• Witamy na Forum Mechaników!
    Aktualnie przeglądasz stronę jako gość. lub
    Jako użytkownik uzyskasz pełen dostęp do forum oraz będziesz mógł tworzyć tematy oraz brać udział w dyskusjach.
    Gorąco zachęcamy oraz zapraszamy do rejestracji!

Skoda Fabia Kombi 1.0 MPI 60KM 2022 - interwały wymian osprzętu

MurzynAVT

SuperMechanior
Dołączył
6.02.2022
Postów
190
Punktów
35
Wiek
31
Miasto
Przeworsk
Wybawieniem dla pomysłów UE jest USA . Często spotykam się z sytuacją gdzie Europa nie oferuje nic a USA tak np ford flex czy inne duże rodzinne suwy z odpowiednim silnikiem do masy. Do listy prac dopisz czyszczenie kanałów odpływowych i demontaż nadkoli co jakiś czas, jest to bolączką VW od 30 lat . Możesz jeszcze pokusić się o konserwację podłogi a nawet całego wydechu. Musisz mieć zaufanego mechanika, bardzo sumiennego na lata, tak częste ingerencje będą skutkowały całą masą drobnych usterek spowodowanych właśnie przez mechanika;) a tu się spineczka urwie a tu śrubka ale co tam założymy osłonę i do wyjazdu . Jest jeszcze jedna ważna kwestia, niektóre auta się bardzo dobrze starzeją inne gorzej np pewnie elementy elektroniki po 10 latach - pompy ABS Bosch,Sterowniki silników fiat Stilo, moduły i nawet sama blacharka przykład Polonez Caro
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
67 000 km przebiegu i 9-ta wymiana oleju. Przed wymianą 20 min na wolnych obrotach z szamponem (płukanką postojową) od Castrola.

Pierwsza wymiana po 2000 km, potem początkowo co 8-9 tys. km, ale ostatnio skróciłem do 7.5 - 8.5 tys. km.

Niestety 2 x zdarzyło się dobić do 10 tys. km, ale potem wymyśliłem patent by to się nie powtórzyło - wymiana nie tylko w ,,swoim" warsztacie w moim mieście ale także dopuszczam możliwość w warsztatach przy trasie z dobrymi opiniami w google.

I jednak wymiana filtra oleju za każdym razem. Co trzecia wymiana oleju także wymiana filtru powietrza (mało zapylone trasy).

Gdyby zdarzyło się w jakimś okresie robić mniejsze przebiegi, to i tak wymiana oleju max co pół roku, ale na tą chwilę limit czasowy nie osiągnięty, i zawsze wg kilometrażu.

Tym razem wszedł taki mix i pewnie taki docelowo pozostanie:
- 2,5 L VW OEM (Shell) 0W-20 508/509
- 500 ml VW OEM (Shell) 0W-30 504/507
- 100 ml Liqui Moly MoS2
- 200 ml LM Motor Protect (molibden organiczny).
 

Jarzi

Zweryfikowany Mechanik
Dołączył
21.04.2017
Postów
7194
Porady
1
Punktów
2039
Wiek
34
Miasto
Kaczory
Jaki jest cel/sens mieszać różne oleje

jednak wymiana filtra oleju za każdym razem
To da się inaczej?

Szczerze ja bym interwał wymiany oleju zmniejszył do 4 tys km lub 60 motogodzin.

Nie myślałeś żeby zacząć stosować dodatki do paliwa? W końcu to E10 to takie średnie. Warto zadbać.

Olej w skrzyni biegów? Pomyśl nad tym!

No i wymiana oleju obowiązkowo samemu. Zostawić auto z odkręconym korkiem na całą noc, bo zanim ścieknie z góry to trochę jednak trwa.
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4240
Porady
5
Punktów
1233
Jaki jest cel/sens mieszać różne oleje

tak jest lepiej dla mieszacza :)

I jednak wymiana filtra oleju za każdym razem. Co trzecia wymiana oleju także wymiana filtru powietrza (mało zapylone trasy).
To da się inaczej?

ty się śmiej. jak podjechałem do lokalnego warsztatu i się okazało, że pod silnikiem jest osłona to marudzenie. a od góry, żeby dokopać się do filtra paliwa i oleju trzeba odkręcić 4 śruby i wyjąć plastikowe podszybie. to szanowny pan mechanik powiedział, że nie trzeba tak często wymieniać filtra oleju, tak co 3, może 4 wymianę oleju wystarczy. a filtr paliwa to też nie potrzeba, bo mamy dobrej jakości ropę. no i po co te osłony ściągać i spuszczać olej. on wyssa, cytuję "taką specjalną maszyną, przez bagnet". ale paproch skasuje oczywiście za pełny serwis
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
@Jarzi
Oczywiście, że wymieniam regularnie olej w skrzyni biegów. Na szczęście manualna to mniej oleju wchodzi i rzadziej można wymieniać niż w automatycznej.

