jeżeli KPK jest nieprawidłowy, a KPOS jest również nieprawidłowy, jest niemal pewne, że jeden z punktów wyznaczających oś obrotu koła jest w niewłaściwej pozycji (mocowanie na kielichu, lub dolny sworzeń wahacza).
- jeżeli wartości KPK i Kąta sumarycznego są nieprawidłowe należy wymienić amortyzator, lub zwrotnicę, gdyż najprawdopodobniej są skrzywione.
Jest to tylko przykład jednak ilustruje, o ile łatwiejszym zagadnieniem staje się pomiar geometrii, kiedy mamy odpowiednie narzędzia. Szybki i precyzyjny pomiar pozwala nam nawet bezpłatnie dokonywać pomiarów dla klientów, żeby uświadomić ich o nieprawidłowościach. W wielu serwisach autoryzowanych robi się takie bezpłatne pomiary i pokazuje ładne wydruki klientom. Jak klient zobaczy coś na czerwono, na pewno da mu to do myślenia, czy aby tego nie naprawić.