Z dodatków do benzyny to tylko raz do roku na zimę używam oczyszczacz zaworów od Liqui Moly, oraz dodatek do czyszczenia silników (a głównie wtrysków) dla aut zaopatrzonych w lpg - wcześniej 2x w roku, ale odkąd mam dotrysk benzyny to raz w roku planuję. Tak czy siak dla spokoju ducha pozostałem przy benzynie E5, a więc tankuję 98.

Niestety pobór oleju spotkał i mnie. Od nowości do przebiegu ok. 55 000 km przy spokojnej jeździe auto pobierało oleju tyle co nic a mianowicie ok. 20 ml / 1600 km, a przy dynamiczniejszej jeździe pobierało ok. 40 ml co 1600 km (co tyle sprawdzam stan oleju, czyli co 2-3 tygodnie). Po 22 miesiącach od wyjechania z salonu mam obecnie przebieg 68 tys. km i po przekroczeniu 55 tys. km auto zaczęło brać olej: przy spokojnej jeździe ok. 100 ml / 1600 km i przy dynamiczniejszej jeździe 150 ml / 1600 km.

Ale nie zamierzam przejmować się na zapas i dopóki auto zacznie mi pobierać 750 ml / 1600 km przy spokojnej jeździe, lub 1000 ml / 1600 km przy dynamiczniejszej, raczej nic nie planuję z tym robić.

W moim poprzednim aucie też z silnikiem MPI (1.4 16v) i też w gazie, silnik po uszczelnieniu brał 200ml / 1000 km przy spokojnej jeździe, oraz 300 - 400 ml / 1000 km przy dynamicznej; i teraz nadal taki ma pobór i dalej sobie jeździ u kolejnego właściciela, który od odsprzedaży 23 miesiące temu zrobił nim kolejne 50 tys. km, oraz ma 250 tys. km całkowitego przebiegu.
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
Jednak to był fałszywy alarm z tym poborem oleju. Zapomniałem, że po przebiegu 50 tys. zmieniłem częstotliwość sprawdzania oleju. Tak więc silnik pobiera 100 - 150 ml (zależnie od dynamiki jazdy) ale co 3200 km, a nie co 1600. Nie ma się czym przejmować.

P.S. A oto fotka przejrzystości oleju po przebiegu 6400 km. Ładnie czysty, a i tak mój jest ciemniejszy bo z dodatkiem molibdenu, który ściemnia olej. I tak wymienię po przebiegu 8000 km.

signal-2024-04-07-08-46-12-467.jpg
 

Grzegorz.Józefów

SuperMechanior
Dołączył
31.08.2014
Postów
1213
Porady
1
Punktów
364
Miasto
Józefów
@Jarzi
Oczywiście, że wymieniam regularnie olej w skrzyni biegów. Na szczęście manualna to mniej oleju wchodzi i rzadziej można wymieniać niż w automatycznej.

Z dodatków do benzyny to tylko raz do roku na zimę używam oczyszczacz zaworów od Liqui Moly, oraz dodatek do czyszczenia silników (a głównie wtrysków) dla aut zaopatrzonych w lpg - wcześniej 2x w roku, ale odkąd mam dotrysk benzyny to raz w roku planuję. Tak czy siak dla spokoju ducha pozostałem przy benzynie E5, a więc tankuję 98.

Niestety pobór oleju spotkał i mnie. Od nowości do przebiegu ok. 55 000 km przy spokojnej jeździe auto pobierało oleju tyle co nic a mianowicie ok. 20 ml / 1600 km, a przy dynamiczniejszej jeździe pobierało ok. 40 ml co 1600 km (co tyle sprawdzam stan oleju, czyli co 2-3 tygodnie). Po 22 miesiącach od wyjechania z salonu mam obecnie przebieg 68 tys. km i po przekroczeniu 55 tys. km auto zaczęło brać olej: przy spokojnej jeździe ok. 100 ml / 1600 km i przy dynamiczniejszej jeździe 150 ml / 1600 km.

Ale nie zamierzam przejmować się na zapas i dopóki auto zacznie mi pobierać 750 ml / 1600 km przy spokojnej jeździe, lub 1000 ml / 1600 km przy dynamiczniejszej, raczej nic nie planuję z tym robić.

W moim poprzednim aucie też z silnikiem MPI (1.4 16v) i też w gazie, silnik po uszczelnieniu brał 200ml / 1000 km przy spokojnej jeździe, oraz 300 - 400 ml / 1000 km przy dynamicznej; i teraz nadal taki ma pobór i dalej sobie jeździ u kolejnego właściciela, który od odsprzedaży 23 miesiące temu zrobił nim kolejne 50 tys. km, oraz ma 250 tys. km całkowitego przebiegu.
Może pomyśl o zabieraniu jej pod kocyk na noc bo może jej zimno :)
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
@Grzegorz.Józefów
Cóż, dbam o swoje auto, bo to moje daily. Ale dla odmiany wkrótce odbiorę ciężarówkę z produkcji (Scania, 13 L, 6 cyl., 370 KM, 1900 Nm), to tam np. nie będę robić detailingu, a kolor wziąłem stockowy bez dopłaty, itd., a olej będzie wymieniany co 45k - 50k km.
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
74 tys. km przebiegu i 10-ta wymiana przyzwoitego oleju na bazie GTL wraz ze zrobioną płukanką i dodanym molibdenem. Jednocześnie to pierwsza wymiana dokonana przeze mnie osobiście. Koszt materiałów ok. 250 zł, czas wykonania 1h, z czego faktyczna robota 15 minut i 15 min oczekiwania na robienie roboty przez plukankę, i 30 minut oczekiwania aż jak najwięcej oleju ścieknie. Ale nawet wcześniej z robocizną 350 zł to nie był majątek, i gdybym nie uzyskał dostępu do kanału, nadal wymieniałbym olej w warsztacie co 8000 km (pierwsza wymiana odbyła się po 2000 km). Czemu? Zadzwoniłem do Skody dowiedzieć się ile kosztowałby nowy silnik. Wraz z montażem koszt to ok. 25 tys. zł! A do tego auto uziemione może i na 2-3 tygodnie w zależności od dostępności nowych silników!

Tak więc, olej jest stosunkowo tani, a silniki nie są.
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
@Drugi2 Nie będzie drugiego właściciela. Auto zostaje ze mną ,,dopóki koła odpadną". Nawet jeśli za X(X) lat kupię sobie następne auto na daily, to to obecne pozostanie ze mną w formie drugiego samochodu w rodzinie i / lub jako pojazd pracowniczy.

Scania normalnie zaleca wymianę oleju co 90 tys. km, lub co 60 tys. w przypadku ciężkich warunków (jazda głównie miejska, lub jazda głównie za kołem podbiegunowym / terenach pustynnych / terenie wysokogórskim). U mnie ciągnik będzie miał w miarę lekko - 90% przebiegów będą to trasy z jednostajną prędkością z przewagą jazdy po terenie czy to zupełnie płaskim, czy lekko pagórkowatym.
 

Grzegorz.Józefów

SuperMechanior
Dołączył
31.08.2014
Postów
1213
Porady
1
Punktów
364
Miasto
Józefów
@Grzegorz.Józefów, ty się śmiej - w poprzedniej robocie miałem typa, co busa stawiał za jakimś kioskiem, bo twierdził, że jak przez noc go wiatr owieje, to jest zimniejszy i gorzej pali. :D
@Pangia też mam podobnego gdzie jeździł pociągiem do pracy a po powrocie wystawiał passata z garażu uprzednio zdejmując przykrycie kocowe i wycierał szmatką bo się przez poprzednią noc i cały dzień zakurzył a z wycieraczek można jeść jak z talerzy takie wycackane ;)
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
Moja mieszanka olejowa nadal ewoluuje. Postanowiłem, że będę teraz do oleju dodawać Mannol Ceramo Ester. Butelka 300 ml za jedyne 40 zł, a powinna starczyć na 6 - 8 miesięcy / na 2 wymiany oleju (2 x 150 ml), ze względu, że u mnie mało oleju wchodzi (3,7 L zalanie fabryczne, przy normalnej wymianie 3,4 - 3,5 L).

https://www.mannol.de/pl/produkty/dodatki/dodatki-estrowe/mannol-ceramo-ester

Trochę boru, trochę estrów, ale przede wszystkim zwiekszona ilość ZDDP. Wiadomo, nic co w nadmiarze nie jest dobre, bo wiecej ZDDP może zabić szybciej katalizator. Ale tak myślę, że +250 ppm cynku i fosforu może tylko pomóc. No i na koniec dnia chodzi o ochronę silnika, natomiast katalizator to część łatwo wymienna.

Dodatkowo, ZDDP działa synergistycznie z już dodawanym przeze mnie molibdenem.
 

Drugi2

SuperMechanior
Dołączył
15.07.2020
Postów
4240
Porady
5
Punktów
1233
No... teraz to żartujesz, albo trolujesz :)
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
Nie żartuję. W przyszłości wkleję analizy olejowe - nowej mieszanki olejowej, oraz zużytej po 8000 km.
 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
To po obejrzeniu tych 2 filmików ostatecznie zdecydowałem się na taki a nie inny zakup samochodu (ja w wersji kombi i 60 KM). Dzisiaj mijają 2 lata od otrzymania przeze mnie informacji, że na linii produkcyjnej do auta został już wsadzony silnik. Z tej okazji obejrzałem sobie te filmiki jeszcze raz.
Ten zakup był jedną z moich najlepszych decyzji ᕙ(✿ ͟ʖ✿)ᕗ Dziś po 22,5 miesiącach od wyjechania z salonu auto ma już nalatane 75 tys. km.


 

NRohirrim

Początkujący
Dołączył
10.02.2024
Postów
20
Punktów
0
No w końcu proces detailingu zakończony po ponad pół roku od rozpoczęcia. Robione było na 4 raty, bo inaczej musiałbym auto zostawić na 2 tygodnie, a nie mogę sobie na tyle czasu pozwolić bez auta. Koszt całkowity po rabacie: 12,5k zł. I weszło:
- folia ppf 10-letnia na 95% zewnętrze auta (pozostałe 5% to klamki, tylnie światła, relingi dachowe) w tym ściągnięcie napisów i ponowne nałożenie, tak więc folia jest także pod napisem Skoda
- folia ppf 10-letnia w newralgicznych miejscach w środku: progi, parę cm dołu drzwi, oraz także wewnętrzna część klapki do wlewu paliwa
- na folię nałożona tzw. 3-letnia powłoka ceramiczno-grafenowa 10H
- na kołpaki nałożona tzw. 3-letnia powłoka ceramiczno-grafenowa 10H
- na resztę 5% auta na zewnątrz nieobłożonego folią nałożona trwalsza tzw. 5-letnia powłoka ceramiczno-grafenowa 10H

W gratisie doszła niewidzialna wycieraczka, oraz detailing kabiny pasażerskiej wraz z myciem tapicerki, oraz przeczyszczeniem komory silnika

Jaki jest dalszy plan dbania?
^ Co tydzień (a w półroczu ciepłym także po każdej trasie poza aglomerację - owady na przodzie) szybkie przemycie na myjce bezdotykowej, oraz przeczyszczenie ściereczką kokpitu
^ Raz w miesiącu dokładne mycie ręczne auta, oraz odkurzanie i przejechanie ściereczką także po fotelach, podłokietniku, itd.
^ Raz do roku pojechanie do salonu detailingu na bardzo dokładne detailingowe czyszczenie na zewnątrz i wewnątrz każdy zakamarek wraz z wyciąganiem foteli itd., oraz odświeżenie powłoki ceramicznej
^ Raz na 2 lata nałożenie nowej powłoki ceramicznej
^ Za 8 lat ściągnięcie folli ochronnej i nałożenie kolejnej

Z kolei jeśli chodzi o spód, to auto w profesjonalnym zakładzie blacharsko-lakierniczym zakonserwowane od spodu i 2x do roku przemycie spodu auta, w tym 1x z dokładną inspekcją spodu (sprawdzenie ubytków konserwacji itp.).

20240212_092850.jpg
 

Psikuta1994

SuperMechanior
Dołączył
21.05.2020
Postów
1333
Porady
1
Punktów
312
Wiek
30
Ja bym miał lepiej nawet dokładniej , remont silnika również przynajmniej raz w roku póki nie będzie co zbierac z głowicy . Ale mam rodzinę , pracę i przyjaciół , hobby i inne takie , z tego względu moje auto jest zwyczajne tylko myte i standardowo dbanie o względny wygląd jak i sprawność techniczna .
 
Do góry Bottom